Behavioural and neurocognitive abnormalities in children may be a consequence of sleep-related breathing disorders. The effectiveness of assessments based on questioning parents is dubious and objective assessment tools are therefore required.
AimTo ascertain the impact of these abnormalities in children with sleep-related breathing disorders and compare the reliability of questioning parents in relation to validated psychological tests.
MethodA prospective study was performed on 20 children with sleep-related breathing disorders and 20 healthy control children between 3 and 12 years of age. Both groups were subjected to a battery of validated psychological tests. The results of both groups were compared with each other and with the response to clinical questionnaires given to parents in the problem group.
ResultsMore than 75% of the cases in the problem group presented abnormalities with regard to attention, anxiety, memory, and spatial structuring. The percentage involvement in all concepts was higher in the problem group. Comparisons of attention (40% of children affected in the control group and 80% in the problem group), memory (50% and 84.2%), and spatial structuring (45% and 75%) were statistically significant. More abnormality was observed in the parameters assessed with psychological tests than the equivalent concept obtained from interviewing the parents. Comparison of abnormal concentration assessed from the questionnaires (40% of children affected) with attention during the psychological test (80%), memory (15% and 84.21%), and delayed language development (10%) compared to spatial structuring (75%) was statistically significant.
ConclusionsA high prevalence of behavioural and neurocognitive abnormalities was observed in children with sleep-related breathing disorders compared to a control group o healthy children. The use of objective assessment such as psychological tests revealed more abnormalities than were expressed by parents in response to clinical interviews.
Las alteraciones de conducta y neurocognitivas en los niños pueden ser consecuencia del trastorno respiratorio del sueño. Los medios de evaluación basados en el interrogatorio a los padres tienen una eficacia dudosa y por ello se requieren herramientas objetivas de valoración.
ObjetivoAveriguar el impacto de estas alteraciones en niños con trastornos respiratorios del sueño y comparar la fiabilidad del interrogatorio a los padres respecto a los tests psicológicos validados.
MétodoEstudio prospectivo de 20 niños con trastornos respiratorios del sueño y 20 controles sanos entre 3 y 12 años de edad. Se sometió a ambos grupos a una batería de tests psicológicos validados. Se comparan los resultados entre ambos grupos y los resultados de estos tests con la respuesta a los cuestionarios aplicados a los padres en el grupo de casos.
ResultadosEn el grupo de casos, más del 75% presentaba alteraciones de atención, ansiedad, memoria y estructuración espacial. Los porcentajes de afección en todos los conceptos fueron superiores en el grupo de casos. Resultan estadísticamente significativas las comparaciones de la atención (el 40% de niños afectados en el grupo control y el 80% en el grupo de casos), la memoria (el 50 y el 84,2%) y la estructuración espacial (el 45 y el 75%). Se observa mayor alteración de los parámetros valorados con los tests psicológicos que en los conceptos equivalentes obtenidos del interrogatorio de los padres. Resultaron estadísticamente significativas las comparaciones entre alteración de concentración valorada en el interrogatorio (el 40% de niños afectados) con la atención en el test psicológico (80%), la memoria (el 15 y el 84,21%) y retraso en el lenguaje (10%) comparado con la estructuración espacial (75%).
ConclusionesSe observa una alta prevalencia de alteraciones de conducta y neurocognitivas en los niños con trastornos respiratorios del sueño comparados con un grupo equivalente de niños sanos. Con la utilización de tests psicológicos se observa mayor afección por estas alteraciones respecto a lo expresado por los padres en los interrogatorios clínicos.