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Vol. 75. Issue 5.
Pages 281-287 (September - October 2024)
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Vol. 75. Issue 5.
Pages 281-287 (September - October 2024)
Artículo original
Actualización y validación del test percepción temprana de la palabra en lengua española
Update and validation of the early word perception test in the Spanish language
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Janaina Patricio de Lima
Corresponding author
jpatriciode@unav.es

Autor para correspondencia.
, Beatriz Pérez Leoz, Diego Calavia Gil, Alicia Huarte
Otorhinolaryngology Department, University of Navarra Clinic, Pamplona, Navarra, España
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Resumen
Introducción

Es de suma importancia valorar las habilidades de percepción del habla en los niños con pérdida de audición, pues estas habilidades son imprescindibles para orientar el proceso de (re)habilitación.

Objetivo

Actualizar y validar el test percepción temprana de la palabra en español en los niños normoyentes.

Método

Diferentes dibujos fueron seleccionados a partir de libros infantiles utilizados cotidianamente en el trabajo de profesoras y logopedas. Participaron del estudio 69 niños con edades entre 3 a 8 años divididos en 6 grupos por edad (grupo 1, niños de 3 años (n=13); grupo 2, niños de 4 años (n=15); grupo 3, niños de 5 años (n=12); grupo 4, niños de 6 años (n=8); grupo 5, niños de 7 años (n=10); grupo 6, niños de 8 años (n=11)). Para cada categoría del test, los niños tuvieron que denominar y señalar el dibujo correspondiente.

Resultados

Fue evaluado estadísticamente la diferencia entre los grupos de edad y género. Para la fase de denominación se observó diferencia significativa entre los grupos 1 y 5; y entre el grupo 1 y el 6. Para la fase de señalar no hubo diferencia entre los grupos, y en todos los grupos hubo una puntuación mayor del 98%. Con relación al género, no hubo diferencia entre los grupos.

Conclusión

El presente estudio demuestra que el material desarrollado para valorar la recepción auditiva en los niños normoyentes de 3 a 8 años, es apropiado.

Palabras clave:
Audición
Pérdida de audición
Lenguaje
Niños
Abstract
Introduction

It is extremely important to assess speech perception skills in children with hearing loss, since these skills are essential to guide the rehabilitation process.

Objective

Update and validate the Early Speech Perception test in Spanish in normal-hearing children.

Method

Different drawings were selected from children's books used daily in the work of teachers and speech therapists. 69 children aged between 3 and 8 years old participated in the study, divided into 6 groups by age (group 1, 3 years of age [n=13]; group 2, 4 years of age [n=15]; group 3, 5 years of age [n=12]; group 4, 6 years of age [n=8]; group 5, 7 years of age [n=10]; group 6, 8 years of age [n=11]). For each category of the test, the children had to name and point to the corresponding drawing.

Results

The difference between age and gender groups was statistically evaluated. For the naming phase, a significant difference was observed between groups 1 and group 5; and between group 1 and group 6. For the pointing phase there was no difference between the groups, and in all groups, there was a score greater than 98%. In relation to gender, there was no difference between the groups.

Conclusion

The present study demonstrates that the material developed to assess auditory reception in normal-hearing children from 3 to 8 years old is appropriate.

Keywords:
Hearing
Hearing loss
Language
Children

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