[ALAJOUTSIJÄRVI et al., 2001]K. ALAJOUTSIJÄRVI, M. KLINT, H. TIKANNEN.
“Customer relationship strategies and the smoothing of industry-specific business cycles: the case of a global fina paper industry”.
Industrial Marketing Management, 30 (2001), pp. 487-497
[APPLEGATE, 1994]L.M. APPLEGATE.
“Managing in an Information Age: Transforming the Organization for the 1990s”.
Working Conference on Information Technology and New Emergent Forms of Organizations: Transforming Organizations with Information Technology, pp. 15-94
[ARANA, 2003]ARANA, G. (2003): Análisis de la incidencia y los resultados de la gestión de la calidad en las empresas de la CAPV, Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao.
[ARIAS, 2003]ARIAS, M. (2003): “Metodologías de investigación emergentes en economía de la empresa”, Papers Proceedings 2003, XVII congreso nacional XIII congreso hispano-francés AEDEM, Université Montesquieu Bordeaux IV, Bordeaux, pp. 19-28.
[ARIÑO and DE LA TORRE, 1998]A. ARIÑO, J. DE LA TORRE.
“Learning from failure: Towards an Evolutionary Model of Collaborative Ventures”.
Organizations Science, 9 (1998), pp. 306-325
[BIGGART, 1977]J.N. BIGGART.
“The creative-destructive process of organizational change: the case of a post office”.
Administrative Science Quarterly, 22 (1977), pp. 410-426
[BONACHE, 1999]J. BONACHE.
“El estudio de casos como estrategia de construcción teórica: características, críticas y defensas”.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 3 (1999), pp. 123-140
[BOYETT and CURRIE, 2004]I. BOYETT, G. CURRIE.
“Middle Managers Moulding International Strategy. An Irish Start-up in Jamaican Telecoms”.
Long Range Planning, 37 (2004), pp. 51-66
[BROWN and EISENHARDT, 1997]S.L. BROWN, K.M. EISENHARDT.
“The Art of Continuous Change: Linking Complexity Theory and Time Paced Evolution in Relentlessly Shifting Organizations”.
Administrative Science Quarterly, 42 (1997), pp. 1-34
[BROWNING et al., 1995]L.D. BROWNING, J.M. BEYER, J.C. SHETLER.
“Building Cooperation in a Competitive Industry: Sematech and the Semiconductor Industry”.
Academy of Management Journal, 38 (1995), pp. 113-151
[CAMBRA, 2004]CAMBRA, J. J. (2004): Análisis de las relaciones proveedor cliente en el contexto de los mercados industriales: un estudio empírico en las denominaciones de origen (D. O.) vinícolas de Aragón, Tesis Doctoral, Universidad de Zaragoza, Zaragoza.
[CAMPBELL and FISKE, 1959]D. CAMPBELL, D. FISKE.
“Convergent and Discriminant Validation by the Multi-trait-Multi-method Matrix”.
Psychological Bulletin, 56 (1959), pp. 81-85
[CEPEDA, 2006]G. CEPEDA.
“La calidad en los métodos de investigación cualitativa: principios de aplicación práctica para estudios de casos”.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 29 (2006), pp. 57-82
[CHIVA and CAMISÓN, 1999]R. CHIVA, C. CAMISÓN.
“Estilos de aprendizaje, valores organizativos y competitividad en el sector cerámico: un estudio de casos”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 41-62
[DASI, 2001]DASI, M. A. (2001): Internacionalización de la I+D en la empresa multinacional española: factores determinantes y procesos de integración, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
[EASTON, 1994]G. EASTON.
“Methodology and industrial networks”.
Relationships and networks: Theory and Applications,
[EISENHARDT, 1989]K.M. EISENHARDT.
“Building Theories from Case Study Research”.
Academy of Management Review, 14 (1989), pp. 532-550
[EISENHARDT, 1991]K.M. EISENHARDT.
“Better Stories and Better Constructs: The Case for Rigor and Comparative Logic”.
Academy of Management Review, 16 (1991), pp. 620-627
[ESCRIBÁ, 2000]A. ESCRIBÁ.
“El comportamiento cooperativo de los socios en las alianzas entre empresas: ¿un elemento generador de confianza?”.
Actas del X Congreso Nacional ACEDE, septiembre, (2000),
[ESCRIBÁ, 2002]A. ESCRIBÁ.
“Procesos de generación de confianza en los acuerdos de cooperación: una aproximación desde el comportamiento de las empresas participantes”.
Cuadernos de Economía y Dirección de Empresas, (2002), pp. 467-495
[FERNÁNDEZ, 2003]FERNÁNDEZ, I. (2003): Análisis de la logística inversa en el entorno empresarial. Una aproximación cualitativa, Tesis Doctoral, Universidad de Oviedo, Oviedo.
[FONG, 2002]FONG, C. (2002): Rol que juegan los activos intangibles en la construcción de ventaja competitiva sustentable en la PYME. Un estudio de casos con empresas de Cataluña y Jalisco, Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
[FONG, 2005]C. FONG.
“El estudio de casos en la investigación de la ventaja competitiva: criterios a evaluar”.
Papers Proceedings, XIX congreso nacional XV congreso hispano-francés AEDEM, pp. 406-421
[GALPERIN and LITUCHY, 1999]B. GALPERIN, T. LITUCHY.
“The implementation of quality management in Canada and Mexico: a case study”.
International Business Review, 8 (1999), pp. 323-349
[GALVE and ORTEGA, 2000]C. GALVE, R. ORTEGA.
“Equipos de trabajo y perfomance: un análisis empírico a nivel de planta productiva”.
Management, 3 (2000), pp. 111-134
[GARCÍA DE MADARIAGA and VALOR, 2004]J. GARCÍA DE MADARIAGA, C. VALOR.
“Análisis de la implantación del modelo sostenible entre empresas españolas multinacionales”.
Actas del XVI Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing, ESIC, (2004),
[GONZÁLEZ, 2002]GONZÁLEZ, T. F. (2002): Interrelaciones entre diseño organizativo y estrategias: un análisis desde los enfoques de recursos y capacidades y rutinas organizativas, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
[GRUNOW, 1995]D. GRUNOW.
“The research design in organization studies: problems and prospects”.
Organization Science, 6 (1995), pp. 93-103
[GUMMESSON, 1991]Qualitative Methods in Management Research, Sage Publications, (1991),
[HAMEL, 1992]J. HAMEL.
“The case method in Sociology, Introduction: New Theoretical and Methodological Issues”.
Current Sociology, 40 (1992), pp. 1-7
[HARTLEY, 1994]J.F. HARTLEY.
“Case studies in organizational research”.
Qualitative Methods in Organizational Research. A practical guide, pp. 208-229
[JOHNSTON et al., 1999]W. JOHNSTON, M. LEACH, A. LIU.
“Theory testing using case studies in business-to-business research”.
Industrial Marketing Management, 28 (1999), pp. 201-213
[KARLSEN et al., 2003]T. KARLSEN, P.R. SILSETH, G.R.G. BENITO, L.S. WELCH.
“Knowledge, internationalization of the firm and inward-outward connections”.
Industrial Management Marketing, 32 (2003), pp. 385-396
[KUMAR and ARORA, 1999]S. KUMAR, S. ARORA.
“Efficient workforce scheduling for a serial processing environment: a case study at Minneapolis Star Tribune”.
Omega, 27 (1999), pp. 115-127
[LANDETA, 1999]El método Delphi. Una técnica de previsión para la incertidumbre, Ariel, (1999),
[LEONARD-BARTON, 1990]D. LEONARD-BARTON.
“A Dual Methodology for Case Studies: Synergetic Use of Longitudinal Single Site with Replicated Multiple Sites”.
Organization Science, (1990), pp. 248-266
[LIKERT, 1932]R. LIKERT.
“A Technique for the Measurement of Attitudes”.
Archives of Psychology, 140 (1932), pp. 5-55
[MARTÍNEZ, 2003]P.C. MARTÍNEZ.
“Proceso del desarrollo exportador de las empresas industriales españolas que participan en un consorcio de exportación: un estudio de caso”.
Documento de trabajo no 03/6, Departamento de Economía de la Empresa, Universidad Autónoma de Barcelona, (2003),
[MAXWELL, 1996]Qualitative Research Design: An Interactive Approach, Sage Publications, (1996),
[MAXWELL, 1998]J.A. MAXWELL.
“Designing a Qualitative Study”.
Handbook of Applied Social Research Methods, pp. 69-100
[MCCUTCHEON and MEREDITH, 1993]D. MCCUTCHEON, J.R. MEREDITH.
“Conducting case study research in operations management”.
Journal of Operations Management, 11 (1993), pp. 239-256
[MIN and MELACHINOUDIS, 1999]H. MIN, E. MELACHINOUDIS.
“The relocation of a hybrid manufacturing distribution facility from supply chain perspectives: a case study”.
Omega, 27 (1999), pp. 75-85
[MONTES, 2001]MONTES, A. (2001): Fase inicial del proceso de cooperación. Propuesta y contraste de un modelo mediante un estudio de casos múltiple, Tesis Doctoral, Universidad de Murcia, Murcia.
[MONTES, 2000]MONTES, A., SABATER, R. y PIÑERA, J. (2000): “Factores de éxito en el proceso de cooperación: análisis cualitativo”, X Congreso Nacional ACEDE, Oviedo.
[MORENO and VARGAS, 2004]MORENO, M. J. y VARGAS, A. (2004): “La visión de la organización basada en el conocimiento: análisis de un caso en la Administración Pública española”, Actas del XVIII Congreso Anual y XIV Congreso Hispano-Francés de AEDEM, pp. 835-847.
[NIETO and PÉREZ, 2000]M. NIETO, W. PÉREZ.
“The development of theories from the analysis of the organization: case studies by the patterns of behaviour”.
Management Decision, 38 (2000), pp. 723-733
[OLTRA, 2003]OLTRA, V. (2003): “Hacia la gestión del conocimiento: el papel clave de la Dirección de recursos Humanos. Una investigación empírica cualitativa”, XIII Congreso ACEDE, Salamanca.
[RAGIN and BECKER, 1992]What is a case?. Exploring the foundations of social enquiry, Cambridge University Press, (1992),
[RIALP, 1998]RIALP, A. (1998): “El método del caso como técnica de investigación y su aplicación al estudio de la función directiva”, ponencia presentada en el IV Taller de Metodología ACEDE, 23-25 de abril, Arnedillo, La Rioja.
[RIALP et al., 2005a]A. RIALP, J. RIALP, D. URBANO, Y. VAILLANT.
“The Born-Global Phenomenon: A Comparative Case Study Research”.
Journal of International Entrepreneurship, 3 (2005), pp. 133-171
[RIALP et al., 2005b]A. RIALP, P.C. MARTÍNEZ, J. RIALP.
“El Desarrollo Exportador de las PYMES Industriales Españolas Participantes en un Consorcio de Exportación: un Estudio de Caso”.
Cuadernos de Gestión, 5 (2005), pp. 95-116
[RODRÍGUEZ et al., 1996]G. RODRÍGUEZ, F.J. GIL, J.E. GARCÍA.
Metodología de la Investigación Cualitativa, Ediciones Aljibe, (1996),
[RUEDA, 2002]RUEDA, C. (2002): Dirección y diseño organizativo como marco para la administración del trabajo y el comportamiento. Estudio de casos, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
[RUIZ, 1996]Metodología de la investigación cualitativa, Universidad de Deusto, (1996),
[RUMELT et al., 1994]R.P. RUMELT, D.E. SCHENDEL, D.J. TEECE.
“Fundamental Issues in Strategy”.
Fundamental Issues in Strategy: A Research Agenda, pp. 9-47
[SAORIN, 2001]SAORIN, M. C. (2001): Negociación interorganizativa: el comportamiento negociador en la joint ventures y adquisiciones, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
[SARABIA, 1999]Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas, Ed. Pirámide, (1999),
[SHAW, 1999]E. SHAW.
“A Guide to the Qualitative Research Process: Evidence from a Small Firm Study”.
Qualitative Market Research: An International Journal, 2 (1999), pp. 59-70
[STAKE, 1994]R.E. STAKE.
“Case Studies”.
Handbook of Qualitative Research, pp. 236-247
[STOEKER, 1991]R. STOEKER.
“Evaluating and Rethinking The Case Study”.
The Sociological Review, 39 (1991), pp. 88-112
[STRAUSS, 1987]Qualitative Analysis of Social Science, Cambridge University Press, (1987),
[SUTTON, 1997]R. SUTTON.
“The Virtues of Closet Qualitative Research”.
Organization Science, 8 (1997), pp. 97-106
[TROCHIM, 1989]W. TROCHIM.
“Outcome pattern matching and program theory”.
Evaluation and Program Planning, 12 (1989), pp. 355-366
[URRA, 2000]URRA, J. A. (2000): Procesos de decisión en la formación de acuerdos de cooperación empresarial, propuesta de un modelo explicativo desde la perspectiva cognitiva, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia.
[VAILLANT et al., 2006]Y. VAILLANT, D. URBANO, J. RIALP, A. RIALP.
“Un estudio cualitativo y exploratorio de cuatro nuevas empresas exportadoras”.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 29 (2006), pp. 107-132
[VAN DE PEN and POOLE, 1990]A.H. VAN DE PEN, M.S. POOLE.
“Methods to develop a grounded theory of innovation processes in the Minnesota Innovation Research Program”.
Organization Science, 1 (1990), pp. 315-335
[VARGAS et al., 2003a]A. VARGAS, M.J. HERNÁNDEZ, S. BRUQUE.
“Hacia un modelo dinámico de adopción de las tecnologías de la información en la empresa: un análisis de casos”.
VII Coloquios Andaluces sobre Temas Empresariales, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva, (2003),
[VARGAS et al., 2003b]VARGAS, A., HERNÁNDEZ, M. J. y BRUQUE, S. (2003b): “Understanding information technology adoption in Organizations” en KLEIN H. E. (ed.): Interactive Innovative Teaching & Training. Case Method & Other Techniques, Massachusetts, USA, pp. 287-300.
[VILLARREAL, 2005a]O. VILLARREAL.
“La internacionalización de la empresa y la empresa multinacional: una revisión conceptual contemporánea”.
Cuadernos de Gestión, 5 (2005), pp. 55-73
[VILLARREAL, 2005b]O. VILLARREAL.
“Un modelo de dirección estratégica para la internacionalización de la empresa en un entorno global”.
Actas del XIV Congreso Internacional AEDEM, pp. 422-437
[VILLARREAL, 2007]VILLARREAL, O. (2007):
La Estrategia de Internacionalización de la Empresa. Un Estudio de Casos de Multinacionales Vascas, Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao. Premio Extraordinario de Doctorado de la UPV/EHU. En página web del Instituto de Economía Aplicada a la Empresa:
www.ieae.net (publicaciones).
[VILLARREAL, 2008a]O. VILLARREAL.
“La internacionalización de la empresa: el modelo de las diez estrategias”.
Revista International Administración y Finanzas, 1 (2008), pp. 67-82
[VILLARREAL, 2008b]O. VILLARREAL.
“El caso de CIE Automotive: el crecimiento de un grupo empresarial mediante la internacionalización”.
Ekonomiaz, (2008), pp. 231-263
[VILLARREAL, 2009]O. VILLARREAL.
“La Internacionalización a través del modelo de las Diez Estrategias: el caso del Grupo Irizar”.
Creativity and Survival of the Firm under Uncertainty, pp. 92
[VILLARREAL et al., 2006]O. VILLARREAL, J.D. GARCIA, M.A. PEREZ.
“Abstracción ecléctica de la empresa multinacional: una revisión teórica multifocal de la internacionalización”.
Actas del XV Congreso Internacional AEDEM, pp. 147-164
[VILLARREAL et al., 2004]VILLARREAL, O., GÓMEZ, O., LERTXUNDI, A., URIONABARRENETXEA, S. y MATEY, J. (2004): Implantación de las empresas vascas en los mercados exteriores: una visión desde la práctica en su operativa diaria, Cluster Conocimiento, Bilbao.
[WEERD-NEDERHOF, 2001]P. WEERD-NEDERHOF.
“Qualitative case study research. The case of a PhD research project on organising and managing new product development systems”.
Management Decision, 39 (2001), pp. 513-538
[WILSON and VLOSKY, 1997]E.J. WILSON, R.P. VLOSKY.
“Partnering Relationship Activities: Building Theory From Case Study Research”.
Journal of Business Research, 39 (1997), pp. 59-70
[YIN, 1982]R.K. YIN.
“Studying the implementation of public programs”.
Studying Implementation; Methodological and Administrative issues, pp. 36-72
[YIN, 1993]Applications of case study research, Sage Publications, (1993),
[YIN, 1998]R.K. YIN.
“The Abridged Version of Case Study Research”.
Handbook of Applied Social Research Methods, pp. 229-259
[ZAPATA, 2004]ZAPATA, L. E. (2004): Los determinantes de la generación y la transferencia del conocimiento en pequeñas y medianas empresas del sector de tecnologías de información de Barcelona, Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.