Musculoskeletal disease makes up 10-20% of the usual clinical practice. Thus, research in this field is both a medical and social subject. Research, as an educational objective, continuously appears in all the documents that analyse specialised medical training and continuing medical education as a group.
The opinion of the authors is oriented towards favouring research both within and outside of the training period. Promoting the investigator figures within the health care services is essential for the transfer of dynamic knowledge to the setting, both to the peers and to the residents and students. The authors consider that this is the key element for successful training in research and the benefits are found not only on an individual level but also for the health care system as a group.
La patología musculoesquelética constituye el 10-20% de la práctica clínica habitual por lo que la investigación en este campo es un tema tanto médico como social. La investigación como objetivo formativo aparece de manera constante en todos los documentos que analizan el periodo de formación médica especializada así como la formación médica continuada en su conjunto.
La opinión de los autores se dirige a favorecer la investigación tanto en el periodo formativo como fuera de él. La potenciación de las figuras investigadoras dentro de los servicios asistenciales es esencial para la transmisión de un conocimiento dinamizador a su entorno, tanto a sus compañeros como a los residentes y a los estudiantes. A juicio de los autores, este es el elemento clave de una formación exitosa en investigación y los rendimientos se sitúan no solo en el plano individual sino que benefician al sistema sanitario en su conjunto.