metricas
covid
Buscar en
Neurología (English Edition)
Toda la web
Inicio Neurología (English Edition) Stendhal syndrome: Origin, characteristics and presentation in a group of neurol...
Journal Information
Vol. 25. Issue 6.
Pages 349-356 (January 2010)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 6.
Pages 349-356 (January 2010)
Full text access
Stendhal syndrome: Origin, characteristics and presentation in a group of neurologists
Síndrome de Stendhal: origen, naturaleza y presentación en un grupo de neurólogos
Visits
3316
A.L. Guerreroa,
Corresponding author
gueneurol@gmail.com

Corresponding author.
, A. Barceló Rossellób, D. Ezpeletac
a Servicio de Neurología, Hospital Clínico Universitario de Valladolid, Valladolid, Spain
b Fundació per l’Avanç de les Neurociènces, Palma de Mallorca, Spain
c Servicio de Neurología, Hospital General Universitario Gregorio Marañón, Madrid, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Introduction

Travelling, when searching for knowledge and emotion, can cause psychic discomfort that occasionally leads the traveller to seek medical attention. The psychiatrist Graziella Magherini described, in tourists visiting Florence, acute attacks including disorders of thought and affects, and even including, anxiety attack. She named it the Stendhal syndrome (SS) remembering the experience of the writer when visiting the Basilica of Santa Croce in Florence.

Methods

We attempt to investigate the incidence of SS or isolated symptoms related to it, in a homogeneous group of travellers. We review other artists who experienced emotion sickness during their trips throughout history.

Results

At the end of the III Neurohistory Meeting (Spanish Neurology Society, Italy, February, 2008) a questionnaire was handed out to the participant neurologists, in order to evaluate if during the practical workshops included in the meeting they had experienced symptoms as those described in SS. A total of 48 questionnaires were completed. The mean age was 50±9 years and the male/female ratio 1.7/1. Twenty-five percent of the subjects considered they had experienced a partial SS. No panic attacks or thought disorders were identified, but they did suffer artistic effects, mainly in pleasure (83%) and emotion (62%).

Conclusions

No SS case was identified among neurologists attending this Neurohistory meeting, but most of them experienced mild disorders of affects and one out of four recognized they have had a partial form of the syndrome.

Keywords:
Stendhal syndrome
Artistic fruition
Neuroesthetics
Panic attacks
Thought disorders
Affects disorders
Resumen
Introducción

El viaje, en su búsqueda de conocimiento y emoción, puede causar malestar psíquico que ocasionalmente lleva al viajero a solicitar atención médica. La psiquiatra Graziella Magherini describió en turistas que visitaban Florencia un cuadro caracterizado por trastornos del pensamiento, los afectos e incluso crisis de pánico. Lo denominó síndrome de Stendhal (SS) en recuerdo de la experiencia del escritor cuando visitó la iglesia de la Santa Croce de Florencia.

Métodos

Investigar la incidencia de SS o síntomas aislados en un grupo homogéneo de viajeros. Revisar las experiencias de creadores enfermos de emoción durante sus viajes a lo largo de la historia.

Resultados

Al finalizar el III Curso de Neurohistoria de la Sociedad Española de Neurología (SEN) (Italia, febrero de 2008), se entregó a los neurólogos participantes una encuesta para evaluar si durante los talleres prácticos del curso habían experimentado síntomas compatibles con los descritos en el SS. Se cumplimentaron 48 encuestas. Media de edad, 50±9 años. Proporción varones/mujeres, 1,7/1. El 25% de los encuestados consideró que había experimentado una forma parcial de SS. No se identificaron crisis de pánico ni alteraciones del pensamiento, pero fue frecuente la influencia del arte en los afectos, principalmente en el placer (83%) y la emoción (62%).

Conclusiones

No hubo ningún caso de SS entre los neurólogos asistentes al III Curso de Neurohistoria de la SEN, pero un significativo número de ellos experimentó alteraciones parciales del afecto y uno de cada cuatro reconoció haber presentado una forma parcial del síndrome.

Palabras clave:
Síndrome de Stendhal
Fruición estética
Neuroestética
Crisis de pánico
Trastornos del pensamiento
Trastornos de los afectos
Full text is only aviable in PDF
References
[1.]
G. Magherini.
El síndrome de Stendhal.
Espasa Calpe, (1990),
[2.]
E. Abry, C. Audic, P. Crouzet.
Histoire illustrèe de la littérature française.
H. Didier, (1922),
[3.]
Stendhal.
Le rouge et le noir. Le Livre de Poche, Série Classique.
Librairie Générale Française, (1972),
[4.]
Ortega, J. Gasset.
Amor en Stendhal Estudios sobre el amor. Colección Crisol.
Editorial Aguilar, (1950),
[5.]
J.L. Sebastián López.
Felicidad y erotismo en la literatura francesa.
Icaria, (1992),
[6.]
Stendhal.
Recuerdos de egotismo.
Cabaret Voltaire, (2008),
[7.]
L. Hearn.
El niño que dibujaba gatos.
Viento del Sur, (2005),
[8.]
P.S. Buck.
Viento del este, viento del oeste. Colección Reno.
Editorial Plaza & Janés, (1954),
[9.]
W. Somerset Maugham.
El filo de la navaja.
Porrúa, (1998),
[10.]
J. Conrad.
El corazón de las tinieblas.
Alianza, (1992),
[11.]
M. Vázquez Montalbán.
Milenio Carvalho.
Booket, (2004),
[12.]
G. Flaubert.
Salambô. Le Livre de Poche Classique.
Librairie Générale Française, (1964),
[13.]
J. Bowles.
Out in the world.
Black Sparrow Press, (1995),
[14.]
W. Irving.
Cuentos de la Alhambra. Colección Austral. Buenos.
Espasa Calpe, (1947),
[15.]
G. Brenan.
El laberinto español.
Ruedo Ibérico, (1966),
[16.]
G. Sand.
Un hiver à Majorque.
Palma de Mallorca, (1966),
[17.]
R. Graves.
Memorias.
Palma de Mallorca, (1998),
[18.]
Archiduque Luis Salvador. Die Balearen. Edición facsímil: Consell de Mallorca; 1996.
[19.]
G. Magherini.
I’ve fallen in love with a statue” Beyond the Stendhal syndrome.
Firenze, (2007),
[20.]
F. Zöllner, C. Thoenes, T. Pöpper.
Miguel Ángel. Obra completa, (2008),
[21.]
C. Bar-El.
The Jerusalem syndrome, Convegno “Firenze-Gerusalemme: bellezza e storia.
Il turismo nelle cita d’arte”, (1994),
[22.]
V. Gallese, C. Keysers, G. Rizzolatti.
A unifying view of the basis of social cognition.
Trends Cogn Sci, 8 (2004), pp. 396-403
[23.]
V. Gallese.
The “shared manifold” hypothesis.
Journal of Consciousness Studies, 8 (2001), pp. 33-50
[24.]
V. Gallese, I. Fadiga, I. Fogassi, G. Rizzolatti.
Action recognition in the premotor cortex.
Brain, 119 (1996), pp. 593-609
[25.]
F. De Vignemont, T. Singer.
The empathic brain: how, when and why?.
Trends Cogn Sci, 10 (2006), pp. 435-441
[26.]
J. Koss.
On the limits of empathy.
Art Bulletin, 88 (2006), pp. 139-157
[27.]
F. Nietzsche.
En torno a la voluntad de poder.
Planeta-De Agostini, (1986),
[28.]
D. Freedberg, V. Gallese.
Motion, emotion and empathy in esthetic experience.
Trends Cogn Sci, 11 (2007), pp. 197-203
[29.]
S. Zeki.
Neural concept formation and art. Dante, Michelangelo, Wagner.
Journal of Consciousness Studies, 9 (2002), pp. 53-76
[30.]
M. Livingstone.
Vision and art: the biology of seeing.
Abrams, (2002),
[31.]
M. Kemp.
The science of art. Optical themes in western art from Brunelleschi to Seurat.
Yale University Press, (1996),
[32.]
S. Zeki, M. Lamb.
The neurology of kinetic art.
Brain, 117 (1994), pp. 607-636
[33.]
S. Zeki.
Inner vision. An exploration of art and the brain.
Oxford University Press, (1999),
[34.]
J. Onians.
Neuroarthistory.
Yale University Press, (2007),
Copyright © 2010. Sociedad Española de Neurología
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos