metricas
covid
Buscar en
Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica
Toda la web
Inicio Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica Efectividad de un programa de educación sanitaria con empoderamiento de pacient...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
9
Original
Available online 7 July 2023
Efectividad de un programa de educación sanitaria con empoderamiento de pacientes con epilepsia
Effectiveness of an empowering health education programme for patients with epilepsy
Visits
9
Isabel Manzanaresa,b,c,
Corresponding author
imanzana@clinic.cat

Autor para correspondencia.
, Mar Carreñoa,b, Sonia Sevillad, María Lombrañaa,b, Ana Graua,b, Estefanía Conde-Blancoa,b, Antonio Donairea,b, María Centenoa,b, Mariam Khawajaa,b, Adelaida Zabaleguia,b,c
a Unidad de Epilepsia, Departamento de Neurología, Hospital Clínic de Barcelona, Barcelona, España
b Institut d’Investigacions Biomediques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), Barcelona, España
c Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina i Ciencias de la Salud, Universidad de Barcelona, Barcelona, España
d Servei Català de la Salut, Barcelona, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (3)
Tabla 1. Variables sociodemográficas y clínicas
Tabla 2. Ansiedad, depresión y calidad de vida antes y después de la intervención
Tabla 3. Cuestionario de satisfacción con el cuidado de la epilepsia (SEC-E) antes y después de la intervención
Show moreShow less
Resumen
Objetivos

Evaluar la efectividad de una intervención educativa con empoderamiento para pacientes con epilepsia en un hospital español de referencia en epilepsia.

Métodos

Se diseñó un ensayo clínico no aleatorizado en un centro de epilepsia. Se llevó a cabo un programa de intervención grupal con empoderamiento en el que se reclutaron voluntarios en consultas externas. Contenía temas comunes en la educación sanitaria en epilepsia, como conocer su enfermedad, los tipos de crisis, el tratamiento, cómo actuar en caso de crisis, los factores precipitantes de crisis, el estilo de vida y el manejo de la medicación, además de adaptarse a las demandas de información de los pacientes. Los pacientes fueron empoderados al aplicar sus conocimientos y habilidades, utilizando a la enfermera como facilitadora. Se administraron cuestionarios antes y después de la intervención para evaluar la ansiedad y la depresión, la calidad de vida y la satisfacción con la atención y los cuidados a los pacientes con epilepsia.

Resultados

Completaron las sesiones y el estudio 33 pacientes. La satisfacción con la información mejoró significativamente después de la intervención (p<0,005). Los ítems de información con mejoras significativas fueron la satisfacción con la información sobre la epilepsia, el tratamiento, la provisión de ayudas y el tratamiento del impacto de la epilepsia (p<0,005) La satisfacción con la comunicación disminuyó (p<0,005), siendo los ítems con más cambios, el «tiempo para responder a las preguntas» y «consideración con sus necesidades individuales». No se demostraron cambios significativos en la depresión y ansiedad, la calidad de vida y satisfacción con la organización.

Conclusiones

Las intervenciones de empoderamiento demostraron beneficios para mejorar la satisfacción con la información en pacientes con epilepsia. La intervención educativa diseñada permite compartir conocimientos, resolver problemas y mejorar habilidades, empoderando al paciente en un nuevo concepto de educación en el que la enfermera es un elemento facilitador que colabora con las demandas de los pacientes. Se precisan más estudios que permitan aumentar la muestra y demostrar beneficios en calidad de vida y ansiedad y depresión.

Palabras clave:
Epilepsia
Empoderamiento
Educación sanitaria
Satisfacción
Abstract
Aims

To evaluate the effectiveness of an educational intervention with empowerment for patients with epilepsy in a Spanish reference hospital for epilepsy.

Methods

A nonrandomized clinical trial was started in an epilepsy center. An empowerment group intervention program was conducted in which volunteers were recruited from outpatient clinics. It contained common topics in epilepsy health education, such as knowing your disease, types of seizures, treatment, how to act in the event of a seizure, seizure precipitating factors, lifestyle and medication management, as well as adapting to patients’ requests for information. The patients were empowered by applying their knowledge and skills, using the nurse as a facilitator. Questionnaires were administered before and after the intervention to assess anxiety and depression, quality of life, and satisfaction with care and attention to patients with epilepsy.

Results

33 patients completed the sessions and study. Satisfaction with the information improved significantly after the intervention (P<.005). The information items with significant improvements were satisfaction with information about epilepsy, treatment, provision of aid and treatment of the impact of epilepsy (P<.005). Satisfaction with communication decreased (P<.005), being the items with the most changes, the “time to answer the questions” and “consideration with their individual needs”. No significant changes were shown in depression and anxiety, quality of life and satisfaction with the organization.

Conclusions

Empowerment interventions demonstrated benefits to improve satisfaction with information in patients with epilepsy. The educational intervention designed allows sharing knowledge, solving problems and improving skills, empowering the patient in a new concept of education, which the nurse is a facilitator who collaborates with the demands of the patients. More studies are needed to increase the sample and demonstrate benefits in quality of life and anxiety and depression.

Keywords:
Epilepsy
Empowerment
Health education
Satisfaction

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica
Member
Si es usted socio de SEDENE: Diríjase al área privada de socios de la web de la SEDENE, (https://sedene.com/revista-de-sedene/ ) y autentifíquese.
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos