Little is known about the knowledge of hepatitis B infection in Morocco. This article describes the general population and students' knowledge of hepatitis B infection.
Material and methodsA questionnaire was designed between November and December 2022 to capture demographic data (gender, age, occupation, and city) and 12 HBV-related questions. The study population comprised 402 Moroccan individuals, of whom 100 were students. Students' knowledge was compared between public and private middle and high schools.
ResultsOverall, 64.43% indicated prior awareness of hepatitis B, 33.58% were aware of the nature and the global prevalence of the disease, and 13.68% were knowledgeable about chronicity rate in Morocco. The contagious potential of hepatitis B virus (HBV) was appreciated by 35.1% of respondents while 51.5% were aware of its various transmission routes. The risk of vertical transmission and the availability of a hepatitis B vaccine were recognized by 57.7% and 56.1%, respectively. Vaccination status against hepatitis B was confirmed by 23% of respondents and 16.3% were aware of their HBV serostatus. While only 28% knew someone affected by hepatitis B, 69.4% acknowledged awareness of other types of hepatitis. Age and education type were factors associated with a good knowledge of the different aspects of HBV infection. The only gender-related difference reported concerned the existence of a hepatitis B vaccine knowledge.
ConclusionWe highlight contrasting levels of HBV knowledge in the Moroccan general population and students. Results demonstrate the need to implement prevention programs in order to overcome the gap between public and private school outcomes.
Poco se sabe sobre el conocimiento de la infección por Hepatitis B en Marruecos. Este artículo describe los conocimientos de la población general y de los estudiantes, en particular, sobre la infección por Hepatitis B.
Material y métodosEntre noviembre y diciembre de 2022 se diseñó un cuestionario para recoger datos demográficos (sexo, edad, ocupación y ciudad) y 12 preguntas relacionadas con el VHB. La población del estudio estaba formada por 402 individuos marroquíes, de los cuales 100 eran estudiantes. Se compararon los conocimientos de los estudiantes entre centros de enseñanza media y secundaria públicos y privados.
ResultadosEn general, el 64,43% indicó conocimiento previo de la hepatitis B, mientras que el 33,58% era consciente de su naturaleza y prevalencia global, y solo el 13,68% conocía la tasa de cronicidad en Marruecos. El 35,1% apreciaba el potencial de contagio del VHB, y el 51,5% conocía sus diversas vías de transmisión. Respecto al riesgo de transmisión vertical y la disponibilidad de una vacuna contra la hepatitis B, el 57,7% y el 56,1% lo reconocieron, respectivamente. Solo el 23% confirmó su estado de vacunación, y el 16,3% conocía su estado serológico respecto al VHB. Mientras que solo el 28% conocía a alguien afectado por la hepatitis B, el 69,4% reconocía conocer otros tipos de hepatitis. La edad y el tipo de educación estaban asociados con un mejor conocimiento de la infección por VHB. La única diferencia de género observada fue en el conocimiento sobre la existencia de una vacuna contra la hepatitis B.
ConclusionesDestacamos diferencias en el conocimiento sobre el VHB en Marruecos. Nuestros hallazgos resaltan la importancia de establecer programas de prevención para cerrar la brecha entre los resultados de las escuelas públicas y privadas.