To describe the grade of satisfaction of nursing students with clinical simulation in their undergraduate training.
MethodA descriptive observational study of a retrospective cross section was conducted in undergraduate students in Nursing during the academic years 2016-17 and 2017-18. The instrument used was a validated, anonymous and self-administered questionnaire (alpha .857) to measure the grade of satisfaction after high-fidelity clinical simulation practices.
ResultsData were collected from a total of 269 students, of which 63.3 % were women and the average age of the sample was 21.68 ± 13.46 years. The analysis of frequencies shows results of the grade of satisfaction over 89 %, especially in decision-making, the ability to prioritize and learning procedures. Of the answers, 87 % exceeded an average of 4 out of 5. The questions in the questionnaire with answers higher than 4.6 were the realism of the cases (4.71), the teacher provides constructive feedback after each session (4.65), the simulation relates theory to practice (4.72), the analysis (debriefing) at the end of the session helps reflection on the cases (4.65) and practical utility (4.69).
ConclusionsNursing students from the University of Cantabria (Spain) report high satisfaction in high fidelity clinical simulation, confirming its usefulness in the learning process.
Describir el grado de satisfacción que los estudiantes de enfermería tienen con la simulación clínica en su formación de grado.
MétodoSe realizó un estudio observacional descriptivo de corte transversal retrospectivo en estudiantes de grado en Enfermería durante los cursos académicos 2016-17 y 2017-18. El instrumento utilizado fue un cuestionario validado, anónimo y autoadministrado (alpha 0,857) para medir el grado de satisfacción tras las prácticas en simulación clínica de alta fidelidad.
ResultadosSe recogieron un total de 269 estudiantes, de los cuales, el 63,3 % fueron mujeres y la edad media de la muestra fue de 21,68 (±13,46) años. El análisis de frecuencias muestran resultados del grado de satisfacción superiores al 89 %, especialmente en la toma de decisiones, la capacidad de priorizar y el aprendizaje de procedimientos. El 87 % de las respuestas superaban una media de 4 sobre 5. Las preguntas del cuestionario con respuestas superiores al 4,6 fueron el realismo de los casos (4,71), el profesor hace retroalimentación constructiva después de cada sesión (4,65), la simulación relaciona la teoría con la practica (4,72), el análisis (debriefing) al final de la sesión ayuda a la reflexión de los casos (4,65) y utilidad práctica (4,69).
ConclusionesLos estudiantes de Enfermería de la Universidad de Cantabria (España) refieren una elevada satisfacción con la Simulación Clínica de alta fidelidad, confirmando su utilidad en el proceso de aprendizaje.
Artículo
Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado
Precio 19,34 €
Comprar ahora