The aim is to assess the ability to discriminate words, using 2 psychoacoustic verbal tests of Central auditory processes in Spanish: Binaural Fusion Test (BFT; PFB in its Spanish version) and Filtered Word Test (FWT; PPF in its Spanish version) in children with dyslexia and controls.
MethodsOne group of 40 dyslexic children who were receiving therapy for dyslexia at the time of the tests. Forty children without dyslexia were selected as controls, out of 298 children who attended a public school.
ResultsThe rate of males to females was 2/1 in the dyslexic group. The average correct answers for the BFT were 65%–66% in dyslexic group and 75%–80% in the control group. For the FWT, they were 50%–54% in the dyslexic group and 67%–71% in the control group (Student t<.05).
ConclusionsThese results contribute to making disorders in central auditory processing in children with dyslexia evident. We suggest using the tests with each patient in order to elaborate a rehabilitation plan.
El objetivo es evaluar la habilidad para distinguir palabras usando dos pruebas psicoacústicas verbales de procesos centrales de la audición (PCA) en español: la prueba de fusión binaural (PFB) y la prueba de palabra filtrada (PPF), en niños con dislexia y en niños controles.
MétodosCuarenta niños con dislexia seleccionados de grupos de terapia y 40 niños seleccionados de 298 niños de una escuela pública como controles, pareados por sexo y edad. Resultados: Hubo predominio masculino 2/l en los niños disléxicos. Los promedios de acierto para la PFB fueron del 65 al 66% para los niños con dislexia y del 78 al 80% para los niños control. Para la PPF éstos fueron del 50 al 55% para los niños con dislexia y del 67 al 71% para los controles (t de Student <0,05).
ConclusionesEstos resultados contribuyen a evidenciar alteraciones de los PCA para estímulos psicoacústicos verbales en niños con dislexia. Se propone evaluar cada paciente con pruebas de PCA para definir el plan de rehabilitación.