Personal factors play an important role in health services. Empirical evidence points to personality and empathy as determinants of health care. Although the relationship is documented, there is much debate about the benefits and interactions in the formative processes.
ObjectiveThe present study aims to explore the relationship between personality and empathy as a total factor, from the cognitive and affective part and in its subprocesses adjusting for sociodemographic variables.
ResultsThe results suggest that personality explains 33% of total empathy and 27% of both affective and cognitive empathy at the same time. Kindness shows the strongest association with all levels of empathy, and openness to experience shows a relevant role for empathy with a cognitive profile and an association with emotional joy. Neuroticism is associated with affective as well as empathic stress, while extraversion seems to be associated with affective and with no tendency for cognitive, leaving conscientiousness with the opposite profile.
ConclusionsThe consideration of personality and empathy links in undergraduate health science careers may support a basis for intervention and improvement in curricula and taking into account these linked factors for health care delivery.
Los factores personales desempeñan un papel importante en los servicios sanitarios. Las pruebas empíricas apuntan a la personalidad y la empatía como factores determinantes de la atención sanitaria. Aunque la relación está documentada, hay mucho debate sobre los beneficios y las interacciones en los procesos formativos.
ObjetivoEl presente estudio pretende explorar la relación entre personalidad y empatía como factor total, desde la parte cognitiva y afectiva y en sus subprocesos ajustando por variables sociodemográficas.
ResultadosLos resultados sugieren que la personalidad explica el 33% de la empatía total y el 27% de la empatía afectiva y cognitiva al mismo tiempo. La amabilidad muestra la asociación más fuerte con todos los niveles de empatía, y la apertura a la experiencia muestra un papel relevante para la empatía con un perfil cognitivo y una asociación con la alegría afectiva. El neuroticismo se asocia tanto con el estrés afectivo como con el empático, mientras que la extraversión parece asociarse con el afectivo y sin tendencia al cognitivo, dejando a la concienciación con el perfil opuesto.
ConclusionesLa consideración de los vínculos entre personalidad y empatía en las carreras universitarias de ciencias de la salud puede apoyar una base para la intervención y mejora en los planes de estudio y teniendo en cuenta estos factores vinculados para la prestación de servicios sanitarios.