covid
Buscar en
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE
Toda la web
Inicio Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE Estilos de dirección de RRHH dentro de las empresas: Una cuestión de intensida...
Información de la revista
Vol. 11. Núm. 36.
Páginas 151-177 (septiembre 2008)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 11. Núm. 36.
Páginas 151-177 (septiembre 2008)
Open Access
Estilos de dirección de RRHH dentro de las empresas: Una cuestión de intensidad en la DRRHH
Human Resources management styles within firms: a matter of Human intensity
Visitas
5537
Santiago Melián González
, Domingo Verano Tacoronte**
* Departamento de Economía y Dirección de Empresas. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Edificio de Ciencias Económicas y Empresariales, C-2.19. Campus Universitario de Tafira. 35017 Las Palmas de Gran Canaria
** Departamento de Economía y Dirección de Empresas. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Edificio de Ciencias Económicas y Empresariales, C-2.20. Campus Universitario de Tafira. 35017 Las Palmas de Gran Canaria
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

Son pocos los trabajos que aportan información sobre cómo se aplican las prácticas de recursos humanos (en adelante RRHH) dentro de las empresas. La visión uniforme con la que se aborda la dirección de RRHH, y más concretamente las prácticas de alto rendimiento, puede estar obviando una realidad que sugiere que pueden coexistir distintas aplicaciones de prácticas de RRHH. Así, diversos autores advierten de que este hecho puede originar una visión excesivamente simple de la dirección de RRHH. Este artículo pretende constatar que las prácticas de RRHH varían dentro de las empresas, de acuerdo con la importancia de los puestos de trabajo, partiendo de la propuesta de Lepak y Snell (1999). Además, propone que las variaciones internas pueden seguir la tendencia encontrada en los trabajos que estudian sistemas de prácticas de RRHH. Tras un estudio empírico se confirma que, en función de la importancia de los puestos de trabajo, las organizaciones internamente adoptan diferentes estilos o usos de las prácticas RRHH y que éstos, básicamente, consisten en un uso más o menos intensivo del enfoque preconizado por las prácticas de alto rendimiento.

Palabras clave:
sistemas de prácticas de recursos humanos
variaciones internas en el uso de prácticas de recursos humanos
Abstract

There are not too many articles that have studied how human resources (hereafter HR) practice systems have been used inside organizations. The uniform vision with which the management of HR, and more specifically the high performance practices, is approached can be hiding a reality that suggests that different HR practices may coexist. Thus, various authors warn about the necessity to consider this fact in order to avoid falling in a too simplistic vision of HR management. This article pretends to prove that HR practices vary inside the enterprises according to the importance of the jobs, as defined by Lepak and Snell. Further, it proposes that internal variations can follow the trend found in works that study HR practices systems. An empirical study confirms that, depending on how important the jobs are, organizations adopt different styles or uses of HR practices and that these are, basically, a more or less intensive use of the approach proposed by the high performance practices.

Key words:
Human resources practice systems
internal variations in the use of human resources practices
El Texto completo está disponible en PDF
References bibliográficas
[Arthur, 1994]
J.B. Arthur.
Effects of human resource systems on manufacturing performance and turnover.
Academy of Management Journal, 37 (1994), pp. 670-687
[Barney, 1991]
J. Barney.
Firm resources and sustained competitive advantage.
Journal of Management, 17 (1991), pp. 99-120
[Bayo Moriones and Merino Díaz De Cerio, 2002]
A. Bayo Moriones, J. Merino Díaz De Cerio.
Las prácticas de recursos humanos de alto compromiso: un estudio de los factores que influyen sobre su adopción en la industria española.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, (2002), pp. 227-246
[Becker et al., 2001]
B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich.
Linking people.
strategy and performance, Harvard Business School Press, (2001),
[Boxall and Purcell, 2003]
P. Boxall, J. Purcell.
Strategy and Human Resource Management.
Palgrave Macmillan, (2003),
[Céspedes Lorente et al., 2005]
J.J. Céspedes Lorente, P. Jérez Gómez, R. Valle Cabrera.
Las prácticas de Recursos Humanos de Alto Rendimiento y la capacidad de aprendizaje organizativo: incidencia e implicaciones.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, (2005), pp. 29-56
[Delaney and Huselid, 1996]
J.T. Delaney, M.A. Huselid.
The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance.
Academy of Management Journal, 4 (1996), pp. 949-969
[Delery and Doty, 1996]
J.E. Delery, H.D. Doty.
Modes of theorizing in strategic human resource management: Tests of universalistic, contingency and configurational performance predictions.
Academy of Management Journal, 39 (1996), pp. 802-835
[Delery and Shaw, 2001]
J.E Delery, J.D. Shaw.
The strategic management of people in work organizations: Review, synthesis, and extension.
Research in personnel and human resources management (Vol. 20, 165–197),
[Guest, 1999]
D.E. Guest.
Human resource management: the workers’ veredict.
Human Resource Management Journal, 3 (1999), pp. 5-25
[Hoque, 2000]
K. Hoque.
Human Resource management in the Hotel Industry Strategy, innovation and performance.
Routledge, (2000),
[Huselid, 1995]
M.A. Huselid.
The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance.
Academy of Management Journal, 38 (1995), pp. 635-672
[Huselid and Becker, 2000]
M.A Huselid, B.E. Becker.
Comment on ‘measurement error in research on human resource and firm performance: How much error is there and how it influence effect size estimates?.
Personnel Psychology, 53 (2000), pp. 835-854
[Huselid et al., 1997]
M.A. Huselid, S.E. Jackson, R.S. Schuler.
Technical and strategic human resource management effectiveness as determinants of firm performance.
Academy of Management Journal, 40 (1997), pp. 171-188
[Hutchinson and Brewster, 1995]
S. Hutchinson, C. Brewster.
Flexibilidad en el trabajo.
Estrategias y prácticas en Europa. Ediciones Gestión 2000, (1995),
[Ichniowski et al., 1997]
C. Ichniowski, K. Shaw, G. Prennushi.
The effects of Human Resource Management Practices on Productivity: AStudy of Steel Finishing Lines.
The American Economic Review, 87 (1997), pp. 291-313
[Krafft, 1999]
J. Krafft.
An empirical investigation of the antecedents of sales force control systems.
Journal of Marketing, 63 (1999), pp. 120-134
[Lepak and Snell, 1999]
D.P. Lepak, S.A. Snell.
The human resource architecture: toward a theory of human capital allocation and development.
Academy of Management Review, 24 (1999), pp. 31-48
[Lepak and Snell, 2002]
D.P. Lepak, S.A. Snell.
Examining the human resource architecture: The relationships among human capital, employment, and human resource configurations.
Journal of Management, 28 (2002), pp. 517-543
[López Cabrales et al., 2006]
A. López Cabrales, R. Valle, I. Herrero.
The Contribution of Core Employees to Organizational Capabilities and Efficiency.
Human Resource Management, 86 (2006), pp. 81-109
[Lunaaroca and Camps Torres, 2007]
R. Lunaaroca, J. Camps Torres.
Configuraciones de prácticas de recursos humanos.
Ponencia presentada en el VI International Workshop of HRM, (2007),
[Macduffie, 1995]
J.P. Macduffie.
Human resources bundles and manufacturing performance: Organizational logic and flexible production systems in the world auto industry.
Industrial and Labor Relations Review, (1995), pp. 197-221
[Ordiz Fuertes, 2002]
M. Ordiz Fuertes.
‘Prácticas de alto rendimiento en recursos humanos: concepto y factores que motivan su aplicación.
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, (2002), pp. 247-265
[Ostroff, 2000]
Ostroff C. (2000), «Human resource management and firm performance: Practices, systems and contingencies», Working papers, Arizona State University.
[Pfeffer, 1994]
J. Pfeffer.
Competitive Advantage Through People.
Harvard Business School Press, (1994),
[Pfeffer, 1998]
J. Pfeffer.
The Human Equation.
Harvard Business School Press, (1998),
[Pfeffer and Salancik, 1978]
J. Pfeffer, G. Salancik.
The external control of organizations. A resource dependence perspective.
Harper & Row, (1978),
[Prahalad and Hamel, 1990]
C.K. Prahalad, G. Hamel.
The core competence of the corporation.
Harvard Business Review, 68 (1990), pp. 79-91
[Purcell, 1999]
J. Purcell.
Best practice and best fit: chimera or cul-de-sac.
Human Resource Management Journal, 3 (1999), pp. 26-41
[Purcell et al., 2003]
J. Purcell, N. Kinnie, S. Hutchinson, B. Rayton, J. Swart.
Understanding the people and Performance Link: Unlocking the black box. CIPD.
Londres, (2003),
[Sanzvalle and Sabater Sánchez, 2002]
R. Sanzvalle, R. Sabater Sánchez.
Enfoque universalista de recursos humanos. Estudio empírico de sus efectos sobre los resultados de la empresa.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 11 (2002), pp. 163-182
[Sanz Valle et al., 1999]
R. Sanz Valle, R. Sabater Sánchez, A. Aragón Sánchez.
Human resource management and business strategy links: an empirical study.
International Journal of Human Resource Management, 10 (1999), pp. 655-671
[Ulrich and Lake, 1991]
D. Ulrich, D. Lake.
Organizational capability Creating competitive advantage.
Academy of Management Executive, 7 (1991), pp. 77-92
[Verano Tacoronte et al., 2007]
D. Verano Tacoronte, S. Melián González, S. Sosa Cabrera.
El poder de los empleados como variable moderadora en la aplicación de prácticas de RRHH.
Ponencia presentada en el VI International Workshop on HRM,
[Walton, 1985]
R.E. Walton.
From control to commitment in the workplace.
Harvard Business Review, 8 (1985), pp. 77-84
[Williamson, 1981]
O.E. Williamson.
The economics of organization: The transaction cost approach.
American Journal of Sociology, 87 (1981), pp. 548-577
[Wright and Boswell, 2002]
P.M. Wright, W.R. Boswell.
Desegregating HRM: A review and synthesis of micro and macro human resource management research.
Journal of Management, 28 (2002), pp. 247-276
[Wright and Mcmahan, 1992]
P.M. Wright, G.C. Mcmahan.
Theoretical perspectives for strategic human resource management.
Journal of Management, 18 (1992), pp. 295-320
[Wright and Snell, 1991]
P.M. Wright, S.A. Snell.
Toward and integrate view of strategic human resource management.
Human Resource Management Review, (1991), pp. 203-225
[Wood and Abanese, 1995]
S. Wood, M.T. Abanese.
Can we speak of a high commitment management on the shop floor?.
Journal of Management Studies, 32 (1995), pp. 215-247
[Wood and De Menezes, 1998]
S. Wood, L. De Menezes.
High commitment management in the UK.: Evidence from the workplace industrial survey and employers’manpower and skills practices survey.
Human Relations, 51 (1998), pp. 485-515
[Wright et al., 2003]
P. Wright, M. Gardner, L. Moynihan.
The impact of HR practices on the performance of the business.
Human Resource Management Journal, 13 (2003), pp. 21-36
[Youndt et al., 1996]
M.A. Youndt, S.A. Snell, J.W. Dean Jr., D.P. Lepak.
Human resource management, manufacturing strategy, and firm performance.
Academy of Management Journal, 39 (1996), pp. 836-866
Copyright © 2008. ACEDE
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos