metricas
covid
Buscar en
Atención Primaria
Toda la web
Inicio Atención Primaria Medicina de familia: ¿la cenicienta del pregrado? Estudio de la opinión de los...
Journal Information
Vol. 27. Issue 5.
Pages 324-330 (January 2001)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 27. Issue 5.
Pages 324-330 (January 2001)
Full text access
Medicina de familia: ¿la cenicienta del pregrado? Estudio de la opinión de los estudiantes de medicina sobre la especialidad de medicina familiar y comunitaria
Family medicine: the cinderella of undergraduate studies? study of the views of medical students about the speciality of family and community medicine
Visits
6758
J. Santos Suáreza,
Corresponding author
ecorrales@gapmi07.insalud.es

Correspondencia: Avda. De Galicia, 30. 33450 Piedras Blancas (Asturias).
, M. Santiago Álvareza, P.M. Alonso Hernándeza, M.A. Alonso Llamasa, E. Merladet Artiacha,, E. Corrales Fernándezb
a Médico Interno Residente de tercer año de MFyC, Centro de Salud Mieres Sur, Mieres (Asturias)
b Coordinador de Docencia del Área Sanitaria VII, Ambulatorio Central, Mieres (Asturias)
This item has received
Article information
Objetivo

Conocer la opinión de los estudiantes del último curso de medicina (EM) sobre la especialidad de medicina familiar y comunitaria (MFyC).

Diseño

Estudio transversal mediante cuestionario autoadministrado.

Emplazamiento

Facultades de medicina de las Universidades de Oviedo y Cantabria.

Participantes

EM de sexto curso y con posibilidades de finalizar su licenciatura el año 2000.

Intervenciones

Cuestionario de 22 preguntas de elección múltiple, incluyendo valoración sobre formación pregrado en MFyC y opinión sobre su inclusión como asignatura, elección de la especialidad en el próximo examen MIR, prestigio de la MFyC, selección de profesional para tratar patologías comunes en atención primaria y conocimiento de una actividad (gestión de incapacidad temporal) del médico de familia (MF).

Resultados principales

De los 94 EM encuestados, un 73% no había tenido formación teórica en MFyC, pero un 89% sería partidario de incluirla en el programa de la licenciatura. Un 6% desearía ejercer como MF. Un 77% creía que el prestigio de la MFyC era equiparable a otras especialidades y el resto que era inferior, aunque aumentaría para la mitad de éstos si el MIR de MFyC durara 4 años. Un 50% no elegiría al MF para tratar patologías comunes en atención primaria de salud. Un 55% identificaba al MF como el profesional capacitado para dar la baja por enfermedad común.

Conclusiones

La falta de formación en MFyC en el pregrado se perfila como la causa del desinterés, desprestigio y desconocimiento de esta especialidad entre los EM.

Palabras clave:
Medicina familiar y comunitaria
Estudiante de medicina
Prestigio
Objective

To find the views of students doing the last year of medicine on the speciality of family and community medicine (FCM).

Design

Cross-sectional study through self-administered questionnaire.

Setting

Medical faculties of the Universities of Oviedo and Cantabria.

Participants

Sixth-year medical students with possibilities of completing their degrees in the year 2000.

Interventions

22-question multiple-choice questionnaire, including assessment of undergraduate FCM training and view of its inclusion as a subject, choice of speciality in the next residents (MIR) exam, status of FCM, choice of professional to treat common pathologies in primary care, and knowledge of an activity (management of short-term time off) of GPs.

Main results

73% of the 94 medical students polled had no theoretical training in FCM, but 89% were in favour of including it in the degree programme. 6% wanted to work as GPs. 77% thought that the status of FCM was comparable to that of other specialities. The rest thought it was inferior, although its status would rise for half of these if the FCM residency lasted 4 years. 50% would not choose FM to treat common pathologies in primary care. 55% identified the GP as the person empowered to issue sick notes for common illness.

Conclusions

Lack of undergraduate training in FCM is the cause of lack of interest in this speciality among medical students, its lack of status and students’ lack of knowledge.

Keywords:
Family and community medicine
Medical student
Status
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[1.]
A. Martín Zurro, J.F. Cano Pérez.
Docencia en atención primaria y medicina de familia.
Atención primaria. Conceptos, organización y práctica clínica, 4.a ed, pp. 144-160
[2.]
S. Block, N. Clark-Chiarely, A. Peters, J. Singer.
Academia's chilly climate for primary care.
JAMA, 276 (1996), pp. 677-682
[3.]
J.M. Colwill.
Where have all the primary care applicants gone?.
N Engl J Med, 326 (1992), pp. 387-393
[4.]
Ley 14/1986, de 25 de abril, General de Sanidad. BOE n.o 102, de 29 de abril de 1986.
[5.]
Real Decreto 1.558/1986, de 28 de junio, de la Presidencia del Gobierno, por el que se establecen las bases generales de conciertos entre las universidades y las instituciones sanitarias. BOE n.o 182, de 31 de julio de 1986.
[6.]
Real Decreto 1.417/1990, de 26 de octubre, del Ministerio de Educación y Ciencia por el que se establece el título universitario oficial de licenciado en medicina y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. BOE n.o 278, de 20 de septiembre de 1990.
[7.]
F. Buitrago.
Medicina basada en la afectividad, medicina de familia y universidad. Med Clin (Barc), 113 (1999), pp. 757-758
[8.]
F. Buitrago.
¿Departamentos universitarios de medicina familiar en España?.
Aten Primaria, 10 (1992), pp. 858-859
[9.]
F. Buitrago.
La incorporación de la medicina de familia en el ámbito universitario. ¿Ilusión o realidad?.
Aten Prim, 25 (2000), pp. 71-72
[10.]
Cartera de Servicios del INSALUD 1999.
[11.]
F. Buitrago, J.M. Vergeles, E. Cano-Hernández.
Evaluación de la rotación en centros de salud de los alumnos de la Facultad de Medicina de la Universidad de Extremadura.
Aten Prim, 13 (1994), pp. 118-124
[12.]
F. Quirce, V.F. Gil, J. Uris, D. Orozco, M.T. Ruiz, L.T. Jimenéz.
Formación de pregrado en atención primaria: seis años de experiencia en la Universidad de Alicante.
Aten Primaria, 11 (1993), pp. 281-285
[13.]
S. Erney, B. Biddle, K. Siska, L.A. Riesenberg.
Change in medical student's attitudes about primary care during the third year of medical school.
Acad Med, 69 (1994), pp. 927-929
[14.]
D. Campos-Outcalt, J. Senf, A.J. Watkins, S. Bastacky.
The effects of medical school curricula, faculty role models, and biomedical research support on choice of generalist physician careers. a review and quality assessment of the literature.
Acad Med, 70 (1995), pp. 611-619
[15.]
D.M. Lynch, D.A. Newton, M.S. Grayson, T.W. Whitley.
Influence of medical school on medical students’poinions about primary care practice.
Acad Med, 73 (1998), pp. 433-435
[16.]
C.J.M. Martini, J.J. Veloski, B. Barzansky, G. Xu, S.K. Fields.
Medical school and student characteristics that influence a generalist career.
JAMA, 272 (1994), pp. 661-668
[17.]
J.M. Colwill.
Where have all the primary care applicants gone?.
N Engl J Med, 326 (1992), pp. 387-393
[18.]
Fincher R-ME, L.A. Lewis, T.W. Jackson.
Why students choose a primary care or nonprimary care career.
Am J Med, 97 (1994), pp. 410-417
[19.]
J.H. Burack, D.M. Irby, J.D. Carline, D.M. Ambrozy, K.E. Ellsbury, F.T. Stritter.
A study of medical students’ specialtychoice pathways: trying on possible selves.
Acad Med, 72 (1997), pp. 534-541
[20.]
M.A. Bowman, R.A. Haynes, M.L. Rivo, C.D. Killian, P.H. Davis.
Characteristics of medical students by level of interest in family practice.
Fam Med, 28 (1996), pp. 713-719
[21.]
J.M. Morrison, T. Stuart.
Career preferences of medical students: influence of a new four-week attachment in general practice.
Br J Gen Pract, 46 (1996), pp. 721-725
[22.]
P. Vaglum, J. Wiers-Jenssen, O. Ekeberg.
Motivacion for medical school: relationship to gender and specialty preferences in a nationwide sample.
Med Educ, 33 (1999), pp. 236-242
[23.]
B.R. Deforge, J.P. Richardson, D.L. Stewar.
Attitudes of graduating seniors at one medical school toward family practice.
Fam Med, 25 (1993), pp. 111-113
[24.]
M.E. Whitcomb, J.P. Desgroseilliers.
Primary care medicine in Canada.
N Eng J Med, 326 (1992), pp. 1469-1472
[25.]
C. Musham, A. Chessman.
Changes in medical students’perceptions of family practice resulting from a required clekship.
Fam Med, 26 (1994), pp. 500-503
[26.]
M.S. Grayson, D.A. Newton, M. Klein, T. Irons.
Promoting institutional change to encourage primary care: experiences at New York Medical College and East Carolina University School of Medicine.
Acad Med, 74 (1999), pp. 9-15
[27.]
Bonal Pitz P, Gil Guillén V, Martín Zurro A, Pinto Hespnhol A. La medicina de familia como área de conocimiento. Documento de la Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria. n.° 10.

In memorian Eduardo Merladet Artiach

Copyright © 2001. Elsevier España, S.L.. Todos los derechos reservados
Download PDF
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos