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Inicio Acta Otorrinolaringológica Española A Review of Our Experience in Phonosurgery in Children
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Vol. 68. Núm. 5.
Páginas 269-273 (septiembre - octubre 2017)
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Vol. 68. Núm. 5.
Páginas 269-273 (septiembre - octubre 2017)
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A Review of Our Experience in Phonosurgery in Children
Revisión de nuestra experiencia en fonocirugía infantil
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Mikel Landa
Autor para correspondencia
mamiklan@hotmail.com

Corresponding author.
, Idoia Palicio, Leire Álvarez, Zuriñe Martínez
Servicio de Otorrinolaringología, Hospital Universitario Donostia, San Sebastián, Guipúzcoa, Spain
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Table 1. Functional Subjective Evaluation After Surgical Intervention.
Abstract
Introduction and objectives

Dysphonia is a common problem in children, especially those of school age. Exploration of vocal folds is often difficult and less accurate in children. The most frequent lesions found in children with chronic dysphonia are vocal nodules, followed by epidermoid cysts and other congenital lesions, such as sulci and mucosal bridges. The treatment is multidisciplinary and it is fundamentally based on vocal rehabilitation. We indicate surgical treatment in children older than 9 years of age for whom the problem persists after rehabilitation, especially if we suspect a congenital lesion of the vocal fold.

Methods

We present a retrospective study of paediatric phonosurgery performed by the Vocal Pathology Unit of our Hospital over a period of 9 years (2005–2013). Fifty-one children were included, ranging in age from 9 to 16 years old. We analysed the distribution of the different lesions, both congenital and acquired. We evaluated the results by subjective evaluation by the children's relatives.

Results

We obtained a distribution of 76% (n=39) of congenital lesions and 24% (n=12) of acquired lesions. After surgery, there was a global percentage of improvement of 90%, with better results in cases of vocal nodules, without statistical significance.

Conclusions

The evaluation of the results of this surgery is controversial and in this study is done with a single question survey administered to relatives. We found an overall result of improvement in 90% of operated cases, without any complications. We obtained better results in vocal nodules, although not reaching statistical significance.

Keywords:
Dysphonia
Surgery
Voice disorders
Child
Resumen
Introducción y objetivos

La disfonía es un problema frecuente en los niños, especialmente en edad escolar. La exploración de las cuerdas vocales suele ser más difícil y menos precisa que en los adultos. La lesión que más a menudo encontramos en niños con disfonía crónica son los nódulos vocales, seguido de los quistes epidermoides y de las demás lesiones congénitas, como sulcus y puente mucoso. El tratamiento es multidisciplinar y se basa fundamentalmente en rehabilitación vocal. Indicamos tratamiento quirúrgico en niños mayores de 9 años en los que persiste el problema tras la rehabilitación, sobre todo si sospechamos una lesión congénita de la cuerda vocal.

Métodos

Presentamos un estudio retrospectivo de la fonocirugía infantil realizada en nuestro hospital durante 9 años (2005-2013). Se incluye a 51 niños, con edades comprendidas entre los 9 y los 16 años. Analizamos la distribución de las diferentes lesiones, tanto congénitas como adquiridas. Evaluamos los resultados mediante la valoración subjetiva de los familiares de los niños intervenidos.

Resultados

Obtuvimos una distribución del 76% (n=39) de lesiones congénitas y un 24% (n=12) de lesiones adquiridas. Encontramos un porcentaje global de mejoría tras la cirugía del 90%, con mejores resultados en los nódulos vocales, aunque sin alcanzar significación estadística.

Conclusiones

La valoración de los resultados de esta cirugía es controvertida y en este estudio se hace con una única pregunta a los familiares. Encontramos un resultado global de mejoría en el 90% de los casos intervenidos, sin ninguna complicación. Tenemos mejores resultados con los nódulos vocales, aunque no alcanzan significación estadística.

Palabras clave:
Disfonía
Cirugía
Alteraciones de la voz
Niño

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