metricas
covid
Buscar en
Revista Española de Geriatría y Gerontología
Toda la web
Inicio Revista Española de Geriatría y Gerontología Personas mayores y ordenadores: valoración de una experiencia de formación
Journal Information
Vol. 38. Issue 2.
Pages 86-94 (January 2003)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 38. Issue 2.
Pages 86-94 (January 2003)
Full text access
Personas mayores y ordenadores: valoración de una experiencia de formación
Computers and the elderly: evaluation of a training experience
Visits
3971
F. Villar
Corresponding author
fevp@fcep.urv.es

Correspondencia: Feliciano Villar Posada. Departament de PsicologIa. Universitat Rovira i Virgili. Carretera de Valls s/n. 43007 Tarragona. España.
Departament de Psicologia. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona. España
This item has received
Article information
Resumen

El presente estudio describe una experiencia de formación en informática para personas mayores y pretende conocer los efectos que produjo el curso en los participantes en tres sentidos: la actitud hacia los ordenadores, el manejo autónomo del ordenador y la satisfacción con la experiencia.

Con respecto a la actitud, se elaboró un cuestionario que se aplicó a 53 personas antes y después del curso, obteniéndose unas actitudes previas favorables hacia los ordenadores, que mejoraron en la medición tras la prueba. En cuanto al aprendizaje, se evaluó a 32 participantes a partir de la medida de su rendimiento en cuatro tareas básicas. Prácticamente el 40% fue capaz de resolver todas las tareas de manera autónoma. Por último, la satisfacción con el curso, evaluada en 182 participantes, se mostró muy elevada. Destacó la positiva valoración que recibieron los aspectos expresivos de la experiencia, como el clima en el que se desarrolló el curso y la relación con los compañeros. Finalmente se comentan algunas limitaciones del estudio y sus implicaciones como indicador de los múltiples beneficios de la formación en la vejez.

Palabras clave:
Educación
Formación
Ordenadores
Tecnologías de la información y la comunicación
Aprendizaje
Actitudes
Abstract

The present study describes a computer training experience in elderly individuals and aims to determine its effects on participants in terms of their attitudes to computers, independent computer skills, and satisfaction with the training experience.

To determine attitudes, a questionnaire was designed and administered to 53 individuals before and after the course. Pre-course attitudes to computers were favorable and were more so after the course.

Learning was evaluated in 32 participants, based on measurement of their performance of four basic tasks. Nearly 40% were able to perform all the tasks independently.

Satisfaction with the course was evaluated in 182 participants and was extremely high. The positive evaluation given to affective aspects of the experience, such as the atmosphere of the course and relationships with classmates, was noteworthy.

Finally, some of the study's limitations and its implications as an indicator of the multiple benefits of training among the elderly are discussed.

Key words:
Education
Training
Computers
Information and communication technology
Learning
Attitudes
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[1.]
M. Castells.
La era de la información. Vol. 1.
[2.]
Telefónica.
La sociedad de la información en España. Presente y perspectivas.
[3.]
A. Bucur, C. Renold, M. Henke.
How do older netcitizens compare with their younger counterparts?.
Cyberpsychol and Behav, 6 (1999), pp. 505-513
[4.]
National Telecommunications and Information Administration.
Falling through the net: toward digital inclusion.
[5.]
Información sobre la evolución de la audiencia de Internet en el Estudio General de Medios (EGM) de abril-mayo 2002 Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación [consultado el 14-07-2002]. Disponible en: http://www.aimc.es/aimc/html/inter/net22.html
[6.]
R. Fernández-Ballesteros.
Mitos y realidades sobre la vejez y la salud.
[7.]
C. Triadó, F. Villar.
Teorías implícitas del cambio evolutivo en diferentes cohortes: representación de pérdidas y ganancias en la adultez.
Inf Aprend, 86 (1999), pp. 73-90
[8.]
J.M. Morris.
Computer training needs of older adults.
Educ Geront, 20 (1994), pp. 541-555
[9.]
R.W. Morell, D.C. Park, C.B. Mayhorn, C.L. Kelley.
Effects of age and instructions on teaching older adults to use Eldercomm, an electronic bulletin board system.
Educ Geront, 26 (2000), pp. 221-235
[10.]
D. Glanz.
Seniors and Cyberspace: some critical reflections on computers and older persons.
Educ Ageing, 12 (1997), pp. 69-81
[11.]
J. White, A. Wetherell.
A grounded theory analysis of older adults and information technology.
Educ Geront, 26 (2000), pp. 371-387
[12.]
M. Fishbein, I. Azjen.
Attitudes toward objects as predictive of single and multiple behavioral criteria.
Psych Rev, 81 (1974), pp. 59-74
[13.]
I. Azjen.
Attitudes, personality and behavior.
[14.]
F. Villar.
¿Tiene sentido la formación en la vejez? Las nuevas tecnologías como ejemplo paradigmático.
Comunic Pedag, 173 (2001), pp. 57-62
[15.]
C.L. Kelley, N. Charness.
Issues in training older adults to use computers.
Behav Infor Tech, 14 (1995), pp. 107-120
[16.]
J.E. Kubeck, S.A. Miller-Albrecht, M.D. Murphy.
Finding information on the World Wide Web: exploring older adults exploration.
Educ Geront, 25 (1999), pp. 167-184
[17.]
M. Sherer.
Introducing computers to frail residents of homes for the aged.
Educ Geront, 23 (1997), pp. 345-358
[18.]
N. Selwyn.
Students' attitudes toward computers: validation of a computer attitude scale for 16-19 education.
Comput Educ, 28 (1997), pp. 35-41
Copyright © 2003. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
Download PDF
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos