covid
Buscar en
Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI
Toda la web
Inicio Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI Mejoras de las Heurísticas Greedy empleadas en el secuenciamiento de los Sistem...
Información de la revista
Vol. 10. Núm. 2.
Páginas 159-169 (abril - junio 2013)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Visitas
4281
Vol. 10. Núm. 2.
Páginas 159-169 (abril - junio 2013)
Open Access
Mejoras de las Heurísticas Greedy empleadas en el secuenciamiento de los Sistemas de Producción Multi-modelo y Multi-nivel
Greedy Heuristics improvements for sequencing Multi-model and Multi-level Production
Visitas
4281
Juan José Areal Alonso, Julio Garrido Campos
Autor para correspondencia
, Ricardo Marín Martín
Departamento de Ingeniería de Sistemas y Automática, Universidad de Vigo, Escuela de Ingeniería Industrial, 36200, Vigo, España
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Texto completo
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

El problema de secuenciamiento de los sistemas de producción multi-modelo y multi-nivel reside en el alisado de las tasas de producción de los productos finales y también de las tasas de consumo de los diversos subconjuntos y elementos empleados en las etapas previas de producción. Las secuencias deben construirse de acuerdo a las opciones de cada producto, que requieren diferentes recursos y tiempo de producción, siendo el objetivo evitar sobrepasar el potencial de la instalación y de los medios humanos. Este artículo se desarrolla a partir del método Goal-chasing, que es una heurística Greedy desarrollada por Toyota para resolver este problema y que es ampliamente utilizado en la industria del automóvil. El artículo propone una mejora de dicho método con la introducción de pesos diferentes para cada opción con el fin de mejorar el ordenamiento de la secuencia. Profundizando en esta vía, se aplica el método Nelder-Mead de optimización no lineal para obtener los pesos de opciones que minimizan el coste de la secuencia resultante. Los resultados obtenidos aplicando los algoritmos a sistemas de producción multi-modelo y multi-nivel se concretan en el mundo del automóvil para una secuencia inicial, se generalizan a un conjunto de 30 secuencias representativas del entorno industrial del automóvil y se contrastan con referencias clásicas de la literatura.

Palabras clave:
Heurísticas
Estimación de secuencias
Problemas de optimización
Sistema de producción
Industria del automóvil
Abstract

The Car Sequencing Problem consists in maintaining a certain order in the vehicles as they pass through the assembly line. Sequences have to be built according to each vehicle's options, each one requiring different resources and production time, with the objective of avoiding to exceed the maximum human and facility potential. In this paper, we use a Greedy heuristic, the Goal-chasing method developed by Toyota, to solve the Car Sequencing Problem. The concept of different weights for each option is introduced to improve the ordering of the sequence. Nelder-Mead method of nonlinear optimization is applied to obtain the weights of options that minimize the cost of the resulting sequence. The results obtained for a initial sequence are expanded to a set of 30 representative sequences of the automotive industry and they are contrasted with some of the classical benchmarks from the literature. Finally, real data is used to validate the proposal.

Keywords:
Heuristics
Sequence estimation
Optimization problems
Automobile industry
Referencias
[Areal et al., 2011a]
J. Areal, R. Marín, J. Garrido.
Production Line balancing with Genetic Algorithms.
International Journal of Manufacturing Technology Management, 23 (2011), pp. 113-136
[Areal, 2011b]
J. Areal.
Resolución del problema del secuenciamineto de vehículos en un entorno industrial.
Tesis Doctoral. Universidad de Vigo, (2011),
[Briant et al., 2008]
O. Briant, D. Naddef, G. Mounié.
Greedy approach and multi-criteria simulated annealing for the car sequencing problem.
European Journal of Operational Research, 191 (2008), pp. 993-1003
[Chew et al., 1992]
Chew, T., David, J., Nguyen, A., Tourbier, Y., 1992. Solving constraint satisfaction problems with simulated annealing: The car sequencing problem revisited. 12th Int’l Workshop on Expert Systems and their Applications, 405-416, Avignon, France.
[Cordeau et al., 2008]
J.F. Cordeau, G. Laporte, F. Pasin.
An iterated local search heuristic for the logistics network design problem with single assignment.
International Journal of Production Economics, 113 (2008), pp. 626-640
[Delaval et al., 1995]
M. Delaval, H. Ohl, J.C. Gentina, P.A. Yvars.
Algorithmes de cadencement reactif des vehicules en entrée de ligne de montage automobile.
Revue d’automatique et de productique appliquees, 8 (1995), pp. 663-682
[Diaz et al., 1996]
A. Diaz, F. Glover, H. Ghaziri, J. Gonzalez, M. Laguna, P. Moscato, F. Tseng.
Optimizacion Heuristica y Redes Neuronales.
Editorial Paraninfo, (1996),
[Downsland, 1993]
Downsland, K.A., 1993. Simulated Annealing, Modern Heuristic Techniques for Combinatorial Problems, C.R. Reeves, Blackwell Scientific Pub., Oxford.
[Drexl et al., 2006]
A. Drexl, A. Kimms, L. Matthiessen.
Algorithms for the car sequencing and the level scheduling problem.
Journal of Scheduling, 9 (2006), pp. 153-176
[Estellon et al., 2005]
Estellon, B., Gardi, F., Nouioua, K., 2005. Ordonnancement de véhicules: une approche par recherche locale à grand voisinage. In: Actes de Premières Journées Francophones de Programmation par Contraintes. Lens, France, 21-28.
[Gent and Walsh, 1999]
Gent, I.P., Walsh, T., 1999. CSPLib: a benchmark library for constraints. Technical report APES-09-1999. Available from http://csplib.cs.strath.ac.uk/. A shorter version appears in CP99.
[Goldberg, 1989]
D.E. Goldberg.
Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine Learning.
Addison-Wesley Publishing Co, (1989),
[Gottlieb et al., 2003]
J. Gottlieb, M. Puchta, C. Solnon.
A study of Greedy, local search and ant colony optimization approaches for car sequencing problems.
Lecture Notes in Computer Science, 2611 (2003), pp. 246-257
[Kirkpatrick et al., 1983]
S. Kirkpatrick, C.D. Gelatt, M.P. Vecchi.
Optimization by Simulated Annealing.
Science, New Series, 220 (1983), pp. 671-680
[Kis, 2004]
T. Kis.
On the complexity of the car sequencing problem.
Operations Research Letters, 32 (2004), pp. 331-335
[Inman and Bulfin, 1992]
R. Inman, R. Bulfin.
Quick and dirty sequencing for mixed-model multi-level JIT systems.
International Journal of Production Research, 30 (1992), pp. 2011-2018
[Lagarias et al., 1998]
J. Lagarias, J. Reeds, M. Wright, P. Wright.
Convergence properties of the Nelder-Mead simplex method in low dimensions.
Society for Industrial and Applied Mathematics Journal of Optimisation, 9 (1998), pp. 112-147
[Miltenburg and Sinnamon, 1989]
J. Miltenburg, G. Sinnamon.
Scheduling mixed-model multi-level justin-time production systems.
Internacional Journal of Production Research, 27 (1989), pp. 1487-1509
[Monden, 1983]
Y. Monden.
Toyota Production System.
Institute of Industrial Engineers Press, (1983),
[Nelder and Mead, 1965]
J.A. Nelder, R. Mead.
A simplex method for function minimization.
Computer Journal, 7 (1965), pp. 308-313
[Parrello, 1988]
Parrello, B., 1988. Car Wars: The (almost) birth of an expert system, AI Expert, 60-64.
[Ponnambalam et al., 2003]
S.G. Ponnambalam, P. Aravindan, M.S. Rao.
Genetic algorithms for sequencing problems in mixed model assembly lines.
Computers and Industrial Engineering, 45 (2003), pp. 669-690
[Solnon et al., 2008]
C. Solnon, V.D. Cung, A. Nguyen, C. Artigues.
The car sequencing problem: Overview of state-of-the-art methods and industrial case-study of the ROADEF’2005 challenge problem.
European Journal of Operational Research, 191 (2008), pp. 912-927
[Warwick and Tsang, 1995]
T. Warwick, E. Tsang.
Tackling car sequencing problems using a genetic algorithm.
Journal of Evolutionary Computation, 3 (1995), pp. 267-298
[Xiaobo and Zhou, 1999]
Z. Xiaobo, Z. Zhou.
Algorithms for Toyota's goal of sequencing mixed models on an assembly line with multiple stations.
Journal of the Operational Research Society, 50 (1999), pp. 704-710
[Zinflou et al., 2007]
A. Zinflou, C. Gagné, M. Gravel.
Crossover Operators for the Car Sequencing Problem.
Evolutionary Computation in Combinatorial Optimization, 4446 (2007), pp. 229-239
Copyright © 2012. EA
Descargar PDF
Opciones de artículo