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Vol. 34. Issue 2.
Pages 108-119 (March - April 2024)
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Vol. 34. Issue 2.
Pages 108-119 (March - April 2024)
Original Article
Cost-effectiveness and cost-utility study of a psychoeducational group intervention for people with depression and physical comorbidity in primary care
Coste-efectividad y coste-utilidad de una intervención grupal psicoeducativa para personas con depresión y comorbilidad física en atención primaria
Antonia Raya-Tenaa,b,
Corresponding author
arayat.bcn.ics@gencat.cat

Corresponding author.
, María Isabel Fernández-San-Martínc,d, Jaume Martín-Royoe, Marc Casajuana-Closasc,f, María Francisca Jiménez-Herrerab, Grup Psicodep
a Centre d’Atenció Primària Dr. Lluís Sayé, ABS Raval Nord, Institut Català de la Salut, Barcelona, Spain
b Línea d’Investigació en Biomedicina, Epidemiologia i Pràctica Clínica Avançada, Facultat de Infermeria, Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, Spain
c Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP Jordi Gol), Barcelona, Spain
d Unitat Docent Multiprofesional, Gerència Territorial Barcelona, Institut Català de la Salut, Barcelona, Spain
e Unitat Bàsica de Prevenció, Gerència Territorial Barcelona, Institut Català de la Salut, Barcelona, Spain
f Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, Cerdanyola del Vallès, Spain
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Figures (1)
Tables (5)
Table 1. Baseline clinical and sociodemographic variables.
Table 2. Mean resource consumption/patient 12 months before and after the baseline evaluation.
Table 3. Mean direct and indirect costs per patient/year at baseline and at 12 months. Differences in costs within groups and between groups (IG and CG).
Table 4. Cost-effectiveness ratio and incremental cost-utility of the psychoeducational group intervention 12 months after the baseline evaluation.
Table 5. Sensitivity analysis 12 months after the baseline evaluation according to different models.
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Additional material (2)
Abstract
Objective

To evaluate the cost-effectiveness and cost-utility of a psychoeducational group intervention led by primary care (PC) nurses in relation to customary care to prevent the depression and improve quality of life in patients with physical comorbidity.

Design

Economic evaluation based on data from randomized, multicenter clinical trial with blind response variables and a one-year follow-up, carried in the context of the PSICODEP study.

Location

7 PC teams from Catalonia.

Participants

>50 year-old patients with depression and some physical comorbidity: diabetes mellitus type 2, ischemic heart disease, chronic obstructive pulmonary disease, and/or asthma.

Intervention

12 psychoeducational group sessions, 1 per week, led by 2 PC nurses with prior training.

Measurements

Effectiveness: depression-free days (DFD) calculated from the BDI-II and quality-adjusted life years (QALYs) from the Euroqol-5D. Direct costs: PC visits, mental health, emergencies and hospitalizations, drugs. Indirect costs: days of temporary disability (TD). The incremental cost-effectiveness ratios (ICER), cost-effectiveness (ΔCost/ΔDLD) and cost-utility (ΔCost/ΔQALY) were estimated.

Results

The study includes 380 patients (intervention group [IG] = 204; control group [CG] = 176). 81.6% women; mean age 68.4 (SD = 8.8). The IG had a higher mean cost of visits, less of hospitalizations and less TD than the CG. The difference in costs between the IG and the CG was −357.95€ (95% CI: −2026.96 to 1311.06) at one year of follow-up. There was a mean of 11.95 (95% CI: −15.98 to 39.88) more DFD in the IG than in the CG. QALYs were similar (difference −0.01, 95% CI −0.04 to 0.05). The ICERs were 29.95€/DLD and 35,795€/QALY.

Conclusions

Psychoeducational intervention is associated with an improvement in DFD, as well as a reduction in costs at 12 months, although not significantly. QALYs were very similar between groups.

Keywords:
Cost-effectiveness
Depression
Chronic pathology
Primary care
Psychoeducation
Nurse
Resumen
Objetivo

Evaluar el coste-efectividad y el coste-utilidad de una intervención grupal psicoeducativa liderada por enfermeras de atención primaria (AP) comparada con la atención habitual para la prevención de la depresión y la mejora de la calidad de vida en pacientes con comorbilidad física.

Diseño

Evaluación económica basada en datos de un ensayo clínico aleatorizado, multicéntrico, con variables respuesta ciegas y seguimiento de un año, realizado en el contexto del estudio PSICODEP.

Emplazamiento

27 equipos de AP de Cataluña.

Participantes

Pacientes >50 años con depresión y alguna comorbilidad física: diabetes mellitus tipo 2, cardiopatía isquémica, enfermedad pulmonar crónica y/o asma.

Intervención

12 sesiones psicoeducativas grupales, 1/semana, conducidas por 2 enfermeras de AP con formación previa.

Mediciones

Efectividad: días libres de depresión (DLD) calculados a partir del BDI-II y años de vida ajustados por calidad (AVAC) a partir del Euroqol-5D-5L. Costes directos: visitas AP, salud mental, urgencias y hospitalizaciones, fármacos. Costes indirectos: días de incapacidad temporal (IT). Se estimó la ratio coste-efectividad incremental (RCEI = ΔCoste/ΔDLD) y la ratio coste-utilidad incremental (RCUI = ΔCoste/ΔAVAC).

Resultados

Se incluyeron 380 pacientes (grupo intervención [GI] = 204; grupo control [GC] = 176). El 81,6% eran mujeres. Media de edad de 68,4 años (DE: 8,8). El GI tuvo más coste medio de visitas, menos de hospitalizaciones y menos días IT que el GC. La diferencia de costes entre el GI y el GC fue de −357,95€ (IC 95%: −2.026,96 a 1.311,06) al año de seguimiento. Hubo una media de 11,95 (IC 95%: −15,98 a 39,88) más DLD en el GI que en el GC. Los AVAC fueron similares (diferencia de −0,01; IC 95%: −0,04 a 0,05). La RCEI y la RCUI fueron de 29,95€/DLD y de 35.795€/AVAC.

Conclusiones

La intervención psicoeducativa se asocia a una mejora de DLD, así como a una reducción de costes a los 12 meses, aunque no de forma significativa. Los AVAC fueron muy similares entre grupos.

Palabras clave:
Coste-efectividad
Depresión
Patología crónica
Atención primaria
Psicoeducación
Enfermera

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