metricas
covid
Buscar en
Medicina de Familia. SEMERGEN
Toda la web
2n Congrés SEMERGEN Catalunya Projecte d'investigació
Journal Information

Congress

Congress content
Congress
2n Congrés SEMERGEN Catalunya
Barcelona, 16 - 17 June 2017
List of sessions
Communication
1. Projecte d'investigació
Full Text
Download PDF
Share
Share
 null

284/40 - 'RCPARVULARI': CONEIXEMENTS SOBRE REANIMACIÓ CARDIOPULMONAR EN LA POBLACIÓ INFANTIL

D. Pedrazas Lópeza, F. Díaz Carrascob, D. García Fontb, B. de Pablo Márquezc, S. Moreno Escribàd i J. Almeda Ortegae

aMetge de Família. Centre de Salut Abrera. Barcelona. bPediatria. Centre de Salut Abrera. Barcelona. cMetge de Família. CAP Valldoreix. Sant Cugat. Barcelona. dMetge de Família. CUAP Gràcia. Barcelona. eMetge. Unitat de Suport a la Recerca de Costa de Ponent. Institut Universitari Investigació en Atenció Primària Jordi Gol. Institut Català de la Salut. Ciber Epidemiologia i Salut Pública. Cornellà de Llobregat. Barcelona.

Introducció: Existeix evidència de que la formació en reanimació cardiopulmonar (RCP) adaptada per a l'edat pot ser donada a una amplia gama d'escolars, i a més els nens retenen la informació que se'ls aporta. No està clar si la formació té efectes persistents quan s'inicia a edats tempranes.

Objectius: Elaborar un qüestionari per valorar els coneixements sobre RCP en els alumnes d'educació infantil, i avaluar-los.

Disseny: Assaig clínic basat en un qüestionari “Ad hoc” autoadministrable i semiestructurat.

Cronograma: Fase 1: entre març i abril de 2016 es va realitzar la cerca bibliogràfica, marc teòric i es formulà la hipòtesi de treball. Entre maig i juny de 2016, es va elaborar el qüestionari “Ad hoc” i els telèfons gegants per a realitzar l’activitat de rol play. Fase 2:entre abril de 2016 i maig de 2017 elaboració del protocol i les seves diferents versions i enviament al CEIC. Fase 3:entre juny de 2016 i febrer de 2017 es van realitzar els pilotatges del qüestionari. Entre Setembre i Desembre de 2017 es vol fer el treball de camp. A partir de Febrer de 2018 presentació dels resultats.

Emplaçament: Escoles d'educació infantil.

Material i mètodes: Es convidarà a participar sistemàticament a totes les escoles d’educació infantil del Baix Llobregat Nord (n = 49) i Barcelona Ciutat (n = XX) fins a obtenir la grandària mostral poblacional requerida Es calcularà la mostra poblacional per a discriminar diferencies de al menys 10% en la proporció de nens que adquireixen el coneixement correcte de RCP. El qüestionari mesura el reconeixement del 112,i mnemotècnia per relacionar boca-nas-ulls amb el 112, mitjançant associació d’imatges, a més de gènere, anys complits al curs,i classe. Es passa el qüestionari abans de l'activitat, al acabar la formació-activitat, i passats 3-6 mesos se'ls torna a passar el qüestionari sense cap tipus de record ni de formació, per avaluar el que han retingut de la formació prèvia. es realitzarà un anàlisi univariat i bivariat (Paquet SPSS 17.0) Per a la comparació de variables qualitatives s'utilitzarà la proba de χ2 o la proba exacta de Fisher i per a la comparació de mitjanes, la prova t de Student, o el seu equivalent no paramètric la U de Mann-Whitney. La significació estadística s'establirà en un valor p inferior a 0,05 amb un enfocament bilateral. La principal limitació serà l'ús de un qüestionari creat adhoc.

Aplicabilitat: Realitzar aquesta formació durant el horari escolar pot fer-se de una forma fàcil i natural, i dues hores l'any són suficients. Aquesta formació pot incrementar la taxa de supervivència en el medi extrahospitalari.

Resultats esperats: S’espera que els alumnes d'educació infantil del grup control presentin diferencies estadísticament significatives respecte als coneixements i habilitats davant d’una emergència.

Aspectes ètic-legals: El protocol del estudi està enviat al CEIC, pendent de la aprovació.

Bibliografia

  1. Böttiger, et al. Kids Save Lives. ERC position statement on school children education in CPR: "Hands that help - Training children is training for life". Resuscitation. 2016.
  2. Martínez Villegas I. Metodología didáctica para la enseñanza de reanimación cardiopulmonar en edad infantil. Med Gen y Fam. 2015.

Paraules clau: Reanimació cardiopulmonar. Metodologia didàctica. Escola infantil. Formació escolar.

List of sessions

es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos