Simulation in surgical learning responds to ethical and pragmatic needs. Our purpose is to describe the effects on surgical skills of conducting a surgical training workshop on strabismus surgery with phantoms. Concern for patient safety makes it necessary to consider the use of simulators (virtual and three-dimensional physical) and animal models that allow the applicant to safely practice the procedures before facing a real case.
Material and methodsRealization of a workshop with previous theoretical content and real practice with phantoms designed to simulate strabismus surgery (eyeball, 6 muscles, conjunctiva, eyelid and tenon capsule inserted in the skull) of real anatomical dimensions. Satisfaction survey and subjective evaluation of learning by the student and the expert tutor according to the Kirkpatrick evaluation model.
ResultsTotal, 100% of the 26 students attending two courses (15 students in one course and 11 students in another course) and 100% of the 3 tutors who participated in both courses completed the survey. 20 were resident doctors and 20 specialists in ophthalmology. The overall satisfaction of the students was 8.2 (±0.68).
ConclusionsAccording to the results of the Kirkpatrick training actions evaluation survey, the perception of students and tutors is that training with phantoms in strabismus surgery can help improve the skills necessary for safe and independent practice. The ultimate goal being to improve patient safety.
La simulación en el aprendizaje quirúrgico responde a necesidades éticas y pragmáticas. Nuestro propósito es describir los efectos sobre las habilidades quirúrgicas de la realización de un taller de entrenamiento quirúrgico en cirugía de estrabismo con fantomas. La preocupación por la seguridad del paciente obliga a plantearse el empleo de simuladores (virtuales y físicos tridimensionales) y modelos animales permite al aspirante practicar sin riesgos los procedimientos antes de enfrentarse a un caso real.
Material y métodosRealización de un taller con contenido teórico previo y práctica real con fantomas diseñados para simular cirugía de estrabismo (globo ocular, 6 músculos, conjuntiva, párpado y cápsula de tenon insertados en cráneo) de dimensiones anatómicas reales. Encuesta de satisfacción y evaluación subjetiva de aprendizaje por parte del alumno y del tutor experto según el modelo de evaluación de Kirkpatrick.
ResultadosCompletaron la encuesta el 100% de los 26 alumnos asistentes a dos cursos (15 alumnos en un curso y 11 alumnos en otro curso) y el 100% de los 3 tutores que participaton en ambos cursos. 20 eran médicos residentes y 20 especialistas en oftalmología. La satisfacción global de los alumnos fue de 8,2 (±0,68).
ConclusionesSegún los resultados de la encuesta de evaluación de acciones formativas de Kirkpatrick, la percepción de alumnos y tutores es que el entrenamiento con fantomas en cirugía de estrabismo puede ayudar a mejorar las habilidades necesarias para una práctica segura e independiente. Siendo el objetivo último mejorar la seguridad del paciente.