covid
Buscar en
Revista de Calidad Asistencial
Toda la web
Inicio Revista de Calidad Asistencial Opinión de los fisioterapeutas sobre los factores que influyen en el uso de los...
Información de la revista
Vol. 17. Núm. 8.
Páginas 632-638 (enero 2002)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 17. Núm. 8.
Páginas 632-638 (enero 2002)
Acceso a texto completo
Opinión de los fisioterapeutas sobre los factores que influyen en el uso de los protocolos. Estudio cualitativo
Visitas
5833
Francesc Medinaa,1
Autor para correspondencia
mirapeix@um.es

Correspondencia: Francesc Medina i Mirapeix. Departamento de Fisioterapia. Facultad de Medicina. Campus de Espinardo. Universidad de Murcia. 30100 Murcia. Estudio financiado por la Fundación Mapfre Medicina. Convocatoria de Ayudas a la Investigación 2000/2001.
, M. Carmen Lillob, Joaquina Montillaa, Ana Belén Meseguera, Alicia Martínezc
a Profesores del Departamento de Fisioterapia de la Universidad de Murcia
b Profesora del Departamento de Patología
c Profesora del Departamento de Fisioterapia de la Universidad de A Coruña
Sofía Sánchez
Cirugía de la Universidad Miguel Hernández
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Fundamento

En los últimos años se ha incrementado la elaboración y difusión de protocolos en los centros de salud, originando un amplio debate sobre la calidad y utilidad de los mismos; sin embargo, los atributos que influyen en el uso de estas herramientas han recibido una menor atención. El objetivo de este estudio es identificar los factores que influyen en el uso de los protocolos clínicos de fisioterapia según la opinión de los fisioterapeutas participantes en diversos grupos focales.

Material y método

Estudio cualitativo mediante la técnica de grupos focales. Se realizó con cinco grupos en cinco unidades de fisioterapia de la entidad Fremap, uno en cada una de ellas. Las sesiones fueron grabadas en cinta magnetofónica y posteriormente transcritas. El análisis de cada grupo fue realizado de forma independiente por tres miembros del equipo y, posteriormente, se realizó un consenso de la información definitiva.

Resultados

Se identificaron 10 dimensiones principales, relacionadas con las características del documento, del fisioterapeuta y de la organización. Respecto al documento los fisioterapeutas manifestaron expectativas en relación con atributos como flexibilidad, especificidad y validez; respecto a la organización manifestaron el interés de la empresa hacia los protocolos aunque se señalaron oportunidades de mejora que impulsarían más su uso. Los propios fisioterapeutas expresaron sus experiencias y disposición hacia los protocolos.

Conclusiones

La metodología de grupos focales permite conocer percepciones y expectativas del fisioterapeuta difíciles de conseguir por otros procedimientos aunque existe la limitación de la investigación cualitativa, donde los resultados obtenidos no pueden ser extrapolados a otras poblaciones.

Palabras clave:
Fisioterapia
Protocolos
Guías de práctica clínica
Investigación cualitativa
Grupos focales
Abstract
Background

In the last few years an increasing number of clinical practice guidelines have been drawn up and disseminated in health centers, provoking a wide-ranging debate about their quality and utility. However, the attributes that influence the use of these tools have received less attention. The aim of this study was to identify the factors influencing the use of physical therapy clinical practice guidelines among physical therapists participating in diverse focus groups.

Material and method

We performed a qualitative study using the technique of focus groups in five physical therapy units belonging to Fremap. Each unit had one focus group. The meetings were tape recorded and subsequently transcribed. Each group was independently analyzed by three members of the team and subsequently consensus was reached on the definitive information.

Results

Ten main dimensions were identified. These were related to the characteristics of the document, of the physical therapists and of the organization. The participants expected the document to have such attributes as flexibility, specificity and validity. Organizations showed interest in the protocols, although areas for improvement were identified that would increase their use. The physical therapists themselves discussed their experiences and attitudes toward the protocols.

Conclusions

The methodology of focus groups can be used to determine physical therapists’ perceptions and expectations, which are difficult to identify through other procedures. Qualitative research is, however, limited as the results cannot be extrapolated to other populations.

Key words:
Physical therapy
Protocols
Clinical practice guidelines
Qualitative research
Focus groups
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
F. Medina, A.I. Torres, R. Bonilla, J. Montilla, P. Escolar, J.F. Valera.
Características de los protocolos de fisioterapia elaborados en atención primaria durante el período 1990-1996.
Centro de Salud, 7 (1999), pp. 697-702
[2.]
M.J. Field, K.N. Lohr.
Clinical practice guidelines.
National Academy Press, (1990),
[3.]
S.C. Schoenbaum, L.K. Gottlieb.
Algorithm based improvement of clinical quality.
BMJ, 301 (1990), pp. 1374-1376
[4.]
M.J. Field, K.N. Lohr.
Guidelines for clinical practice.
National Academy Press, (1992),
[5.]
F.A. Cluzeau, P. Littlejohns, J.M. Gimshaw, G. Feder, S.E. Moran.
Development and aplication of a generic methodology to assess the quality of clinical guidelines.
Inter J Quality in Health Care, 11 (1999), pp. 21-28
[6.]
J.E. Ward, V. Grieco.
Why we need guidelines for guidelines: a study of the quality of clinical practice guidelines in Australia.
MJA, 165 (1996), pp. 574-576
[7.]
J.M. Grimshaw, I.T. Russell.
Effect of clinical guidelines on medical practice: a systematic review of rigorous evaluations.
Lancet, 342 (1993), pp. 1317-1322
[8.]
R. Grol, J. Dalhuijsen, S. Thomas, C. Veld, G. Rutten, H. Mokkink.
Attributes of clinical guidelines that influence use of guidelines in general practice: observational study.
BMJ, 317 (1998), pp. 858-861
[9.]
R. Grilli, J. Lomas.
Evaluating the message: the relationship between compliance rate and the subject of a practice guideline.
Med Care, 32 (1994), pp. 202-213
[10.]
E. Evason, D. Whittington.
Patient’s perceptions of quality in a Northern Ireland hospital trust: a focus group study.
Health Care Quality Assurance, 10 (1997), pp. 7-19
[11.]
P. Dolan, R. Cookson, B. Ferguson.
Effect of discussion and deliberation on the public’s views of priority setting in health care: focus group study.
BMJ, 318 (1999), pp. 916-919
[12.]
M.D. Cabana, C.S. Rand, N.R. Powe, A.W. Wu, M.H. Wilson, P.A. Abboud.
Why don’t physicians follow clinical practice guidelines? A framework for improvement.
JAMA, 282 (1999), pp. 1458-1465
[13.]
M.D. Cabana, B.E. Ebel, L. Cooper-Patrick, N.R. Powe, H.R. Rubin, C.S. Rand.
Barriers pediatricians face when using asthma practice guidelines.
Arch Pediatr Adolesc Med, 154 (2000), pp. 685-693
[14.]
M. Cranney, E. Warren, S. Barton, K. Gardner, T. Walley.
Why do GPs not implement evidence-based guidelines? A descriptive study.
Fam Pract, 18 (2001), pp. 359-363
[15.]
J. Kitzinger.
The methodology of focus group: the importance of interactions between research participants.
Social Health Illness, 16 (1994), pp. 103-121
[16.]
J. Kitzinger.
Qualitative research. Introducing focus groups.
BMJ, 311 (1995), pp. 299-302
[17.]
M. González, J. Urís.
Los grupos focales y su utilidad en el diseño de la calidad.
Tratado de calidad asistencial en atención primaria. Tomo III, pp. 41-69
[18.]
A.G.H. Thompson, R. Suñol.
Expectations as determinants of patient satisfaction: concepts, theory and evidence.
Int J Qual Health Care, 2 (1995), pp. 127-141
[19.]
N. Mays, C. Pope.
Rigour and qualitative research.
BMJ, 311 (1995), pp. 109-112
Copyright © 2002. Sociedad Española de Calidad Asistencial
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos