The aim of this study was to obtain information on the current educational offer of the authorized Units with the intention of evaluating their teaching capacity and identify their weaknesses and shortcomings. For this purpose an electronic, self-completing questionnaire was sent to the various teaching units. In addition, information on the most important aspects of the management of hospitals was also collected. Fifty-eight forms were received and except for 5 cases the information from the management of the hospitals was also received. The resources for external consultation, the number of special examinations in Audiology, Speech, and Otoneurology, the resources in the operating room and the number of surgical interventions as well as the scientific activity developed in the last 5 years, was outlined. From the figures obtained, some critical areas were identified for the training of current residents in otolaryngology, which were also scored. Considering a threshold of 5 points, excluding the performance of several of these basic requirements, 19 services were below the threshold.
El objetivo de este trabajo es obtener información sobre la oferta docente actual de las unidades acreditadas con la intención de evaluar su capacidad docente y detectar sus carencias y deficiencias. Para ello se envió a las distintas unidades docentes un cuestionario en formato de formulario electrónico autoaplicable. Además se recabó de la gerencia de los hospitales información sobre los aspectos más importantes. Se han recibido 58 formularios y, excepto en 5 casos, se recibió además información de la gerencia de los hospitales. Se reseñan los recursos en consultas externa, el número de exploraciones especiales en audiología, otoneurología y voz, los recursos en quirófano y el número de intervenciones quirúrgicas, así como la actividad científica desarrollada en los últimos 5 años. A partir de las cifras obtenidas, se determinaron unas áreas críticas para la formación de los residentes en otorrinolaringología, que fueron puntuadas. Considerando una cifra de corte de 5 puntos, lo que excluye el cumplimiento de varios de estos requisitos básicos, 19 servicios quedaron por debajo.
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