covid
Buscar en
Psychosocial Intervention
Toda la web
Inicio Psychosocial Intervention Psychosocial adjustment in aggressive popular and aggressive rejected adolescent...
Journal Information
Vol. 23. Issue 1.
Pages 57-67 (April 2014)
Vol. 23. Issue 1.
Pages 57-67 (April 2014)
Open Access
Psychosocial adjustment in aggressive popular and aggressive rejected adolescents at school+
Ajuste psicosocial en adolescentes populares agresivos y rechazados agresivos en el colegio
Visits
4542
Estefanía Estéveza, Nicholas P. Emlerb, María J. Cavac, Cándido J. Inglésa
a Universidad Miguel Hernández de Elche, Spain
b University of Surrey, England
c Universitat de València, Spain
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Abstract

The purpose of the present study was to compare the profiles of aggressive adolescents who differed in social status in the classroom, popular vs. rejected, with those of adolescents of average sociometric status without documented behavior problems. The characteristics compared related to intra-individual, family, school, and social domains. A sample of 457 adolescents, aged 11 to 18 years old (48% girls), participated in the study. Differences between groups were examined via a series of multivariate analyses of variance and discriminant function analyses. Results indicated that although aggressive popular adolescents revealed more academic involvement and social integration in the classroom, their levels of emotional and family adjustment were as adverse as those of aggressive rejected students. Both groups held negative attitudes towards the institutional authority of teachers together with commitment to a social image based on a rebellious and nonconformist reputation among peers. Implications of the findings and suggestions for future research are discussed.

Keywords:
Adolescence
Aggressive rejected
Aggressive popular
Psychosocial adjustment
Sociometric status
Resumen

El objetivo del presente estudio fue comparar el perfil de adolescentes agresivos con distinto estatus sociométrico en el aula, populares o rechazados, con adolescentes de estatus sociométrico promedio y sin problemas de conducta documentados. Se compararon características a nivel intra-individual, familiar, escolar y social. Una muestra de 457 adolescentes de entre 11 y 18 años (48% chicas) participaron en el estudio. Las diferencias entre los grupos se examinaron a través de una serie de análisis multivariados de varianza y de función discriminante. Los resultados indicaron que aunque los adolescentes populares agresivos mostraron un mejor desempeño académico e integración social en la clase, sus niveles de ajuste emocional y familiar fueron tan negativos como los de los estudiantes rechazados agresivos. Ambos grupos informaron de actitudes negativas hacia la autoridad institucional de los profesores, así como el compromiso con una imagen social entre los iguales fundamentada en la reputación de rebeldía y no conformismo. Se discuten la implicación de los resultados y sugerencias para investigaciones futuras.

Palabras clave:
Adolescencia
Rechazados agresivos
Populares agresivos
Ajuste psicosocial
Status sociométrico
Full text is only aviable in PDF

Versión en castellano disponible en [Spanish version available: at]: www.elsevier.es/psi

Copyright © 2014. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Download PDF
Article options