covid
Buscar en
Revista de Administração e Inovação
Toda la web
Inicio Revista de Administração e Inovação Coeficiente “U” de Innovación – Propuesta de medición de barreras para l...
Información de la revista
Vol. 11. Núm. 1.
Páginas 263-275 (enero - marzo 2014)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 11. Núm. 1.
Páginas 263-275 (enero - marzo 2014)
Open Access
Coeficiente “U” de Innovación – Propuesta de medición de barreras para la Innovación. Aplicación en 200 empresas de Colombia
U Innovation Coefficient. Proposal for Analyzing Barriers to Innovation. Results from 200 Colombian Companies
Visitas
542
Jhon Wilder Zartha Sossa
Magíster en Gestion Tecnológica de la Universidad Pontifícia Bolivariana – UPB, Docente investigador en la Escuela de Ingenierías de la Universidad Pontificia Bolivariana – UPB. Medellín, (Colombia)
Bibiana Arango Alzate
Ph.D en Tecnología de Recursos Forestales de la Universidad de São Paulo – USP, Docente de Pregrado y Postgrado en temas de Gestión de la Tecnología y la Innovación de la Escuela de Ingenierías de la Universidad Pontificia Bolivariana – UPB. Medellín, (Colombia)
Jose Gamaliel Medina
Realizando la maestría en gestión tecnológica en la Universidad Pontifícia Bolivariana – UPB, (Colombia)
Andres Felipe Avalos
Magíster en Gestión Tecnológica de la Universidad Pontifícia Bolivariana – UPB, Docente del Postgrado en gestión tecnológica e investigador del Grupo de Investigación en Gestión de la Tecnología y la innovación, (Colombia)
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen

En este artículo se describe la herramienta “Coeficiente U de innovación” y los resultados que se han obtenido en una muestra de 200 empresas de las regiones de Antioquia, Quindío, Risaralda y Santander – Colombia. Actualmente, alrededor de 550 empresas de Colombia, México y Chile han utilizado la herramienta y han calculado el coeficiente “U” de innovación en los rangos alto, medio y bajo, desde alto para indicar que existen pocas barreras para la innovación hasta un indicador bajo que evidencia la presencia de muchas barreras, La muestra corresponde a una selección aleatoria de empresas que usaron la herramienta entre septiembre del 2011 y marzo de 2013. En esta ocasión, se logró medir el coeficiente “U”, para determinar si existe alguna diferencia entre las 4 regiones, por áreas o dependencias y determinar el rango en el que se encuentran dichas regiones, en términos del coeficiente “U” de innovación.

Palabras claves:
Innovación
Barreras para la innovación
Coeficiente “U” de innovación
ABSTRACT

This paper describe the tool “U Innovation coefficient” and the results that have been obtained in a sample of 200 companies from the regions of Antioquia, Quindío, Risaralda, Santander-Colombia. Currently, about 550 companies of Colombia, Mexico and Chile have used the tool and calculated the U Innovation coefficient in the low, medium and high ranges, from a high measurement to indicate that there are few barriers to innovation, up to a low indicator, which shows many barriers. The sample corresponds to a random selection of companies that they used the tool, between September 2011 and March 2013. This time, it was possible to measure the ‘U’ coefficient to determine whether there is any difference between the 4 regions by areas or departments and determine the range in which these regions lie, in terms of U Innovation coefficient.

Key words:
Innovation
Barriers to innovation
U innovation coefficient
El Texto completo está disponible en PDF
REFERENCIAS
[Booyens, 2012]
I.M. Booyens.
Innovation in High-Technology SMMEs: The Case of the New Media Sector in Cape Town, Urban Forum, (2012), pp. 1-18
[Christie and Jurado, 2009]
M.A. Christie, R.G. Jurado.
Barriers to innovation in online pedagogy.
European Journal of Engineering Education, 34 (2009), pp. 273-279
[Clancy, 2001]
J.S. Clancy.
Barriers to innovation in small-scale industries: Case study from the Briquetting industry in India.
Science, Technology and Society, 6 (2001), pp. 329-357
[Cooper, 1994]
R. Cooper.
New products: The factor that drive succes.
international marking review, Vol 11 (1994), pp. 60-76
[Jaramillo, 2011]
E. Jaramillo.
pp. 1-48
[Jasanoff, 1985]
S.S. Jasanoff.
Technological innovation in a corporatist state: The case of biotechnology in the Federal Republic of Germany.
Research Policy, 14 (1985), pp. 23-38
[Management Innovation Lab. MIL, 2007]
Management Innovation Lab. MIL.
Building Management Processes that Support Innovation, (2007),
[aaaa, 2009]
Barriers to innovation in online pedagogy.
European Journal of Engineering Education, 34 (2009), pp. 273-279
[Mirow, 2008]
C. Mirow.
The ambidextrous organization in practice: Barriers to innovation within research and development.
[Moreno-Gil, 1998]
J.S. Moreno-Gil.
Procedimientos Estadísticos: Con Statgraphics, ESIC, (1998),
[Pellicer et al., 2012]
E. Pellicer, C.L. Correa, V. Yepes, L.F. Alarcón.
Organizational Improvement Through Standardization of the Innovation Process in Construction Firms.
EMJ - Engineering Management Journal, 24 (2012), pp. 40-53
[Rigby et al., 2012]
E. Rigby, A. McCoy, M. Garvin.
Toward Aligning Academic and Industry Understanding of Innovation in the Construction Industry.
International Journal of Construction Education and Research, 8 (2012), pp. 243-259
[Rutkowski and Mościńska, 2010]
J. Rutkowski, K. Mościńska.
Barriers to innovation in e-pedagogy: A case study.
[Simon and Rehn, 1987]
D.F. Simon, D. Rehn.
Innovation in China’s semiconductor components industry: The case of Shanghai.
Research Policy, 16 (1987), pp. 259-277
[Vandenbempt and Matthyssens, 2004]
K. Vandenbempt, P. Matthyssens.
BARRIERS TO STRATEGIC INNOVATION IN INDUSTRIAL MARKETS.
Advances in Business Marketing and Purchasing, 13 (2004), pp. 701-723
[Zartha, 2013]
S.J. Zartha.
Methodology to calculate the integral coefficient of Innovation “U” in organizations, IAMOT, (2013),
[Zhao, 2006]
F. Zhao.
Technological and organizational innovations: Case study of Siemens (Australia).
International Journal of Innovation and Learning, 3 (2006), pp. 95-109
Copyright © 2014. Published by Elsevier Ltda. on behalf of Departamento de Administração Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade Universidade de São Paulo ¿ FEA/USP
Descargar PDF
Opciones de artículo