covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Emotional intelligence model for directors of research centers in mexico
Información de la revista
Vol. 24. Núm. 106.
Páginas 13-30 (enero - marzo 2008)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 24. Núm. 106.
Páginas 13-30 (enero - marzo 2008)
Open Access
Emotional intelligence model for directors of research centers in mexico
Modelo de inteligencia emocional para directores de Centros de Investigación en México
Visitas
1753
Mara Maricela Trujillo Flores
Doctor in Administrative Science at ESCA-IPN (Superior School of Commerce and Administration National Polytechnic Institute) and Professor and researcher at ESIQIE-IPN (Superior School of Chemical Engineering, National Polytechnic Institute). Professor of Physics, Department of Basic Science at ESIQIE. Fellow of the Exclusive Scholarship System of COFAA-IPN (Commission for Operation and Furtherance of Academic Activities). Fellow of the IPN Academic Performance Stimulus Program. Calle 16 A No. 11. Col. Santa Rosa. CP 07620 México DF - Tel: (5255) 5392 1203
Luis Arturo Rivas Tovar
Doctor in Administrative Science at IPN in Mexico and Dr © in European Studies at the Institute of European Studies, Ortega y Gasset University Institute, Spain. Visiting professor at Madrid Polytechnic University. Grade 1 National Researcher. Principal of European Management Institute Plaza Río de Janeiro No. 60 (Apt.S). Col. Roma. CP 06700 México, DF Tels: (5255) 5729 6300, Ext.61642 – (5255) 5511 8549
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Abstract

The objective of this article is to show the results of IE-Martruj, a model designed for measuring emotional intelligence in directors of research centers (RCs), which was applied to forty-three directors of research centers in Mexico.

The validation model and reliability tests are described in detail, as well as the mathematical formulae used. As a general conclusion of this research, we show that: The model studied is an adequate instrument for the task proposed, and that the Emotional intelligence (EI) of directors of RCs is positively associated with: motivation, self-assessment, self-regulation, empathy and social skills.

Also, the following hypotheses were tested with positive results:

  • H1

    Motivation, initiative, optimism and involvement are conditions positively correlated with the effectiveness of directors of RCs.

  • H2

    Self knowledge, emotional awareness, precise self evaluation and self awareness are positively correlated with each other, and are essential parts of intrapersonal intelligence.

  • H3

    Self-regulation, self control, adaptability and self awareness are positively correlated with each other, and are also part of intrapersonal intelligence.

  • H4

    Empathy, comprehension of others, development of subordinates’ skills, readiness to serve, capacity to manage diversity, and political coherence exhibited by an RC director are positively correlated with each other, and are part of interpersonal intelligence.

  • H5

    Social skills exhibited by directors, that are also part of interpersonal intelligence, allow a director to exert a greater influence on the working group, facilitating communication, conflict management, leadership, collaboration, cooperation and development of team skills.

Key words:
Emotional intelligence
Interpersonal intelligence
Intrapersonal intelligence
Models of intelligence
Assessment of intelligence
Research centers
Resumen

El objetivo de este trabajo es mostrar resultados del modelo IE-Martruj, concebido para la medición de la inteligencia emocional de directores de centros de investigación; fue aplicado a cuarenta y tres directores de centros de investigación en México.

El proceso de validación y confiabilidad del modelo es descrito en detalle, así como su formulación matemática. Como resultado de esta investigación, se muestra como conclusión general que: El modelo estudiado es un instrumento apropiado para la tarea propuesta, y que la Inteligencia Emocional (IE) de los directores de centros de investigación en México está asociada positivamente con la motivación, la capacidad de autoevaluación, la autorregulación, la empatía y las habilidades sociales.

Así mismo, se sometieron a prueba, con resultados positivos, las siguientes hipótesis:

  • H1

    La motivación, iniciativa, optimismo e involucramiento son condiciones que se hallan correlacionadas positivamente con la efectividad del funcionamiento de los directores de centros de investigación.

  • H2

    El autoconocimiento, la conciencia emocional, la auto evaluación precisa y la autoconciencia están positivamente correlacionados entre ellas y son parte esencial de la inteligencia intrapersonal.

  • H3

    La autorregulación exhibida por los directores, su autocontrol, adaptabilidad y autoconciencia están positivamente correlacionados entre sí y también son parte de la inteligencia intrapersonal.

  • H4

    La empatía, la comprensión de los demás, el desarrollo de las competencias de los subordinados, la inclinación al servicio, el manejo de la diversidad y la congruencia política están positivamente correlacionados entre sí y son parte de la inteligencia interpersonal.

  • H5

    Las habilidades sociales de los directores, que también integran la inteligencia interpersonal, les permiten tener mayor influencia sobre el equipo de trabajo,expresada en mayor comunicación, mejor manejo de situaciones conflictivas, y mayor liderazgo, suscitando mejor colaboración, cooperación y habilidades para el trabajo en equipo

Palabras clave:
Inteligencia emocional
inteligencia intrapersonal
inteligencia interpersonal
modelos de inteligencia
medición de la inteligencia
centros de investigación
El Texto completo está disponible en PDF
References
[Aycagüer and Silvia., 1998]
Aycagüer, Silvia.
Metodología para la elaboración de instrumentos.
McGraw-Hill, (1998),
[Bar-On, 1997]
R. Bar-On.
The Emotional Quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence..
Multi-Health Systems, (1997),
[Cattell, 1903]
J.M. Cattell.
Statutes of American Psychologists.
American Journal of Psychology, 98 (1903), pp. 134-138
[Cooper and Sawaf, 1997]
R. Cooper, A. Sawaf.
Executive EQ: Emotional intelligence in leadership and organizations.
Grosset Putman, (1997),
[Dollar and Millar, 1977]
J. Dollar, R.E. Millar.
Personalidad y psicoterapia.
Deselé de Biover, (1977),
[Elías et al., 1999]
M.J. Elías, S.E. Tobias, B. Friedlander.
Emotional intelligence parenting: How to raise a self-disciplined, responsible, and socially skilled child.
Harmony Books, (1999),
[Enebral, 2003]
J. Enebral.
Medidas de la inteligencia emocional de las personas y de las organizaciones.
Revista del conocimiento, (2003), pp. 12
[Evoys and Weschsler, 1981]
A. Evoys, D. Weschsler.
Gale Research Company, (1981),
[Extremera and Fernández-Berrocal, 2001]
N. Extremera, P. Fernández-Berrocal.
¿Es la inteligencia emocional un adecuado predictor del rendimiento académico en estudiantes?.
en Libro de Actas de las III Jornadas de Innovación Pedagógica: La Inteligencia Emocional, una Brújula para el Siglo XXI, pp. 146-157
[Feldman, 1980]
D. Feldman.
The nature of human intelligence. In Cognitive development.
3a, Norwood Alblex, (1980),
[Fernández- Berrocal and Ramos, 2002]
P. Fernández- Berrocal, N. Ramos.
Corazones inteligentes.
Kairós, (2002), pp. 35-38
[Freud, 1971]
S. Freud.
Esquema del psicoanálisis.
Paidós Editores, (1971),
[Galperin, 1979]
P.Y. Galperin.
Introducción a la psicología. Un enfoque dialéctico.
Pablo del Río editor, (1979),
[Gardner, 1993]
H. Gardner.
The Quest of Mind: Piaget, Levi-Strauss and the structuralist movement.
University Chicago Press, (1993),
[Goleman, 2000]
D. Goleman.
La inteligencia emocional: ¿Por qué es más importante que el cociente intelectual?.
Vergara Editorial, (2000),
[Goleman, 1995]
D. Goleman.
Emotional intelligence.
Bantam Books, (1995),
[Goleman, 1998]
D. Goleman.
Working with emotional intelligence.
Vergara Editores, (1998),
[Guttman, 1997]
J. Guttman.
The heart of parenting: How to raise an emotional Intelligence child.
Simon and Shuster, (1997),
[Hall, 1951]
L. Hall.
Essentials of behavior.
Yale University Press, (1951),
[LeDoux, 1987]
J.E. LeDoux.
Emotion. Handbook of physiology. The nervous system.
Journal Neuroscience Concepts, 2 (1987), pp. 89-99
[LeDoux, 2002]
J.E. LeDoux.
Emotion: clues from the brain.
Annual Review of Psychology, 46 (2002), pp. 209-227
[Marina, 1993]
J.A. Marina.
Teoría de la inteligencia creadora.
Ed Anagrama, (1993),
[Martin and Boeck, 1997]
D. Martin, K. Boeck.
EQ, ¿Qué es inteligencia emocional?.
Editorial EDAF, (1997),
[Maslow, 1973]
A.H. Maslow.
El hombre autorealista, hacia una psicología del ser.
Ed. Kairós, (1973),
[Mayer and Salovey, 1997]
J.D. Mayer, P. Salovey.
Emotional intelligence and the identification of emotional construction.
Intelligence, 22 (1997), pp. 89-113
[Mayer and Salovey., 1995]
J.D. Mayer, P. Salovey.
Emotional intelligence and the construction and regulation of feeling.
Applied and preventive Psychology, 22 (1995), pp. 197-208
[Mendenhall and Wackerly, 1994]
W. Mendenhall, D. Wackerly.
La estadística matemática con aplicaciones.
Interamericana, (1994),
[Namakforoosh, 2003]
N.N. Namakforoosh.
Metodología de la investigación.
Limusa Noriega Editores, (2003),
[Piaget, 1972]
J. Piaget.
Psicología de la inteligencia.
Psique Editores, (1972),
[Ribot, 1925]
T. Ribot.
La lógica de los sentimientos.
Daniel Jorro Editor, (1925),
[Roback and Kierman, 1990]
A. Roback, T. Kierman.
Pictorial history of psychology and psychiatry.
3a, Philosophical library, (1990),
[Salovey and Mayer, 1990]
P. Salovey, J. Mayer.
Emotional intelligence. In Imagination, Cognition and Personality.
Basic Book, (1990),
[Shapiro, 1997]
L.E. Shapiro.
How to raise a child with a higher EQ.
Harper Collins, (1997),
[Skinner, 1974]
B. Skinner.
Cuestionario de ansiedad.
4a, Publicaciones de Psicología Aplicada, (1974),
[Thorndyike, 1920]
E.L. Thorndyike.
Intelligence and its uses.
Harper's Magazine, 140 (1920), pp. 227-285
Copyright © 2008. Universidad ICESI
Descargar PDF
Opciones de artículo