metricas
covid
Buscar en
Revista Colombiana de Psiquiatría
Toda la web
Inicio Revista Colombiana de Psiquiatría Pacientes virtuales en la enseñanza médica
Journal Information
Vol. 41. Issue S.
Psiquiatría y educación
Pages 37S-43S (January 2012)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 41. Issue S.
Psiquiatría y educación
Pages 37S-43S (January 2012)
Artículos
Full text access
Pacientes virtuales en la enseñanza médica
Virtual Patients and Medical Teaching
Visits
945
Carlos Gómez-Restrepo1,
Corresponding author
cgomez@javeriana.edu.co

Correspondencia: Carlos Gómez-Restrepo, Carrera 7a No. 40-62 Piso 2, Departamento de Epidemiología Clínica y Bioestadística, Hospital Universitario San Ignacio, Bogotá, Colombia
, Yamile Reveiz Narváez2
1 Médico psiquiatra. Psicoanalista, psiquiatra de enlace, epidemiólogo clínico, y profesor titular, Departamento de Psiquiatría y Salud Mental, y director, Departamento de Epidemiología Clínica y Bioestadística, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia
2 Médica general, Asistente de Investigación, Departamento de Epidemiología Clínica y Bioestadística, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia
This item has received
Article information
Resumen
Introducción

La tecnología ha avanzado hasta el punto de que nuevas aplicaciones didácticas pueden ser implementadas para representar escenarios de la vida real. En el campo de la medicina, por ejemplo, existen los pacientes virtuales (PV).

Desarrollo

Los pacientes virtuales son programas de computador que simulan escenarios clínicos, lo cual permite que el estudiante haga un diagnóstico y tome las decisiones terapéuticas. En este artículo se discutirán las ventajas y desventajas del uso de esta novedosa tecnología.

Conclusión

Los pacientes virtuales son una herramienta útil para el aprendizaje de los estudiantes en psiquiatría.

Palabras clave:
Simulación de paciente
educación superior
simulación
aprendizaje
Abstract
Introduction

Biomedical advancements have evolved to the point where teaching software may be implemented to represent real-life scenarios.

Development

Virtual Patients or VPs are software programs that simulate clinical scenarios allowing students to generate a diagnosis and make treatment decisions. In this article, advantages and disadvantages regarding the use of this state-of-the-art technology are discussed.

Conclusions

VP is a useful technique for psychiatry students.

Key words:
Patient simulation
higher education
simulation
learning
Full text is only aviable in PDF
Referencias
[1]
D Nutter, M Whitcomb.
The AAMC Project on the clinical education of medical students, Association of American Medical Colleges, (2001),
[2]
G Huang, R Reynolds, C Candler.
Virtual patient reference center [internet]. 2006 [citado: 15 de junio de 2012].
[3]
G Huang, R Reynolds, C Candler.
Virtual patient simulation at U.S. and Canadian Medical Schools.
Academic Medicine, 82 (2007), pp. 446-451
[4]
D Alverson, J Cotter, R Lavine, et al.
Distributed immersive virtual reality simulation development for medical education.
J Internat Assoc Med Sci Educat, 15 (2005), pp. 19-31
[5]
D Alverson, SM Saiki, S Kalishman, et al.
Medical students learn over distance using virtual reality simulation.
Simul Healthc, 3 (2008), pp. 10-15
[6]
JV Henderson.
The virtual terrorism response academy: training for highrisk, lowfrequency threats.
Stud Health Technol Inform, 111 (2005), pp. 185-190
[7]
M Bearman, B Cesnik, M Liddell.
Random comparison of “virtual patient” models in the context of teaching clinical communication skills.
Med Educ, 35 (2001), pp. 824-832
[8]
SL Leong, CD Baldwin, AM Adelman.
Integrating Web-based computer cases into a required clerkship: development and evaluation.
Acad Med, 78 (2003), pp. 295-301
[9]
C Kamin, P O'Sullivan, R Deterding, et al.
A comparison of critical thinking in groups of third-year medical students in text, video, and virtual PBL case modalities.
Acad Med, 78 (2003), pp. 204-211
[10]
CP Friedman, CL France, DD Drossman.
A randomized comparison of alternative formats for clinical simulations.
Med Decis Making, 11 (1991), pp. 265-272
[11]
G Norman, K Dore, J Krebs, et al.
The power of the plural: effect of conceptual analogies on successful transfer.
Acad Med, 82 (2007), pp. 16-18
[12]
V Smothers, P Greene, R Ellaway, et al.
Sharing innovation: the case for technology standards in health professions education.
Med Teach, 30 (2008), pp. 150-154
[13]
DA Cook, MM Triola.
Virtual patients: a critical literature review and proposed next steps.
Med Educat, 43 (2009), pp. 303-311
[14]
McGee JB. Technology for teaching and learning. Curso grant ENRICH Pontificia Universidad Javeriana y University of Pittsburgh. 20-02-2012.

Conflictos de interés: Los autores manifiestan que no tienen conflictos de interés en este artículo.

Copyright © 2012. Asociación Colombiana de Psiquiatría
Article options