covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa LOS PROGRAMAS DE APOYO A LA CREACIÓN DE SPIN-OFFS EN LAS UNIVERSIDADES ESPAÑOL...
Información de la revista
Vol. 17. Núm. 2.
Páginas 89-117 (mayo - agosto 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 17. Núm. 2.
Páginas 89-117 (mayo - agosto 2011)
Open Access
LOS PROGRAMAS DE APOYO A LA CREACIÓN DE SPIN-OFFS EN LAS UNIVERSIDADES ESPAÑOLAS: UNA COMPARACIÓN INTERNACIONAL
PROGRAMS SUPPORTING THE CREATION OF SPIN-OFFS IN SPANISH UNIVERSITIES: AN INTERNATIONAL COMPARISON
Visitas
3581
Beraza Garmendia José Maríaa, Rodríguez Castellanos Arturob
a Departamento de Economía Financiera II, Universidad del País Vasco, Escuela Universitaria de Estudios Empresariales, Plaza de Oñati, 1, E-20018, SAN SEBASTIÁN, España
b Departamento de Economía Financiera II, Universidad del País Vasco, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Avda. Lehendakari Agirre, 83, E-48015, BILBAO, España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
RESUMEN

El presente trabajo analiza las características de los programas que se están implantando en las universidades españolas para fomentar la creación de spin-offs, mediante una comparación con los existentes en un conjunto de universidades europeas. Los resultados obtenidos indican que la existencia de programas de apoyo a la creación de spin-offs en las universidades españolas es reciente y el número de personas que se dedican a apoyar esta actividad es reducido. En consecuencia, el éxito que se obtiene en las actividades de fomento de la cultura emprendedora y en la búsqueda y detección de ideas, así como el apoyo prestado, es limitado.

PALABRAS CLAVE:
Emprendizaje universitario
Transferencia de tecnología
Spin-offs académicas
CLASIFICACIÓN JEL:
O32
L26
ABSTRACT

The present work analyzes the characteristics of the programs that are implanting in the Spanish universities to foment the spin-offs creation, by means of a comparison with the existent in the European universities. The obtained results indicate that the existence of support programs to the spin-offs creation in the Spanish universities is recent and the number of people that you/they are devoted to support this activity is reduced; in consequence, the success that is obtained in the activities of development of the entrepreneurship culture and in the search and detection of ideas, as well as the borrowed support, it is limited.

JEL CLASSIFICATION:
O32
L26
KEY WORDS:
University entrepreneurship
Technology transfer
Academic spin-offs
El Texto completo está disponible en PDF
BIBLIOGRAFÍA
[AUTIO, 1997]
E. AUTIO.
New technology-based firms in innovation networks symplectic and generative impacts.
Research Policy, 26 (1997), pp. 263-281
[AZAGRA, 2003]
AZAGRA, J. Ma. (2003): La contribución de las universidades a la innovación: efectos del fomento de la interacción universidad-empresa y las patentes universitarias, Tesis doctoral. Universidad de Valencia.
[BAXTER et al., 2004]
C. BAXTER, P. WING, B. ANDERSON, S. KAYLL.
Selection, recruitment and development of the spinout management team.
Taking Research to Market. How to build and invest in successful university spinouts, pp. 88-100
[BERCOVITZ et al., 2001]
J. BERCOVITZ, M. FELDMAN, I. FELLER, R. BURTON.
Organizational structure as determinants of academic patent and licensing behaviour: an exploratory study of Duke, John Hopkins, and Penn State Universities.
Journal of Technology Transfer, 26 (2001), pp. 21-35
[BRESCHI y MALERBA, 1997]
S. BRESCHI, F. MALERBA.
Sectorial Innovation Systems: Technological Regimes, Schumpeterian Dynamics, and Spatial Boundaries.
Systems of Innovation: Technologies, Institutions and Organizations, pp. 130-156
[CALLAN, 2001]
B. CALLAN.
Generating Spin-offs. Evidence from across the OECD.
Science Technology Industry review, (2001), pp. 13-56
[CLARYSSE et al., 2002]
B. CLARYSSE, A. LOCKETT, T. QUINCE, E. VAN DE VELDE.
Spinning off new ventures: a typology of facilitating services, Institute for the Promotion of Innovation by Science and Technology in Flanders, (2002),
[CLARYSSE et al., 2005]
B. CLARYSSE, M. WRIGHT, A. LOCKETT, E. VAN DE VELDE, A. VOHORA.
Spinning out new ventures: a typology of incubation strategies from European research institutions.
Journal of Business Venturing, 20 (2005), pp. 183-216
[CONESA, 2007]
F. CONESA.
Las encuestas sobre transferencia de conocimiento.
Informe C YD 2006. La contribución de las universidades españolas al desarrollo, pp. 197-200
[COOKE, 1992]
COOKE, P. (1992): Regional Innovation Systems: Competitive Regulation in the New Europe, Geoforum, No. 23, pp. 365-382.
[DEGROOF, 2002]
DEGROOF., J.-J. (2002): Spinning off new ventures from research institutions outside high tech entrepreneurial areas, Ph.D. dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
[DEGROOF y ROBERTS, 2004]
DEGROOF, J.-J. y ROBERTS, E. B. (2004): Overcoming weak entrepreneurial infrastructures for academic spin-off ventures, MIT Industrial Performance Centre, Working Paper Series MIT-IPC-04-005, Cambridge, pp. 88. http://web.mit.edu/ipc/publications/pdf/04-005.pdf.
[DEL PALACIO et al., 2006]
I. DEL PALACIO, F. SOLÉ, H. MONTIEL.
University spin-off programmes: How can they support the NTBF creation?.
The International Entrepreneurship and Management Journal, (2006), pp. 157-172
[DRUILHE y GARNSEY, 2004]
C. DRUILHE, E. GARNSEY.
Do Academic Spin-Outs Differ and Does it Matter?.
Journal of Technology Transfer, 29 (2004), pp. 269-285
[EDQUIST, 1997]
Systems of Innovation: Technologies, Institutions and Organisations,
[ETZKOWITZ, 2003]
H. ETZKOWITZ.
El auge de la universidad emprendedora.
Iniciativa Emprendedora, (2003), pp. 13-33
[ETZKOWITZ et al., 2000]
H. ETZKOWITZ, A. WEBSTER, C. GEBHARDT, B.R. CANTISANO.
The future of the university and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm.
Research Policy, 29 (2000), pp. 313-330
[EUROPEAN COMMISSION, 2004]
EUROPEAN COMMISSION.
Technology Transfer Institutions in Europe. An overview, European Commission, (2004),
[EUROPEAN COMMISSION, 2002]
EUROPEAN COMMISSION.
University spin-outs in Europe. Overview and good practice, Office for Official Publications of the European Communities, (2002),
[FERNÁNDEZ et al., 2007]
J.C. FERNÁNDEZ, M. TRENADO, A. UBIERNA, E. HUERGO.
Las nuevas empresas de base tecnológica y la ayuda pública, evidencia para España.
Economía Industrial, (2007), pp. 161-177
[FIDALGO, 2004]
Estudio sobre el estado del arte de las spin-off universitarias y su naturaleza como instrumento de relación universidad-empresa,
[FRANKLIN et al., 2001]
S. FRANKLIN, M. WRIGHT, A. LOCKETT.
Academic and surrogate entrepreneurs in university spin-out companies.
Journal of Technology Transfer, 26 (2001), pp. 127-141
[FREEMAN, 1987]
C. FREEMAN.
Technology Policy and Economic Performance: Lessons from Japan, Pinter Publishers, (1987),
[FUNDACIÓN CONOCIMIENTO Y DESARROLLO, 2008]
FUNDACIÓN CONOCIMIENTO Y DESARROLLO.
Barómetro CYD. El papel de la universidad en España, Colección Documentos CYD, Fundación Conocimiento y Desarrollo, (2008),
[FUNDACIÓN CONOCIMIENTO Y DESARROLLO, 2005]
FUNDACIÓN CONOCIMIENTO Y DESARROLLO.
La universidad y la empresa española, Colección Documentos CYD, Fundación Conocimiento y Desarrollo, (2005),
[GEUNA, 1999]
A. GEUNA.
The Economics of Knowledge Production. Funding and the Structure of University Research, Edward Elgar Publishing Limited, (1999),
[GOLDFARB y HENREKSON, 2003]
B. GOLDFARB, M. HENREKSON.
Bottom-up versus top-down policies towards the commercialization of university intellectual property.
Research Policy, 32 (2003), pp. 639-658
[GOLOB, 2003]
E.R. GOLOB.
Generating spin-offs from university-based research: an institutional and entrepreneurial analysis, The State University of New Jersey, (2003),
[HAGUE y OAKLEY, 2000]
D. HAGUE, K. OAKLEY.
Spin-offs and start-ups in UK universities, Committee of Vice-Chancellors and Principals of the Universities of the United Kingdom, (2000),
[HEIRMAN y CLARYSSE, 2004]
A. HEIRMAN, B. CLARYSSE.
How and Why do Research-Based Start-Ups Differ at Founding? A Resource-Based Configurational Perspective.
Journal of Technology Transfer, 29 (2004), pp. 247-268
[HELM y MAURONER, 2007]
R. HELM, O. MAURONER.
Success of research-based spin-offs. State-of-the-art and guidelines for further research.
Review of Managerial Science, 1 (2007), pp. 237-270
[HENRY et al., 2005]
C. HENRY, F. HILL, C. LEITCH.
Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I.
Education + Training, 47 (2005), pp. 98-111
[HIGHER EDUCATION FUNDING COUNCIL FOR ENGLAND, 2007]
HIGHER EDUCATION FUNDING COUNCIL FOR ENGLAND.
Higher education-business and community interaction survey 2004-05 and 2005-06, Higher Education Funding Council for England, (2007),
[HINDLE y YENCKEN, 2004]
K. HINDLE, J. YENCKEN.
Public research commercialisation, entrepreneurship and new technology based firms: an integrated model.
Technovation, 24 (2004), pp. 793-803
[ISELIN y BRUHAT, 2003]
F. ISELIN, T. BRUHAT.
Accompagner le créateur: la nouvelle donne de l'entreprise innovante, Chiron, (2003),
[JACK y ANDERSON, 1999]
S.L. JACK, A.R. ANDERSON.
Entrepreneurship education within the enterprise culture. Producing reflective practitioners.
International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 5 (1999), pp. 110-125
[LOCKETT y WRIGHT, 2005]
A. LOCKETT, M. WRIGHT.
Resources, capabilities, risk capital and the creation of university spin-out companies.
Research Policy, 34 (2005), pp. 1043-1057
[LOCKETT et al., 2003]
A. LOCKETT, M. WRIGHT, S. FRANKLIN.
Technology Transfer and Universities' Spin-Out Strategies.
Small Business Economics, 20 (2003), pp. 185-200
[LOWE, 2002]
R.A. LOWE.
Invention, Innovation, and Entrepreneurship: The Commercialization of University Research by Inventor-founded Firms, Ph.D. dissertation, University of California, (2002),
[LUNDVALLL, 2002]
LUNDVALLL, B.A. (2002): The University in the Learning Economy, DRUID Working Paper no 02-06.
[MCDONALD, 2004]
MCDONALD, et al.
Management of intellectual property in publicly-funded research organisations: Towards European Guidelines, Office for Official Publications of the European Communities, (2004),
[MCQUEEN y WALLMARK, 1991]
D.H. MCQUEEN, J.T. WALLMARK.
University Technical Innovation: Spin-offs and Patents, in Göteborg, Sweden.
University Spin-off Companies, Economic Development, Faculty Entrepreneurs, and Technology Transfer, pp. 103-115
[MORELL y PERELLÓ, 2004]
J. MORELL, J. PERELLÓ.
Identificación de los modelos de las unidades de creación de empresas desde las universidades en España, UPC, (2004),
[MOWERY y SAMPAT, 2001]
D.C. MOWERY, B.N. SAMPAT.
University Patents and Patent Policy debates in the USA, 1925-1980.
Industrial and Corporate Change, 10 (2001), pp. 781-814
[MOWERY et al., 2001]
D.C. MOWERY, R.R. NELSON, B.N. SAMPAT, A.A. ZIEDONIS.
The growth of patenting and licensing by U.S. universities: An assessment of the effects of the Bayh-Dole Act of 1980.
Research Policy, 30 (2001), pp. 99-119
[MUSTAR, 2001]
P. MUSTAR.
Generating spin-offs from public research: trends and outlook.
Science Technology Industry Review, (2001), pp. 165-172
[MUSTAR, 1997]
P. MUSTAR.
Spin-off enterprises. How French academics create hi-tech companies: the conditions for success and failure.
Science and Public Policy, 24 (1997), pp. 37-43
[NELSON y WINTER, 1982]
R.R. NELSON, S.G. WINTER.
An Evolutionary Theory of Economic Change, Harvard University Press, (1982),
[OECD, 1999]
OECD.
University Research in Transition, OECD Publications, (1999),
[OKUBO y SJOBERG, 2000]
Y. OKUBO, C. SJOBERG.
The Changing Pattern of Industrial Scientific Research Collaboration in Sweden.
Research Policy, 29 (2000), pp. 81-98
[ORTÍN et al., 2007]
P. ORTÍN, V. SALAS, Ma.V. TRUJILLO, F. VENDRELL.
El spin-off universitario en España como modelo de creación de empresas intensivas en tecnología, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio, Secretaría General de Industria, DGPYME, (2007),
[PIRNAY, 2001]
PIRNAY, F. (2001): La valorisation économique des résultats de recherche universitaire par création d'activités nouvelles (spin-offs universitaires): Propositions d'un cadre procédural d'essaimage, Thèse de doctorat ès Sciences de Gestion, Université du Droit et de la Santé - Lille 2, Lille.
[POLT et al., 2001]
W. POLT, C. RARNER, H. GASSLER, A. SCHIBANY, D. SCHARTINGER.
Benchmarking Industry Science Relations: the role of framework conditions.
Science and Public Policy, 28 (2001), pp. 247-258
[PORTER, 1990]
M.E. PORTER.
The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, (1990),
[POWERS y MCDOUGALL, 2005]
J.B. POWERS, P.P. MCDOUGALL.
University start-up formation and technology licensing with firms that go public: a resource-based view of academic entrepreneurship.
Journal of Business Venturing, 20 (2005), pp. 291-311
[REDOTRI UNIVERSIDADES-CRUE, 2005]
REDOTRI UNIVERSIDADES-CRUE.
Informe RedOTRI 2005, RedOTRI Universidades, (2005),
[REITAN, 1997]
B. REITAN.
Fostering technical entrepreneurship in research communities: Granting scholarships to would-be entrepreneurs.
Technovation, 17 (1997), pp. 287-296
[ROBERTS, 1991]
E.B. ROBERTS.
Entrepreneurs in high technology. Lessons from MIT and beyond, Oxford University Press, (1991),
[ROBERTS y MALONE, 1996]
E.B. ROBERTS, D. MALONE.
Policies and structures for spinning off new companies from research and development organizations.
R&D Management, 26 (1996), pp. 17-48
[RODEIRO, 2008]
RODEIRO, D. (2008): La creación de empresas en el entorno universitario español y la determinación de su estructura financiera, Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela.
[RODRÍGUEZ et al., 2006]
RODRÍGUEZ, A., ARAUJO, A., HAGEMEISTER, M., LANDETA, J., LARRAURI, M. y RANGELOV, S. (2006): Capacidad empresarial para la absorción de resultados de I+D: un enfoque de conocimiento. Principios, análisis empíricos y directrices de autoevaluación, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
[RUIZ et al., 2004]
J. RUIZ, F. SOLÉ, J.Ma. VECIANA.
Creación de empresas y Universidad, Fundación Universidad Empresa de la Provincia de Cádiz, (2004),
[SCHUTTE et al., 2001]
F. SCHUTTE, P. VAN DER SIDJE, J. VAN TILBURG.
Entrepreneurship Skills and Incentives.
Science Technology Industry review, (2001), pp. 143-164
[SHANE, 2004]
S. SHANE.
Academic Entrepreneurship. University Spinoffs and Wealth Creation, Edward Elgar Publishing Limited, (2004),
[SIEGEL et al., 2003]
D. SIEGEL, D. WALDMAN, A. LINK.
Assessing the impact of organizational practices on the productivity of university technology transfer offices: an exploratory study.
Research Policy, 32 (2003), pp. 27-48
[SOLÉ, 2006]
SOLÉ, F. (2006): Introducción a la creación de empresas universitarias basadas en el conocimiento y su contribución al desarrollo local, 1a Jornada técnica Fundación CYD: creación de empresas, desarrollo territorial y el papel de la universidad, Fundación Conocimiento y Desarrollo, Barcelona, pp. 12-27.
[SOLÉ, 2005]
F. SOLÉ.
La creación de empresas desde la universidad como contribución al desarrollo regional.
Informe C Y D 2005. La contribución de las universidades españolas al desarrollo, pp. 297-309
[SOLÉ, 2002]
F. SOLÉ.
Creación de Empresas de Base Tecnológica y desarrollo territorial. El rol de la universidad.
Creación y gestión de Nuevas Empresas de Base Tecnológica. Reflexiones y propuestas. Experiencias en el País Vasco, pp. 142-148
[STANKIEWICZ, 1994]
R. STANKIEWICZ.
Spin-off companies from universities.
Science and Public Policy, 21 (1994), pp. 99-107
[STOREY y TETHER, 1998]
D.J. STOREY, B.S. TETHER.
New technology-based firms in the European Union: an introduction.
Research Policy, 26 (1998), pp. 933-946
[THURSBY y KEMP, 2002]
J.G. THURSBY, S. KEMP.
Growth and productive efficiency of university intellectual property licensing.
Research Policy, 31 (2002), pp. 109-124
[TRIM, 2003]
P.R.J. TRIM.
Strategic marketing of further and higher educational institutions: partnership arrangements and centres of entrepreneurship.
The International Journal of Educational Management, 17 (2003), pp. 59-70
[VANAELST et al., 2006]
I. VANAELST, B. CLARYSSE, M. WRIGHT, A. LOCKETT, N. MORAY, R. S'JEGERS.
Entrepreneurial Team Development in Academic Spinouts: An Examination of Team Heterogeneity.
Entrepreneurship Theory & Practice, 30 (2006), pp. 249-271
[VENDRELL-HERRERO y ORTÍN-ÁNGEL, 2010]
F. VENDRELL-HERRERO, P. ORTÍN-ÁNGEL.
Evolución comparada de los spin-offs universitarios españoles.
Clm. economía, (2010), pp. 345-379
[VENDRELL-HERRERO y ORTÍN-ÁNGEL, 2008]
F. VENDRELL-HERRERO, P. ORTÍN-ÁNGEL.
OTRI: Agenda de investigación.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 14 (2008), pp. 67-78
[VERA, 2005]
P. VERA.
La formación emprendedora: un compromiso universitario con el desarrollo.
Informe C Y D 2004. La contribución de las universidades españolas al desarrollo, pp. 180-187
[VOHORA et al., 2004]
A. VOHORA, M. WRIGHT, A. LOCKETT.
Critical junctures in the development of university high-tech spinout companies.
Research Policy, 33 (2004), pp. 147-175
[WRIGHT et al., 2004]
M. WRIGHT, S. BIRLEY, S. MOSEY.
Entrepreneurship and University Technology Transfer.
Journal of Technology Transfer, 29 (2004), pp. 235-246
[WRIGHT et al., 2007]
M. WRIGHT, B. CLARYSSE, P. MUSTAR, A. LOCKETT.
Academic Entrepreneurship in Europe, Edward Elgar Publishing Limited, (2007),

El presente trabajo es el resultado de un proyecto Universidad-Empresa titulado “La generación de ideas/proyectos y personas emprendedoras en la UPV/EHU. Análisis de la situación actual y propuesta de medidas para el incremento de la creación de empresas de base tecnológica en la UPV/EHU (spin-off académico)”, desarrollado entre enero de 2004 y abril de 2006, y financiado por la Universidad del País Vasco y BIC BERRILAN.

Copyright © 2011. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos