Vaccination is a pivotal tool in public health. In LMICs like Pakistan, challenges hinder high immunization rates. This study addresses gaps in vaccination knowledge among school children through innovative educational interventions. The study aims to enhance vaccination awareness and contribute to health education discourse.
MethodologyThis quasi-experimental study was conducted in 4 private schools in Karachi, Pakistan, from February to May 2021. Children aged 8–12 years in grades 2–5 were enrolled. An interactive discussion on vaccine safety and immunization was conducted using a bilingual pictorial storybook. Group-I experienced traditional Urdu book reading, while Group-II engaged with a digital animated video in English. A pre-test was conducted to assess baseline knowledge about immunization followed by an interactive discussion and immediately a post-test. Test scores were analyzed using paired sample t-test using Stata 17.0 version.
ResultsThe study enrolled 400 students in Karachi, Pakistan. Both groups exhibited significant knowledge shifts regarding vaccine-related topics. Group-I (Analog Urdu) showed changes in understanding sickness reasons, vaccine timing, newborn protection, sports injury response, and memory impact. Group-II (Digital English) displayed shifts in illness understanding, recommended actions, injection and vaccine knowledge, safety perceptions, measles prevention, and management during sports injury. A statistically significant improvement in mean scores was observed.
ConclusionAs a proactive and early strategy to alleviate the societal burden of under-immunization, cost-effective educational interventions can be integrated into school curricula. Our approach through bilingual pictorial storybooks and animated videos has been proven effective and helps one grasp immunization's importance.
La vacunación es una herramienta esencial en la sanidad pública. En los países de rentas bajas y medias como Pakistán, los retos dificultan las altas tasas de inmunización. Este estudio aborda las brechas en términos de conocimiento de las vacunas entre los niños escolarizados, a través de intervenciones educativas innovadoras. El objetivo del estudio es mejorar la concienciación sobre las vacunas, y contribuir al discurso sobre educación sanitaria.
MetodologíaEste estudio cuasiexperimental fue realizado en cuatro escuelas privadas de Karachi, Pakistán, de febrero a mayo de 2021. Se seleccionaron niños de hasta 12 años de edad, de educación primaria. Se realizó una discusión interactiva sobre la seguridad de la vacuna, realizándose la inmunización utilizando un libro de cuentos pictórico bilingüe. El Grupo I experimentó la lectura de un libro en Urdu tradicional, y el Grupo II visualizó un video animado digital en inglés. Se realizó una prueba previa para evaluar el conocimiento basal relativo al conocimiento acerca de la inmunización, seguido de una discusión interactiva, realizándose inmediatamente una prueba posterior. Se analizaron las puntuaciones utilizando una prueba T de muestra pareada, con el software Stata versión 17.0.
ResultadosEl estudio incluyó 400 estudiantes de Karachi, Pakistán. Ambos grupos exhibieron conocimientos cambiantes significativos con relación a las cuestiones relacionadas con las vacunas. El Grupo I (Urdu analógico) reflejó cambios en la comprensión de los motivos de la enfermedad, momentos de la vacunación, protección del recién nacido, respuesta a las lesiones deportivas, e impacto en la memoria. El Grupo II (inglés digital) reflejó cambios en cuanto a la comprensión de la enfermedad, acciones recomendadas, conocimiento de la inyección y la vacuna, percepciones de seguridad, prevención del sarampión y manejo durante las lesiones deportivas. Se observe una mejora estadísticamente significativa de las puntuaciones medias.
ConclusiónComo estrategia proactiva y temprana para aliviar la carga societal de la infrainmunización, pueden integrarse intervenciones educativas rentables en los currículos escolares. Nuestro enfoque a través de libros de cuentos pictóricos y vídeos animados ha demostrado ser efectivo, y ayuda a comprender la importancia de la inmunización.