covid
Buscar en
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE
Toda la web
Inicio Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE Análisis de la intensidad de los costes de cambio en la industria de la telefon...
Journal Information
Vol. 11. Issue 35.
Pages 27-56 (April 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 11. Issue 35.
Pages 27-56 (April 2008)
Open Access
Análisis de la intensidad de los costes de cambio en la industria de la telefonía móvil
Visits
2678
Juan Pablo Maícas**, Francisco Javier Sesé**
** Universidad de Zaragoza. Dpto. Economía y Dirección de Empresas- Gran Vía 2 • 50005 Zaragoza. Tel: 976 761000 / Fax: 976 761767
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Resumen

El presente trabajo pretende profundizar en los determinantes de la intensidad de uno de los elementos que mayor relevancia está adquiriendo en el estudio de los mercados tecnológicos: los costes de cambio. Para acometer esta tarea abordamos el análisis de dos potenciales fuentes de dicha intensidad: (i) las relacionadas con las propias características de las empresas (tamaño y tiempo de permanencia en el mercado) y (ii) las que se derivan de las condiciones estructurales del mercado (ciclo de vida de la industria, nivel de competencia y regulación). Centraremos nuestro estudio en la industria de la telefonía móvil que, tanto por sus características estructurales como por la evolución que ha experimentado en los últimos años, adquiere una relevancia más que notable. Los principales resultados del trabajo apuntan a que, no sólo influyen en la intensidad de los costes de cambio variables bajo el control de las operadoras, sino que también tienen una incidencia significativa el contexto (entorno) en el que éstas operan. Este hecho contribuye a explicar, si quiera parcialmente, las diferencias que se observan en los niveles de competencia de los mercados analizados.

Palabras clave:
costes de cambio
telefonía móvil
competencia
regulación
difusión
características de las operadoras
Full text is only aviable in PDF
Referencias bibliográficas
[Agarwal and Gort, 2002]
R. Agarwal, M. Gort.
Technological Change. Firm and Product Life Cycles and Firm Survival.
American Economic Review, 92 (2002), pp. 184-190
[Amit and Zott, 2001]
R. Amit, C. Zott.
Value Creation in E-Business.
Strategic Management Journal, 22 (2001), pp. 493-520
[Arroyo-Barrigüete and López-Sánchez, 2005]
J.L. Arroyo-Barrigüete, J.I. López-Sánchez.
Estrategias competitivas y capacidades clave en merados electrónicos sujetos a efectos de red.
Universia Business Review, (2005), pp. 68-79
[Beggs and Klemperer, 1992]
A. Beggs, P. Klemperer.
Multi-period Competition with Switching Costs.
Econometrica, 60 (1992), pp. 651-666
[Borenstein, 1991]
S. Borenstein.
Selling costs and switching costs: explaining retail gasoline margins.
Rand Journal of Economics, 22 (1991), pp. 354-369
[Buehler and Haucap, 2004]
S. Buehler, J. Haucap.
Mobile Number Portability.
Journal of Industry, Competition and Trade, 4 (2004), pp. 223-238
[Carlsson and Löfgren, 2006]
F. Carlsson, A. Löfgren.
Airline Choice, Switching Costs and Frequent Flyer Programmes.
Applied Economics, 38 (2006), pp. 1469-1475
[Chen, 1997]
Y. Chen.
Paying Customers to Switch.
Journal of Economics and Management Strategy, 6 (1997), pp. 877-897
[Chen and Hitt, 2002]
P.Y. Chen, L.M. Hitt.
Measuring Switching Costs and Their Determinants in Internet Enabled Businesses: A Study of the Online Brokerage Industry.
Information Systems Research, 13 (2002), pp. 255-274
[Chen and Hitt, 2005]
P.Y. Chen, L.M. Hitt.
Information Technology and Switching Costs.
Versión preliminary para capítulo incluido en el Handbook on Economics and Information Systems, Elsevier, (2005),
[Chen and Forman, 2006]
P.Y. Chen, C. Forman.
Can Vendors Influence Switching Costs and Compatibility in an Environment with Open Standards.
MIS Quarterly, 30 (2006), pp. 541-562
[CMT, 2005]
CMT (2005). “Informe Anual 2004”. Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones.
[CMT, 2006]
CMT (2006). “Nota mensual – Enero 2006. Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones”.
[Cussumano et al., 2006]
M. Cussumano, S. Kahl, F. Suáres.
Product, Process, and Service: A New Industry Lifecycle Model.
Documento de trabajo, (2006),
[Elzinga and Mills, 1998]
G. Elzinga, D. Mills.
Switching Costs in the Wholesale Distribution of Cigarettes.
Southern Economic Journal, 65 (1998), pp. 282-293
[Expansión, 2006]
EXPANSIÓN (2006). «Multa record a varios operadores de móviles de Francia por falsear la competencia». 12 de diciembre.
[Farrell and Klemperer, 2006]
J. Farrell, P. Klemperer.
Coordination and Lock-In: Competition with Switching Costs and Network Effects.
(2006),
[Farrell and Saphiro, 1988]
J. Farrell, C. Saphiro.
Dynamic Competition with Switching Costs.
Rand Journal of Economics, 19 (1988), pp. 123-137
[GWM, 2006]
GWM (2006). “Global Wireless Matrix”. Merrill Lynch.
[Grzybowski, 2005]
L. Grzybowski.
Regulation of Mobile Telephony across the European Union: An Empirical Analysis.
Journal of Regulatory Economics, 28 (2005), pp. 47-67
[Grzybowski, in press]
Grzybowski, L. (En Prensa). “Estimating Switching Costs in the Mobile Telephony in the UK”. Journal of Industry, Competition and Trade.
[Heide and Weiss, 1995]
J.B. Heide, A.M. Weiss.
Vendor Consideration and Switching Behavior for Buyers in High-Technology Markets.
Journal of Marketing, 59 (1995), pp. 30-43
[Hess and Ricart, 2003]
M. Hess, J.E. Ricart.
Managing Customer Switching Costs: AFramework for Competing in the Networked Environment.
Management Research, 1 (2003), pp. 93-110
[ITU, 2006]
ITU (2006).World Telecommunications Indicators 2005. International Telecommunication Union.
[Jones et al., 2002]
M.A. Jones, D.L. Mothersbaugh, S.E. Beatty.
Why customers stay: measuring the underlying dimensions of services switching costs and managing their differential strategic outcomes.
Journal of Business Research, 55 (2002), pp. 441-450
[Klepper, 1996]
S. Klepper.
Entry, Exit, Growth, and Innovation over the Product Life Cycle.
American Economic Review, 86 (1996), pp. 583
[Klepper, 1997]
S. Klepper.
Industry Life Cycles.
Industrial and Corporate Change, 6 (1997), pp. 145-181
[Kim et al., 2003]
M. Kim, D. Kliger, B. Vale.
Estimating switching costs: the case of banking.
Journal of Financial Intermediation, 12 (2003), pp. 25-56
[Kim, 2005]
J. Kim.
The effect of mobile number portability on switching costs in the telecommunication industry.
Documento de trabajo, (2005),
[Klemperer, 1987a]
P. Klemperer.
Markets with Consumer Switching Costs.
Quarterly Journal of Economics, 102 (1987), pp. 375-394
[Klemperer, 1987b]
P. Klemperer.
Entry Deterrence in Markets with Consumer Switching Costs.
Economic Journal, 97 (1987), pp. 99-117
[Klemperer, 1989]
P. Klemperer.
Price Wars Caused by Switching Costs.
Review of Economic Studies, 56 (1989), pp. 405-420
[Klemperer, 1995]
P. Klemperer.
Competition when Consumers Have Switching Costs: An Overview with Applications to Industrial Organization, Macroeconomics, and International Trade.
Review of Economic Studies, 62 (1995), pp. 515-539
[Knittel, 1997]
C.R. Knittel.
Interstate Long Distance Rate: Search Costs, Switching Costs, and Market Power.
Review of Industrial Organization, 12 (1997), pp. 519-536
[Kraft and Salies, 2006]
J. Kraft, E. Salies.
Innovation, Competition and Switching Costs in the Broadband Industry: Why ADSL Develops Master While Other Technologies Lag Behind.
Documento de trabajo, (2006),
[Lee et al., 2006]
J. Lee, Y. Kim, J.D. Lee, Y. Park.
Estimating the Extent of Potential Competition in the Korean Mobile Telecommunications Market: Switching Costs and Number Portability.
International Journal of Industrial Organization, 24 (2006), pp. 107-124
[Lieberman and Montgomery, 1988]
M.B. Lieberman, D.B. Montgomery.
First-Mover advantages.
Strategic Management Journal, 9 (1988), pp. 41-58
[Lieberman and Montgomery, 1998]
M.B. Lieberman, D.B. Montgomery.
First-Mover (Dis)Advantages: Retrospective and Link with the Resource-Based View.
Strategic Management Journal, 19 (1998), pp. 1111-1125
[López-Sánchez and Arroyo-Barrigüete, 2006]
J.I. López-Sánchez, J.L. Arroyo-Barrigüete.
Externalidades de red en la economía digital: una revisión teórica.
Economía Industrial, 361 (2006), pp. 21-32
[McGahan and Porter, 1997]
A.M. McGahan, M.E. Porter.
How Much Does Industry Matter, Really?.
Strategic Management Journal, 18 (1997), pp. 15-30
[Mata et al., 1995]
F.J. Mata, W.L. Fuerst, J.B. Barney.
Information Technology and Sustained Competitive Advantage: A Reourse-Based Analysis.
MIS Quarterly, 19 (1995), pp. 487-505
[OFTEL, 2003]
OFTEL (2003). “Switching costs“. Economic Discussion Paper 5. Disponible en http://www.ofcom.com.
[Padilla, 1995]
A.J. Padilla.
Revisiting Dynamic Duopoly with Consumer Switching Costs.
Journal of Economic Theory, 67 (1995), pp. 520-530
[Salies, 2006]
E. Salies.
A Measure of Switching Costs in the GB Electricity Retail Market.
Documento de trabajo, (2006),
[Shapiro and Varian, 1998]
C. Shapiro, H.R. Varian.
Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy.
Harvard Business School Press, (1998),
[Sharpe, 1997]
S.A. Sharpe.
The Effect of Consumer Switching Costs on Prices: A Theory and its Application to the Bank Deposit Market.
Review of Industrial Organization, 12 (1997), pp. 79-94
[Shy, 2002]
O. Shy.
A Quick-and-Easy Method for Estimating Switching Costs.
International Journal of Industrial Organization, 20 (2002), pp. 71-87
[Usero and Fernández, 2006]
B. Usero, Z. Fernández.
La competencia dinámica entre pioneros y seguidores. Aplicación al sector de la telefonía móvil en Europa.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 27 (2006), pp. 85-113
[Viard, in press]
Viard, B. (En Prensa). “Do Switching Costs Make Markets More or Less Competitive?: The Case of 800-Number Portability”. Rand Journal of Economics.
[Weiss and Heide, 1993]
A.M. Weiss, J.B. Heide.
The Nature of Organizational Search in High Technology Market.
Journal of Marketing Research, 30 (1993), pp. 220-233

Este trabajo ha contado con la ayuda financiera recibida del Ministerio de Educación y Ciencia y FEDER (SEJ2005/05968 y SEJ2005/01856) y de la Diputación General de Aragón, a través del reconocimiento de los autores del trabajo como miembros del grupo de excelencia Generés. Los autores desean asimismo agradecer expresamente los comentarios realizados por Lucio Fuentelsaz, Jaime Gómez y Yolanda Polo.

Copyright © 2008. ACEDE
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos