covid
Buscar en
Revista Colombiana de Anestesiología
Toda la web
Inicio Revista Colombiana de Anestesiología Impacto y beneficio de la simulación clínica en el desarrollo de las competenc...
Journal Information
Vol. 36. Issue 2.
Pages 93-107 (May - July 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 36. Issue 2.
Pages 93-107 (May - July 2008)
ARTÍCULO DE INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN EN SALUD
Open Access
Impacto y beneficio de la simulación clínica en el desarrollo de las competencias psicomotoras en anestesia: un ensayo clínico aleatorio doble ciego
Visits
3765
Luz María Gómez1, Mauricio Calderón2, Ximena Sáenz3, Gustavo Reyes4, Myriam Andrea Moreno5, Lizceth Jazmín Ramírez6, Lorena Gartdner7, Jaime Jaramillo8
1. Médica anestesióloga; profesora asociada, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
2. Médico anestesiólogo; profesor auxiliar, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
3. Magister en Enfermería; profesora asociada, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
4. Médico anestesiólogo; profesor asociado, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
5. Médica, residente de Anestesiología, III nivel, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
6. Médica, residente de Anestesiología, III nivel, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
7. Trabajadora social, magíster en Desarrollo Educativo y Social; profesora titular, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia
8. Médico anestesiólogo, Clínica Compensar, Bogotá, D.C., Colombia
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN
Introducción

La atención médica apropiada de pacientes en condiciones de urgencia, requiere de competencias cognitivas y psicomotoras relacionadas con el manejo de la vía aérea y de la canalización venosa. La simulación surge en las últimas décadas como una herramienta pedagógica que complementa la formación tradicional.

Objetivo

Comparar la eficacia, la curva de aprendizaje y las complicaciones en la realización de la intubación orotraqueal, la aplicación de máscara laríngea y la canalización venosa hecha por estudiantes que basan su aprendizaje en la simulación, y estudiantes cuyo proceso se centra en la práctica clínica.

Metodología

Ensayo clínico aleatorio, doble ciego; 29 estudiantes de cuarto año de medicina recibieron instrucción teórica apoyada en una multimedia sobre los procedimientos estudiados; posteriormente, en forma aleatoria, fueron distribuidos en dos grupos, un grupo de simulación que recibió entrenamiento en maniquíes hasta completar la competencia, y un grupo control que procedió al manejo clínico. Se utilizó un instrumento de evaluación con puntaje máximo de 200; se compararon los promedios de ambos grupos en cuanto a eficacia, curva de aprendizaje y complicaciones.

Resultados

No se encontraron diferencias significativas en las evaluaciones en la intubación orotraqueal, pero sí en la fase de preparación para la misma; el grupo de simulación obtuvo mejores calificaciones que el grupo control en la colocación de una máscara laríngea; no se observaron diferencias significativas entre los grupos en la canalización venosa. El porcentaje de complicaciones no mostró diferencias entre los grupos.

Conclusiones

La instrucción basada en la simulación obtuvo mejores calificaciones que la instrucción basada en la clínica para la colocación de la máscara laríngea, pero no para la intubación traqueal ni la canalización venosa.

Palabras clave:
simulación
curva de aprendizaje
habilidad
competencias
intubación orotraqueal
máscara laríngea
canalización venosa
Key words:
simulation
learning curve
skill
orotracheal intubation
laryngeal mask
venous channeling
competence
SUMMARY
Introduction

Proper medical care for patients in emergency conditions, requires cognitive and psychomotor skills related to the management of the airway and vein channeling. Simulations surge in recent decades as a pedagogical tool that complements traditional training.

Objectives

To compare the effectiveness, learning curve and complications in conducting orotracheal intubation, insertion of laryngeal mask and vein channeling done by students who base their learning in the simulation, and students whose process focuses on clinical practice.

Methodology

Randomized double-blind, 29 fourth year medicine students received a process of theoretical instruction supported by multimedia on the procedures studied thereafter at random. Students were divided into two groups. A first group that received training in simulation mannequins until the complete jurisdiction and a second group of control which proceeded to clinical management. An assessment tool with maximum score of 200 was used by the evaluators; averages were compared among the two groups in terms of effectiveness, learning curve, and complications.

Results

There were no significant differences in the orotracheal intubation assessments, however, significant differences were revealed while preparing the same, where the simulation group got better grades than the control group, in the insertion of a laryngeal mask. No significant differences were found between groups, in vein channeling procedures. The rate of complications did not differ between groups either.

Conclusions

the group instruction based on simulation got better grades that instruction based on just clinical knowledge for the insertion of laryngeal mask study, but not for tracheal intubation or vein channeling studies.

Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFÍA
[1.]
R. Heros.
Neurosurgical education: the “other” competences.
J Neurosurg, 99 (2003), pp. 623-629
[2.]
Matiz H. Simulación cibernética en la enseñanza de las ciencias de la salud. Guías de procedimientos médicos. Bogotá: Universidad El Bosque.
[3.]
L.M. Gómez.
Entrenamiento basado en la simulación una herramienta de enseñanza y aprendizaje.
Rev Colomb Anestesiol, 32 (2004), pp. 201-208
[4.]
G. Reyes.
Formación por competencias en los programas de postgrado en anestesia.
Rev Colomb Anestesiol, 32 (2004), pp. 55-64
[5.]
J. Vozenilek, J.A. Cabel, J.J. Flaherty.
Evaluation of traditional lecture versus medical simulation training in airway management.
Ann Emerg Med, (2004), pp. S77
[6.]
C. Konrad, G. Schüpfer, M. Wietlisbach, H. Gerber.
Learning manual skills in anesthesiology: Is there a recommended number of cases for anesthetic procedures?.
Anesth Analg, 86 (1998), pp. 635-639
[7.]
W. Rabitsch, T. Staudinger, W.J. Koestler, B. Wulkersdorfer, R. Urtubia, M. Frass, et al.
Should there be a change in the teaching of airway management in the medical school curriculum?.
[8.]
J.T. Mulcaster, J. Mills, O. Hung, K. MacQuarrie, A. Law, S. Pytka, et al.
Laringoscopic intubation.
Anesthesiology, 98 (2003), pp. 23-27
[9.]
J. Plummer, H. Owen.
Learning endotracheal intubation in a clincial skills learning center: a quantitative study.
Anesth Analg, 93 (2001), pp. 656
[10.]
G. Rodrigues de Oliveira.
The construction of learning cuerves for basic skills in anesthetic procedures: an application for the cumulative sum method.
Anesth Analg, 95 (2002), pp. 411-416
[11.]
H. Wohl.
The Cusum plot: its utility in the analysis of clinical data.
N Engl J Med, 296 (1977), pp. 1044-1045
[12.]
P.R.F. Davies, S.Q.M. Tighe, G.L. Greenslade, et al.
Laryngeal mask airway and tracheal tube insertion by unskilled personnel.
Lancet, 336 (1990), pp. 977
[13.]
I. Roberts, P. Allsop, M. Dickinson.
Airway management training using the laryngeal mask airway.
Resuscitation, 33 (1997), pp. 211-214
[14.]
N. Weksel, A. Tarnopolski, M. Klein, M. Schily, V. Rozentsveig, R. Shapira, et al.
Insertion of the endotracheal tube, laryngeal mask airway and oesophageal-tracheal Combitube®. A 6-month comparative prospective study of acquisition and retention skills by medical students.
Eur J Anaesthesiol, 22 (2005), pp. 337-340
[15.]
M.W. Bowyer, E.A. Pimentel, J.B. Fellows, R.L. Scofield, V.L. Ackerman, P.E. Horne, et al.
Teaching intravenous cannulation to medical students: comparative analysis of two simulators and two traditional educational approaches.
Stud Health Technol Inform, 11 (2005), pp. 57-63
[16.]
M.W. Scerbo, E.A. Schmidt, J.P. Bliss.
Comparison of a virtual reality simulator and simulated limbs for phlebotomy training.
J Infus Nurs, 4 (2006), pp. 214-224
[17.]
K.A. Chang.
Learning intravenous cannulation: a comparison of the conventional method and the CathSim intravenous training system.
J Clin Nurs, 11 (2002), pp. 73-78
Copyright © 2008. Revista Colombiana de Anestesiología
Download PDF
Article options