covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa FACTORES EXTERNOS E INTERNOS DETERMINANTES DE LA ORIENTACIÓN DE LA CULTURA ESTR...
Journal Information
Vol. 14. Issue 1.
Pages 13-32 (January 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 14. Issue 1.
Pages 13-32 (January 2008)
Open Access
FACTORES EXTERNOS E INTERNOS DETERMINANTES DE LA ORIENTACIÓN DE LA CULTURA ESTRATÉGICA DE LAS EMPRESAS
Visits
28395
J. Febles Acosta, J.R Oreja Rodríguez
Universidad de La Laguna
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN

La finalidad del presente trabajo ha sido verificar empíricamente la influencia de aspectos relacionados con el ámbito interno (propiedad y tamaño de la empresa) y externo (sector de actividad) de la empresa en su cultura estratégica. Los resultados del análisis factorial revelaron el predominio de cuatro tipos de cultura en las empresas analizadas: adaptación, participación, compromiso y formación. El contraste estadístico de las hipótesis formuladas confirmó en la práctica la influencia de dichas cuestiones en las culturas identificadas, así como la existencia de relaciones no hipotetizadas previamente susceptibles de validación en futuras investigaciones.

PALABRAS CLAVE:
Cultura estratégica
Dimensión
Propiedad
Sector
Análisis factorial
ABSTRACT

The purpose of the research has been to empirically verify the influence of aspects related to the internal scope of the company (property and size of the company) and the environment (activity sector) in its strategic culture. The results of the factorial analysis first revealed the predominance of four types of corporate culture in the analyzed companies, labeled as: ‘Adaptation’, ‘Participation’, ‘Commitment’ and ‘Formation’. The statistical contrast of the formulated hypotheses confirmed that internal and external factors determine the strategic culture. The statistical approach also revealed other relations non-hypothesi previously, that are susceptible of validation in future investigations.

KEYWORDS:
Strategic culture
Size
Property
Sector
Factor analysis
Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFÍA
[ANSOFF, 1985]
H.I. ANSOFF.
La dirección y su actitud ante el entorno, Deusto, (1985),
[ARMOR, 1974]
D.J. ARMOR.
“Theta reliability and factor scaling”.
Sociological Metodology, pp. 17-50
[BARNEY, 1991]
J.B. BARNEY.
“Firm resources and sustained competitive advantage”.
Journal of Management, 17 (1991), pp. 99-120
[BUENO, 1989]
E. BUENO.
Dirección estratégica de la empresa, Pirámide, (1989),
[CALORI et al., 1989]
R. CALORI, Y.F. LIVIAN, P. SARNIN.
“Pour une théorie des rélations entre culture d'entreprise et performance économique”.
Revue Française de Gestion, 74 (1989), pp. 39-50
[CAMERON y QUINN, 1999]
K.S. CAMERON, R.E. QUINN.
Diagnosing and changing organisational culture, Addison Wesley, (1999),
[CARMINES y ZELLER, 1994]
E.G. CARMINES, R.H. ZELLER.
“Reliability and validity assessment”.
Basic measurement, pp. 1-58
[CHATMAN, 1991]
J.A. CHATMAN.
“Matching people and organizations: Selection and socialization in public accounting firms”.
Administrative Science Quarterly, 36 (1991), pp. 459-489
[CHURCHIL, 1979]
G.A. CHURCHIL.
“A paradigm for developing better measures of marketing constructs”.
Journal of Research, 21 (1979),
[DAFT, 1998]
K.L. DAFT.
Teoría y diseño organizacional, International Thomson Editores, (1998),
[DAFT y STEERS, 1992]
K.L. DAFT, R.M STEERS.
Organizaciones: El comportamiento del individuo y de los grupos humanos, Limusa, (1992),
[DENISON, 1990]
D.R. DENISON.
Corporate culture and organizational effectiveness, Wiley and Sons, (1990),
[DESHPANDE et al., 1993]
R. DESHPANDE, J.V. FARLEY, F.E. WEBSTER.
“Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis”.
Journal of Marketing, 57 (1993), pp. 23-27
[INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA, 2001]
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA.
[EVAN, 1976]
W.M. EVAN.
Organization theory structures. Systems and environments, Wiley and Sons, (1976),
[FEBLES, 1992]
FEBLES, J. (1992): “La cultura empresarial de S/C de Tenerife: Un análisis de los factores determinantes”. Serie Estudios.92/12, IUDE, La Laguna, pp. 1-24.
[FERNÁNDEZ, 1993]
Z. FERNÁNDEZ.
“La organización interna como ventaja competitiva para la empresa”.
Papeles de Economía Española, (1993), pp. 178-193
[FISHER, 1948]
R. FISHER.
Statistical methods for research, Oliver and Boyd, (1948),
[GEORGE y MALLERY, 1995]
D. GEORGE, P. MALLERY.
SPSS/PC+ step by step: a simple guide and reference, Wadsworth Publishing Company, (1995),
[GORDON, 1985]
G.G. GORDON.
“The relationship of corporate culture to industrial sector and corporate performance”.
Gaining control of the corporate culture,
[GORDON, 1991]
G.G. GORDON.
“Industry determinants of organizational culture”.
Academy of Management Review, 16 (1991), pp. 396-415
[HAIR et al., 1999]
J.F. HAIR, R.E. ANDERSON, R.L TATHAM, W.C. BLACK.
Análisis multivariate, Prentice Hall, (1999),
[HODGE et al., 1998]
G.J. HODGE, W.P. ANTHONY, L.M GALES.
Teoría de la organización: Un enfoque estratégico, Prentice Hall, (1998),
[HOFSTEDE, 1999]
G. HOFSTEDE.
Culturas y organizaciones. El software mental. La cooperación internacional y su importancia para la supervivencia, Alianza Editorial, (1999),
[HUFF, 1982]
A.S. HUFF.
“Industry influence on strategy reformation”.
Strategic Management Journal, 3 (1982), pp. 119-131
[JOHNSON y SCHOLES, 1997]
G. JOHNSON, K. SCHOLES.
Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, Prentice Hall, (1997),
[KAUFMANN, 1993]
A. KAUFMANN.
El poder de las organizaciones, Ediciones de la Universidad de Alcalá de Henares – ESIC Editorial, (1993),
[KREITNER y KINICKI, 1997]
R. KREITNER, A. KINICKI.
Comportamiento de las organizaciones, McGraw-Hill, (1997),
[LEAL, 1991]
A. LEAL.
Conocer la cultura de las organizaciones, una base para la estrategia y el cambio, Actualidad Editorial, (1991),
[LORSCH, 1986]
J.W. LORSCH.
“Managing culture: The invisible barrier to strategic change”.
California Management Review, 28 (1986), pp. 95-109
[MAYORAL, 1994]
L. MAYORAL.
“Cambio y complejidad en la organización”.
Dirección y Organización, (1994), pp. 46-52
[MELCHIOR et al., 1997]
M. MELCHIOR, A.T. GUTIÉRREZ, J.R. OREJA.
“La actividad empresarial en Canarias”.Número monográfico de la Revista Situación sobre las islas Canarias, pp. 273-288
[MENGUZZATO y RENAU, 1991]
M. MENGUZZATO, J.J. RENAU.
La dirección estratégica de la empresa: Un enfoque innovador del management, Ariel, (1991),
[MORALES, 2000]
P. MORALES.
Medición de actitudes en Psicología y Educación, Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, (2000),
[NAVAS y GUERRAS, 1998]
J.E. NAVAS, L.A. GUERRAS.
La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, Civitas, (1998),
[NUNNALY, 1978]
J.C. NUNNALY.
Psychometric Theory, McGraw-Hill, (1978),
[OGBONNA, 1993]
E. OGBONNA.
“Managing Organizational Culture: Fantasy or Reality?”.
Human Resource Management Journal, 3 (1993), pp. 42-54
[OGBONNA y HARRIS, 2000]
E. OGBONNA, L.C. HARRIS.
“Organizational culture and performance: Empirical evidence from UK companies”.
The International Journal of Human Resource Management, 11 (2000),
[O'REILLY et al., 1991]
C.A. O'REILLY, J. CHATMAN, D.F. CALDWELL.
“People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit”.
Academy of Management Journal, 34 (1991), pp. 487-516
[OREJA y FEBLES, 2002]
OREJA, J.R. y FEBLES, J. (2002): “La flexibilidad de la cultura estratégica como base para la toma de decisiones participativas en el logro de los objetivos”, en Franco, M. (2002): La Flessibilitá nell'Europa del Sud, XVII Rencontres d'Arethuse, Milano, No.364.69, pp. 197-209.
[ORPEN, 1993]
C. ORPEN.
“The effect of organizational culture norms and the relationship between personnel practices and employee commitment”.
The Journal of Psychology, 127 (1993), pp. 577-580
[PASCUAL et al., 1996]
J. PASCUAL, D. FRÍAS, F. GARCÍA.
Manual de Psicología Experimental. Metodología de investigación, Ariel, (1996),
[PETERSON, 1994]
R.A. PETERSON.
“A meta-analysis of Cronbach's coefficient alpha”.
Journal of Consumer Research, 21 (1994), pp. 381-391
[POSNER y SCHMIDT, 1993]
B.Z. POSNER, W.H. SCHMIDT.
“Values congruence and differences between the interplay of personal and organizational value systems”.
Journal of Business Ethics, 12 (1993), pp. 341-347
[PÜMPIN y GARCÍA, 1988]
C. PÜMPIN, S. GARCÍA.
Cultura empresarial, Díaz de Santos, (1988),
[REICHES y SCHNEIDER, 1990]
A.E. REICHES, B. SCHNEIDER.
“Climate and culture: An evolution of constructs”.
Organizational climate and culture, pp. 5-40
[RODRÍGUEZ, 2000]
R.C. RODRÍGUEZ.
La empresa familiar: Doce claves para el éxito, Consejería de Economía y Hacienda, (2000),
[ROUSSEAU, 1988]
D.M. ROUSSEAU.
“The construction of climate in organizational research”.
pp. 139-158
[SCHEIN, 1985]
E.H. SCHEIN.
Organizational culture and leadership, Jossey Bass, (1985),
[SCHEIN, 1999]
E.H. SCHEIN.
The corporate culture survival guide: Sense and nonsense about culture change, Jossey Bass, (1999),
[SHERIDAN, 1992]
J.E. SHERIDAN.
“Organizational culture and employee rotation”.
Academy of Management Journal, 35 (1992), pp. 1036-1056
[SLATER, 1995]
S. SLATER.
“Issues in conducting marketing strategy research”.
Journal of Strategic Marketing, 3 (1995), pp. 257-270
[TRICE y BEYER, 1993]
H.M. TRICE, J.M. BEYER.
The cultures of work organizations, Prentice-Hall, (1993),
[WARD, 1994]
J.L. WARD.
Cómo desarrollar la empresa familiar, El Ateneo, (1994),
Copyright © 2008. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos