Correspondencia: Montserrat Rodríguez Mas. Torras i Bages, 1. 08290 Cerdanyola del Vallès (Barcelona). España
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Por cada maniobracorrectamente realizada, se asignaba unpunto. La técnica se consideraba correcta sise obtenía una puntuación total > 9. Lavariable principal fue el porcentaje depacientes que realizaban bien la TI</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Resultados</span><p id="spar0030" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Un 77,3% eran mujeres, con unamedia de edad de 56,08 ± 18,99 años. La TIfue incorrecta en el 53,9% de los pacientes(el 51,06% de los que utilizaban inhaladorde cartucho presurizado [ICP], el 59,1% delos ICP + cámara, el 38,5% de Turbuhaler yel 37,5% Accuhaler). Las maniobras conmayor porcentaje de error fueron: espiraciónprevia a la inhalación (63,78%),mantenimiento de la apnea postinspiración(65,94%), espiración lenta tras la inhalación(64,86%).A menor edad y mayor nivel de estudios, seconstataba una mejor realización de la TI(p = 0,007). No se encontraron diferenciasestadísticamente significativas en el resto devariables</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Conclusiones</span><p id="spar0035" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Se produjo un elevadoporcentaje de pacientes con TI incorrecta.No podemos concluir que exista un sistemamejor que otro. Las variables relacionadascon la correcta realización de la TI son laedad y el nivel de estudios. Es necesariointensificar la educación sanitaria sobre elmanejo de los diversos sistemas deinhalación</p></span>" ] "en" => array:1 [ "resumen" => "<span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Aim</span><p id="spar0040" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">To determine how skilled our patientswith asthma are in performing different stepsin the use of different inhalation devices, andto identify variables that may influence correctinhalation technique (IT)</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Design</span><p id="spar0045" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Descriptive, cross-sectional study</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Setting</span><p id="spar0050" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">An urban primary care center</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Participants</span><p id="spar0055" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">141 patients with asthma</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Main outcome measures</span><p id="spar0060" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Performance of apractical test to evaluate each step in IT fordifferent devices according to SEPARsemFYCguidelines. One point was scored foreach step that was performed correctly, andthe technique was considered correct if thetotal score was >9. The main outcome variablewas the percentage of patients who performedthe IT correctly</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Results</span><p id="spar0065" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">About three-fourths of theparticipants (77.3%) were women; mean agewas 56.08±18.99 years. Inhalation techniquewas incorrect in 53.9% of the patients(51.06% of those who used a pressurizedcanister inhaler, 59.1% of those who used aPCI+spacer, 38.5% of those who used aTurbuhaler, and 37.5% of those who used anAccuhaler). The highest error rates were seenin exhaling completely before beginning theinhalation (63.78%), holding the breath afterinhalation for as long as possible (65.94%),and breathing out slowly after the inhalation(64.86%).Better IT was seen in younger patients withhigher levels of education (P=.007). Therewere no statistically significant differences inthe rest of the variables</p></span> <span><span class="elsevierStyleSectionTitle">Conclusions</span><p id="spar0070" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">A large percentage of patientsperformed inhalations incorrectly.We cannotconclude that any given device is superior. Thevariables related with correct IT were age andlevel of education. Greater health educationefforts are needed to teach patients how to useinhalation systems correctly</p></span>" ] ] "bibliografia" => array:2 [ "titulo" => "Bibliografía" "seccion" => array:1 [ 0 => array:2 [ "identificador" => "bibs0005" "bibliografiaReferencia" => array:18 [ 0 => array:3 [ "identificador" => "bib0005" "etiqueta" => "1." "referencia" => array:1 [ 0 => array:2 [ "contribucion" => array:1 [ 0 => array:2 [ "titulo" => "Problemática en la utilización de los broncodilatadores en aerosol" "autores" => array:1 [ 0 => array:2 [ "etal" => false "autores" => array:2 [ 0 => "A. 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---|---|---|---|
2024 Octubre | 5 | 8 | 13 |
2024 Septiembre | 9 | 18 | 27 |
2024 Agosto | 7 | 11 | 18 |
2024 Julio | 11 | 11 | 22 |
2024 Junio | 16 | 18 | 34 |
2024 Mayo | 21 | 12 | 33 |
2024 Abril | 13 | 20 | 33 |
2024 Marzo | 18 | 29 | 47 |
2024 Febrero | 17 | 10 | 27 |
2024 Enero | 17 | 32 | 49 |
2023 Diciembre | 25 | 26 | 51 |
2023 Noviembre | 22 | 51 | 73 |
2023 Octubre | 51 | 52 | 103 |
2023 Septiembre | 32 | 15 | 47 |
2023 Agosto | 17 | 15 | 32 |
2023 Julio | 10 | 44 | 54 |
2023 Junio | 35 | 45 | 80 |
2023 Mayo | 21 | 8 | 29 |
2023 Abril | 1 | 2 | 3 |
2023 Marzo | 5 | 9 | 14 |
2023 Febrero | 9 | 13 | 22 |
2023 Enero | 8 | 2 | 10 |
2022 Diciembre | 6 | 7 | 13 |
2022 Noviembre | 35 | 17 | 52 |
2022 Octubre | 17 | 14 | 31 |
2022 Septiembre | 19 | 21 | 40 |
2022 Agosto | 20 | 41 | 61 |
2022 Julio | 10 | 15 | 25 |
2022 Junio | 17 | 27 | 44 |
2022 Mayo | 20 | 28 | 48 |
2022 Abril | 28 | 37 | 65 |
2022 Marzo | 10 | 8 | 18 |
2022 Febrero | 4 | 9 | 13 |
2022 Enero | 5 | 5 | 10 |
2021 Diciembre | 2 | 7 | 9 |
2021 Noviembre | 19 | 22 | 41 |
2021 Octubre | 2 | 4 | 6 |
2021 Septiembre | 1 | 1 | 2 |
2021 Agosto | 1 | 3 | 4 |
2021 Julio | 8 | 2 | 10 |
2015 Octubre | 1 | 0 | 1 |
2015 Septiembre | 2 | 0 | 2 |
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2015 Abril | 1 | 0 | 1 |