covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Factores que inciden en la creación de born global en colombia1,2
Información de la revista
Vol. 25. Núm. 113.
Páginas 55-73 (octubre - diciembre 2009)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 25. Núm. 113.
Páginas 55-73 (octubre - diciembre 2009)
Open Access
Factores que inciden en la creación de born global en colombia1,2
Factors influencing the incorporation of Born Global firms in Colombia
Fatores que influenciam na criação de firmas born global na Colômbia
Visitas
2119
Diana Marcela Escandón Barbosa
Magíster en Ciencias de la Organización, Universidad del Valle, Colombia Docente e Investigadora, Pontificia Universidad Javeriana, Colombia Línea Organizaciones, Management y Competitividad, Grupo Estrategias Organizacionales. Dirigir correspondencia a: Calle 18 No. 118-250, Pontificia Universidad Javeriana, Cali, Colombia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

El artículo investiga los factores y condiciones que inciden en la constitución de firmas que nacen internacionalizadas en Colombia (Born Global) y que pueden asegurarles el éxito dentro del mercado. Para ello se emplea un modelo de relaciones causales utilizando el software AMOS 16 y los datos de la encuesta GEM Colombia relacionados con las empresas que reportaron procesos de exportación en sus primeros años de creación. El estudio encuentra que los factores relacionados con las Born Global son: las condiciones del mercado o entorno, las características del fundador, y los factores internos de la empresa; destacándose, este último, como clave para la creación y consolidación de este tipo de empresas.

Palabras clave:
Born Global
innovación
internacionalización
organización industrial
Abstract

This research paper examines the factors and conditions that affect the expansion of Born Global firms in Colombia and how they can be assured of success in this national market. The author uses a model of causal relationships, AMOS 16 Software, and data from the survey conducted by GEM Colombia about companies that reported exports during the first years following their establishment. This study reveals that the following factors are associated with “Born Global” companies: market or environmental conditions, founder's profile, and internal company issues. Emphasis is drawn to this last item as a key factor in the creation and consolidation of these international companies.

Keywords:
Born Global
innovation
internationalization
industrial organization
Resumo

O artigo investiga os fatores e condições que incidem na constituição de firmas internacionalizadas criadas na Colômbia, Born Global, e como elas podem garantir o seu sucesso dentro desse mercado. Para isso é usado um modelo de relação causal, o Software AMOS 16, e os dados da pesquisa de GEM Colômbia sobre empresas que relataram processos de exportação durante os primeiros anos após sua fundação. Este estudo revela que os seguintes fatores estão associados com empresas “Born Global”: condições de mercado ou ambientais, perfil do fundador, e os fatores internos da empresa. É dada ênfase a esse último item como um fator chave na criação e consolidação desse tipo de empresas.

Palavras-chave:
Born Global
inovação
internacionalização
organização industrial.
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
J.A. Alonso, V. Donoso.
Competir en el exterior. La empresa española y los mercados internacionales.
Instituto Español de Comercio Exterior, (1998),
[2.]
O. Andersen.
On the Internationalization Process of Firms: A Critical Analysis.
Journal of International Business Studies, 24 (1993), pp. 209-231
[3.]
Arias, A. (2004). La internacionalización de las Empresas de la Comunidad Autónoma del País Vasco en el periodo 1999-2001. Tesis Doctoral, Universidad de Deusto, España.
[4.]
H. Barkema, J. Bell, J. Pennings.
Foreign Entry.
Cultural Barriers and Learning. Strategic Management Journal, 17 (1996), pp. 151-166
[5.]
W.J. Bilkey.
An attempted integration of the literature on the export behavior of firms.
Journal of International Business Studies, 9 (1978), pp. 33-46
[6.]
P.J. Buckley, M. Casson.
The Future of the Multinational Enterprise.
Holmes & Meier, (1976),
[7.]
Cancino, C. y Bonilla, C. (2009). Los factores claves de una rápida internacionalización de las pequeñas y medianas empresas en Chile. Recuperado el 12 de agosto, 2009, de: http://mba.americaeconomia.com/biblioteca/papers/los-factores-claves- de-una-rapida-internacionalizacion- de-las-pequenas-y-medianas-.
[8.]
Chang, H. (2005). Entendiendo la relación entre instituciones y desarrollo económico – Algunos aspectos teóricos claves. Recuperado el 12 de agosto, 2009, de: http://www.iigg.fsoc.uba.ar/sepure/Docencia/titrad/hjchang.pdf.
[9.]
E. Dichtl, M. Leibold, H.G. Köglmayr, S. Muller.
The export decision of small and mediumsized firms.
Management International Review, 24 (1984), pp. 46-60
[10.]
J.H. Dunning.
The Eclectic Paradigm of International Production: A Restatement and some Possible Extensions.
Journal of International Business Studies, 19 (1988), pp. 1-31
[11.]
Dunning, J.H. (1992). The competitive advantage of countries and the activities of transnational corporations.Recuperado el 12 de agosto, 2009, de: http://unctc.unctad.org/data/tcvol1f92c.pdf.
[12.]
I. Fillis.
Being creative at the marketing/entrepreneurship interface: Lessons from the art industry.
Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 2 (2000), pp. 125-137
[13.]
S. Furst.
Small Firm Internationalization through Global Value Chains, Memorias del Primer Foro de Internacionalización de Empresas.
Grupo de Investigacion en Internacionalizacion de Empresas, (2008),
[14.]
GEM COLOMBIA (2007). Reporte de Resultados. Recuperado el 3 de agosto, 2009 de: http://www.gemcolombia.org/doc/GEM%20Colombia07.pdf.
[15.]
Gill, I. (1989). Technological change, education and obsolescence of human capital: Some evidence for the U.S. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Chicago, Chicago, Estados Unidos.
[16.]
J. Hair, R. Tatham, W.C. Black.
Análisis multivariante.
5a, Prentice Hall, (1999),
[17.]
P. Harveston, B. Kedia, P.S. Davis, J. Van.
Synoptic versus incremental internationalisation: an examination of Born Global and gradual globalizing firm.
Frontiers of Entrepreneurship Research Proceedings of the 2001 Babson College-Kauffman Foundation Entrepreneurship Research Conference, BKERC, Boston, United States,
[18.]
S.H. Hymer.
The international Operations of National Firms: A Study of Direct Foreing Investment.
1ra, MIT Press, (1976),
[19.]
J. Johansson, J. Vahlne.
The internationalization process of the firm: A model of knowledge development and increasing foreing market commitments.
Journal of International Business Studies, 8 (1977), pp. 23-32
[20.]
JohanssonF J., J. Vahlne.
The mechanism of internationalisation.
International Marketing Review, 7 (1990), pp. 11-23
[21.]
J. Johansson, F. Wiedersheim-Paul.
The internationalization of the firm: Four Swedish cases.
Journal of Management Studies, 12 (1975), pp. 305-322
[22.]
V. Jolly, M. Alahutha, J.P. Jeannet.
Challenging the incumbents: How high technology start-ups compete globally.
Journal of Strategic Change, 1 (1992), pp. 71-82
[23.]
K. Jöreskog.
A general approach to confirmatory maximum likelihood factor analysis.
Psychometrika, 34 (1969), pp. 183-202
[24.]
G. Knight, S.T. Cavusgil.
The Born Global Firm: a challenge to traditional internationalization theory.
Advances in International Marketing, 8 (1996), pp. 11-26
[25.]
W.-Y. Lee, J.J. Brasch.
The Adoption of Export as an Innovative Strategy.
Journal of International Business Studies, 9 (1978), pp. 85-93
[26.]
L.C. Leonidou.
Empirical Research on Export Barriers: Review Assessment, and Synthesis.
The Journal of International Marketing, 3 (1995), pp. 29-43
[27.]
L.C. Leonidou, C.S. Katsikeas.
The Export Development Process: An Integrative Review of Empirical Models.
Journal of International Business Studies, 27 (1996), pp. 517-551
[28.]
T. Madsen, P. Servais.
The Internationalization of Born Globals: An Evolutionary Process?.
International Business Review, 6 (1997), pp. 561-583
[29.]
N.K. Malhotra, J. Agarwal, F.M. Ulgado.
Internationalization and entry mode: Multitheoretical framework and research propositions.
Journal of international marketing, 11 (2003), pp. 1-31
[30.]
A. McAuley.
Entrepreneaurial instant Exporters in the Scotting arts and crafts sector.
Journal of International marketing, 7 (1999), pp. 67-82
[31.]
P.P. McDougall, B.M. Oviatt.
Toward a Theory of International New Ventures.
Journal of International Business Studies, 25 (1994), pp. 45-64
[32.]
P.P. McDougall, S. Shane, B.M. Oviatt.
Explaining the Formation of International New Ventures: the Limits of Theories from International Business Research.
Journal of Business Venturing, 9 (1994), pp. 469-487
[33.]
McKinsey and Company.
Emerging exporters Australia's high value-added manufacturing exporters.
Technovation, 16 (1993), pp. 195-201
[34.]
Ministerio de Educación Nacional..
Articulación de la Educación con el Mundo Productivo Competencias Laborales Generales.
Guia, 21 (2006), pp. 5-16
[35.]
R. Nelson, E. Phelps.
Investments in humans, technological diffusion and economic growth.
American Economic Review, 56 (1996), pp. 69-75
[36.]
P.N. O’Farrel, P.A. Wood.
Internationalization by Business Service Firms: Towards a New Regionally Based Conceptual Framework.
Environment and Planning, 30 (1998), pp. 109-128
[37.]
J. Plá, A. Cobos.
La aceleración del proceso de internacionalización de la empresa: El caso de International New Ventures Españoles.
Revista Sector Exterior Español, 802 (2002), pp. 9-22
[38.]
Rialp, A. (1997). Las fases iniciales del proceso de internacionalización de las empresas industriales catalanas: una aproximación empírica. Recuperado el 12 de agosto, 2009, de: http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0331108-122058/.
[39.]
A. Rialp.
Los Enfoques Micro-Organizativos de la Internacionalización de la Empresa: una revisión y síntesis de la literatura.
Revista Cambio Tecnológico y Competitividad, 781 (1999), pp. 117-128
[40.]
Saurina, C. y Coenders, G. (2002). Predicting overall service quality. A structural equation modelling approach. Metodología. Recuperado el 16 de agosto, 2009. de: http://mrvar.fdv.uni.lj-si/pub/mz/mz18/coender2.pdf.
[41.]
R.C. Shrader, B.M. Oviatt, P.P. McDougall.
How new ventures exploit trade-offs among international risk factors: Lessons for the accelerated internationalization of the 21st century.
Academy of Management Journal, 43 (2000), pp. 1227-1248
[42.]
Thomas, M.J. y Araujo, L. (1986). Export Behavior: Directions for Future Research. Recuperado el 14 de agosto, 2009, de: http://books.google.com.co/books?id=KYOAAAAQAAJ&dq=Research+in +International+Marketing.
[43.]
R. Vernon.
International Investment and International Trade in the Product Cycle.
The Quarterly Journal of Economics, 80 (1966), pp. 190-207

Este documento fue seleccionado en la convocatoria para enviar artículos, Call for Papers, realizada en el marco del Simposio “Análisis y propuestas creativas ante los retos del nuevo entorno empresarial”, organizado en celebración a los 30 años de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Icesi y de los 25 años de su revista académica, Estudios Gerenciales; el 15 y 16 de octubre de 2009, en la ciudad de Cali (Colombia). El documento fue presentado en las sesiones simultáneas del área de “Organizaciones”, el título original de la presentación fue “Variables que inciden en la internacionalización de las born global: evidencia empírica”.

El presente artículo es producto de la investigación “Factores que inciden en la internacionalización de las empresas en Colombia”, desarrollada por el Grupo “Internacionalización de Empresas” y financiada por la Pontificia Universidad Javeriana.

Copyright © 2009. Universidad ICESI
Descargar PDF
Opciones de artículo