covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO A TRAVÉS DEL E-LEARNING. UN ENFOQUE BASADO EN ESCE...
Journal Information
Vol. 15. Issue 1.
Pages 29-44 (January 2009)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 15. Issue 1.
Pages 29-44 (January 2009)
Open Access
LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO A TRAVÉS DEL E-LEARNING. UN ENFOQUE BASADO EN ESCENARIOS
KNOWLEDGE MANAGEMENT THROUGH E-LEARNING. A SCENARIOS-BASED APPROACH
Visits
3646
E. Martínez Caro
Universidad Politécnica de Cartagena
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN

La necesidad de innovar en la economía actual, ha hecho que el conocimiento y su gestión hayan alcanzado una gran importancia. Por ello, el estudio de los instrumentos que tienen las empresas para la gestión del conocimiento se hace imprescindible. En el presente trabajo se propone el empleo del e-learning como una herramienta valiosa para la gestión del conocimiento, planteando un marco de trabajo integrador basado en el modelo de conversión del conocimiento de Nonaka y Takeuchi (1995). Partiendo de ese marco de trabajo, se ilustra mediante el desarrollo de escenarios cómo llevar la integración propuesta a la práctica.

PALABRAS CLAVE:
Gestión del conocimiento
e-Learning
Conversión del conocimiento
Escenarios
ABSTRACT

The companies’ need of innovating in the new economy, has caused that knowledge and its management have acquired a great importance. Hence, the analysis of the tools employed by the companies to create and to manage knowledge has become indispensable. In this paper, the use of e-learning as a valuable tool for knowledge management is proposed, with the aim of providing an integrating framework based on the Nonaka and Takeuchi's model of knowledge creation. Considering that framework, how to make a practical implementation of the proposed integration is illustrated by developing scenarios.

KEYWORDS:
Knowledge management
e-Learning
Knowledge conversion
Scenarios
Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFÍA
[ALAVI and LEIDNER, 2001]
M. ALAVI, D.R. LEIDNER.
“Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues”.
MIS Quarterly, 25 (2001), pp. 107-136
[BARTOLOMÉ et al., 1998]
A.R. BARTOLOMÉ, J.D.M. UNDERWOOD, K. STEFFENS.
TEEODE. Technology Enhanced Evaluation in Open and Distance Education, Universidad de Barcelona, (1998),
[BELL et al., 2004]
M. BELL, G. MARTIN, T. CLARKE.
“Engaging in the future of e-learning: a scenarios-based approach”.
Education+Training, 46 (2004), pp. 296-307
[BRENNAN, 2001]
BRENNAN, M.; FUNKE, S.; ANDERSON, C. (2001): The Learning Content Management System. A New eLearning Market Segment Emerges, IDC White Paper, IDC, EEUU.
[CHOO, 1996]
C.W. CHOO.
“The knowing organizations: How organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions”.
International Journal of Information Management, 16 (1996), pp. 329-340
[COMISIÓN EUROPEA, 2006]
COMISIÓN EUROPEA.
“Community Innovation Survey (CIS4)”.
[CURRY et al., 2006]
A. CURRY, G. RINGLAND, L. YOUNG.
“Using scenarios to improve marketing”.
Strategy & Leadership, 34 (2006), pp. 30-37
[DAVENPORT and PRUSAK, 1998]
T. DAVENPORT, L. PRUSAK.
Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, (1998),
[DRUCKER, 1993]
P.F. DRUCKER.
Post-capitalist Society, HarperCollins, (1993),
[ÉLOGOS, 2006]
ÉLOGOS (2006): El Estado del Arte de la Formación en España. 2006.
[FORMATECA, 2003]
FORMATECA.
E-Learning. Visión y Tendencias, Génesis XXI, (2003),
[GARCÍA-TAPIAL ARREGUI, 2002]
J. GARCÍA-TAPIAL ARREGUI.
Gestión del Conocimiento y empresa. Una aproximación a la realidad española, EOI, (2002),
[GRUPO DOXA, 2005]
GRUPO DOXA (2005): E-learning en las Grandes Empresas, Panel Anual de Resultados 2005.
[KAHN, 1962]
H. KAHN.
Thinking about the unthinkable, Avon Books, (1962),
[LARRÁN JORGE and MURIEL DE LOS REYES, 2007]
M. LARRÁN JORGE, M.J. MURIEL DE LOS REYES.
“La banca por Internet como innovación tecnológica en el sector bancario”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13 (2007), pp. 145-153
[LINDVALL et al., 2001]
M. LINDVALL, I. RUS, R. JAMMALAMADAKA, R. THAKKER.
A State of the Art Report: Software Tools for Knowledge Management, DoD Data & Analysis Center for Software (DACS), (2001),
[MAESTRE YENES, 2000]
MAESTRE YENES, P. (2000): Diccionario de Gestión del Conocimiento e Informática, Fundación DINTEL, Madrid.
[MILLET, 2003]
S.M. MILLET.
“The future of scenarios: challenges and opportunities”.
Strategy & Leadership, 21 (2003), pp. 16-24
[NEVIS et al., 1995]
E.C. NEVIS, A.J. DIBELLA, J.M. GOULD.
“Understanding organizations as learning systems”.
Sloan Management Review, 36 (1995), pp. 73-85
[NONAKA and TAKEUCHI, 1995]
I. NONAKA, H. TAKEUCHI.
The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, (1995),
[O'LEONARD, 2007]
K. O'LEONARD.
The corporate learning factbook, Bersin & Associates, (2007),
[ORDOÑEZ DE PABLOS and PARREÑO FERNÁNDEZ, 2005]
P. ORDOÑEZ DE PABLOS, J. PARREÑO FERNÁNDEZ.
“Aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento: Un análisis dinámico del conocimiento de la empresa”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11 (2005), pp. 165-177
[PAN and LEIDNER, 2003]
S.L. PAN, D.E. LEIDNER.
“Bridging communities of practice with information technology in pursuit of global knowledge sharing”.
Strategic Information System, (2003), pp. 71-88
[PORTER, 2004]
M. PORTER.
Competitive Advantage, Free Press, (2004),
[RIVERO, 2002]
S. RIVERO.
Claves y Pautas para Comprender e Implantar la Gestión del Conocimiento, Un Modelo de Referencia, (2002),
[ROFFE, 2004]
I. ROFFE.
“E-learning for SMEs. Competition and dimensions of perceived value”.
Journal of European Industrial Training, 28 (2004), pp. 440-455
[ROSENBERG, 2001]
M.J. ROSENBERG.
E-learning: Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, McGraw-Hill, (2001),
[SCHWEIZER, 2004]
H. SCHWEIZER.
“E-Learning in Bussiness”.
Journal of Management Education, 28 (2004), pp. 674-692
[SENGE, 1990]
P.M. SENGE.
The Fifth Discipline: the Art and Practice of the Learning Organization, DoubleDay Currency, (1990),
[WACK, 1985]
P. WACK.
“Scenarios: shooting the rapids”.
Harvard Business Review, 85 (1985), pp. 139-150
[WELSH et al., 2003]
E.T. WELSH, C.R. WANBERG, K.G. BROWN, M.M. SIMMERING.
“E-learning: emerging uses, empirical results and future directions”.
International Journal of Training and Development, 7 (2003), pp. 245-258
[WILD et al., 2002]
R.H. WILD, K.A. GRIGGS, T. DOWNING.
“A framework for e-learning as a tool for knowledge management”.
Industrial Management & Data Systems, 102 (2002), pp. 371-380
[WILD and HOPE, 2003]
R.H. WILD, B. HOPE.
“DATQUAL: a prototype e-learning application to support quality management practices in services industries”.
TQM & Business Excellence, 14 (2003), pp. 695-713
[WOELK and AGARWAL, 2002]
D. WOELK, S. AGARWAL.
“Integration of e-Learning and Knowledge Management”.
Proceedings of World Conference on e-Learning in Corporate, Government, Healthcare and Higher Education 2002, pp. 1035-1042
Copyright © 2009. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos