metricas
covid
Buscar en
Vacunas (English Edition)
Toda la web
Inicio Vacunas (English Edition) The immunization questionnaire for understanding unwellness (TIQUU): Fun learnin...
Journal Information
Vol. 25. Issue 3.
Pages 304-312 (July - September 2024)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 3.
Pages 304-312 (July - September 2024)
Original article
The immunization questionnaire for understanding unwellness (TIQUU): Fun learning about vaccination using an innovative storytelling approach
Cuestionario sobre inmunización para comprender las enfermedades (TIQUU): aprendizaje divertido sobre la vacunación utilizando un enfoque innovador con libros de cuentos
Waqaas A. Butta, Faizan G. Mustafab, Zeeshan Ahsanb, Shaharyar Salimb, Hasan Nawaz Tahirc, Asad I. Miana,d,
Corresponding author
asad.mian@aku.edu

Corresponding author at: Department of Emergency Medicine, Medical College, Pakistan, Affiliate Faculty, Center of Excellence for Trauma and Emergencies, American College of Emergency Physicians International Ambassador Program – Liaison for Pakistan, The Aga Khan University, Stadium Road, P.O. Box 3500, Karachi 74800, Pakistan.
a Critical Creative Innovative Thinking Forum, Aga Khan University, Karachi, Pakistan
b Aga Khan University, Karachi, Pakistan
c Shaqra University, Shaqraa, Saudi Arabia
d Department of Emergency Medicine, Aga Khan University, Karachi, Pakistan
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Table 1. Demographic characteristics.
Table 2. Demographic characteristics.
Show moreShow less
Additional material (1)
Abstract
Background

Vaccination is a pivotal tool in public health. In LMICs like Pakistan, challenges hinder high immunization rates. This study addresses gaps in vaccination knowledge among school children through innovative educational interventions. The study aims to enhance vaccination awareness and contribute to health education discourse.

Methodology

This quasi-experimental study was conducted in 4 private schools in Karachi, Pakistan, from February to May 2021. Children aged 8–12 years in grades 2–5 were enrolled. An interactive discussion on vaccine safety and immunization was conducted using a bilingual pictorial storybook. Group-I experienced traditional Urdu book reading, while Group-II engaged with a digital animated video in English. A pre-test was conducted to assess baseline knowledge about immunization followed by an interactive discussion and immediately a post-test. Test scores were analyzed using paired sample t-test using Stata 17.0 version.

Results

The study enrolled 400 students in Karachi, Pakistan. Both groups exhibited significant knowledge shifts regarding vaccine-related topics. Group-I (Analog Urdu) showed changes in understanding sickness reasons, vaccine timing, newborn protection, sports injury response, and memory impact. Group-II (Digital English) displayed shifts in illness understanding, recommended actions, injection and vaccine knowledge, safety perceptions, measles prevention, and management during sports injury. A statistically significant improvement in mean scores was observed.

Conclusion

As a proactive and early strategy to alleviate the societal burden of under-immunization, cost-effective educational interventions can be integrated into school curricula. Our approach through bilingual pictorial storybooks and animated videos has been proven effective and helps one grasp immunization's importance.

Keywords:
Vaccination
Pediatric
Immunization
LMICs
Healthcare
Innovation
Storytelling
Abbreviations:
LMICs
TIQUU
AKU
Resumen
Antecedentes

La vacunación es una herramienta esencial en la sanidad pública. En los países de rentas bajas y medias como Pakistán, los retos dificultan las altas tasas de inmunización. Este estudio aborda las brechas en términos de conocimiento de las vacunas entre los niños escolarizados, a través de intervenciones educativas innovadoras. El objetivo del estudio es mejorar la concienciación sobre las vacunas, y contribuir al discurso sobre educación sanitaria.

Metodología

Este estudio cuasiexperimental fue realizado en cuatro escuelas privadas de Karachi, Pakistán, de febrero a mayo de 2021. Se seleccionaron niños de hasta 12 años de edad, de educación primaria. Se realizó una discusión interactiva sobre la seguridad de la vacuna, realizándose la inmunización utilizando un libro de cuentos pictórico bilingüe. El Grupo I experimentó la lectura de un libro en Urdu tradicional, y el Grupo II visualizó un video animado digital en inglés. Se realizó una prueba previa para evaluar el conocimiento basal relativo al conocimiento acerca de la inmunización, seguido de una discusión interactiva, realizándose inmediatamente una prueba posterior. Se analizaron las puntuaciones utilizando una prueba T de muestra pareada, con el software Stata versión 17.0.

Resultados

El estudio incluyó 400 estudiantes de Karachi, Pakistán. Ambos grupos exhibieron conocimientos cambiantes significativos con relación a las cuestiones relacionadas con las vacunas. El Grupo I (Urdu analógico) reflejó cambios en la comprensión de los motivos de la enfermedad, momentos de la vacunación, protección del recién nacido, respuesta a las lesiones deportivas, e impacto en la memoria. El Grupo II (inglés digital) reflejó cambios en cuanto a la comprensión de la enfermedad, acciones recomendadas, conocimiento de la inyección y la vacuna, percepciones de seguridad, prevención del sarampión y manejo durante las lesiones deportivas. Se observe una mejora estadísticamente significativa de las puntuaciones medias.

Conclusión

Como estrategia proactiva y temprana para aliviar la carga societal de la infrainmunización, pueden integrarse intervenciones educativas rentables en los currículos escolares. Nuestro enfoque a través de libros de cuentos pictóricos y vídeos animados ha demostrado ser efectivo, y ayuda a comprender la importancia de la inmunización.

Palabras clave:
Vacunación
Pediátrico
Inmunización
Países de rentas bajas y medias
Atención sanitaria
Innovación
Libros de cuentos

Article

These are the options to access the full texts of the publication Vacunas (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Vacunas (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos