The carrying out of training courses in surgical endoscopy for surgeons in training centres, is becoming more common. In addition to adequately planning activities, simulation systems are used to improve learning and monitor progression. Inanimate models and virtual reality programs increase psychomotor skills and assessment of performance.
In this work we tried to improve our training program, basically in training boxes by introducing a virtual simulator.
Material and methodSeventeen surgical residents, with a basic training were chosen as the control group. Two additional groups were established, group A: with 6 hours of training with inanimate simulator. Group B: the same training system plus 4 hours of practice with LapSim. Exercises in the endotrainer and virtual simulator with moving-replacing objects, cutting and suturing-knotting were planned. End-point was time (mean with 95% confidence interval) in every exercise in box trainer, before and after the training period.
ResultsMovement exercises: time in control group was 223.6 s, A: 103.7 s, and B: 89.9 s (control vs A, P<.05). Cutting exercises: time in control group was 317.7 s, group A: 232.8 s, and in the B: 163.6 s, (control vs B, P<.05). In the suture/knot exercise everyone was able to carry out a stitch after the training period. Time in control group was 518.4 s, in group A: 309.4 s, P<.05, and in B: 189.5 s (control vs A, P<.05).
ConclusionsTraining in inanimate boxes was able to improve the skills of students, particularly for moving and suture/knots. The incorporation of a virtual simulator increased the learning capabilities, mainly in cutting exercises.
Se ha generalizado la realización de cursos y programas de formación en cirugía endoscópica en centros de entrenamiento. Además de una adecuada planificación de las actividades, se deben introducir sistemas de simulación para el aprendizaje y monitorizar la progresión.
Se valoró la mejor adquisición de capacidades en un programa de formación en cirugía endoscópica al incorporar un simulador virtual a la práctica con cajas de entrenamiento.
Material y métodoSe incluyó a 17 médicos residentes con un registro basal: grupo control. Se constituyeron 2 grupos: el grupo A, con 6h de entrenamiento con simulador inanimado, y el grupo B, con lo mismo más 4h de prácticas con LapSim. Se planificaron ejercicios de movilización-desplazamiento de objetos, corte y sutura-anudado en el simulador simple y en el virtual. Se evaluó el tiempo (medias e intervalos de confianza del 95%) empleado en cada ejercicio sobre el simulador inanimado, antes y después del entrenamiento.
ResultadosEjercicio de movilización: el tiempo del grupo control fue de 223,6 s, el del grupo A fue de 103,7 s y el del grupo B fue de 89,9 s (grupo control frente al grupo A, p<0,05). Ejercicio de corte: el tiempo del grupo control fue de 317,72 s, el del grupo A fue de 232,8 s y el del grupo B fue de 163,6 s, (grupo control frente al grupo B, p<0,05). En el ejercicio de sutura todos consiguen dar un punto tras el entrenamiento. El tiempo del grupo control fue de 518,4 s, el de A fue de 309,4 s y el de B fue de 189,5 s (grupo control frente al grupo A, p<0.05).
ConclusionesEl entrenamiento con simulador inanimado consiguió mejorar tanto el tiempo de movilización como el de sutura-anudado con respecto al grupo control. La incorporación del simulador virtual ha logrado superar los resultados obtenidos, sobre todo en el corte.
Results from this study were presented in part in an address at the XXVII National Surgery Congress of the Spanish Association of Surgeons.