covid
Buscar en
Revista Médica Internacional sobre el Síndrome de Down (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista Médica Internacional sobre el Síndrome de Down (English Edition) Factors influencing motor development in children with Down syndrome
Información de la revista
Vol. 10. Núm. 2.
Páginas 18-24 (julio 2006)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 10. Núm. 2.
Páginas 18-24 (julio 2006)
Acceso a texto completo
Factors influencing motor development in children with Down syndrome
Visitas
1292
Inmaculada Riquelme Agulló1,
, Beatriz Manzanal González2
1 Escola d’Infermeria i Fisioteràpia. Universitat de les Illes Balears
2 Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç del Maresme
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Abstract

Psychomotor development in children with Down syndrome is affected in both the motor and the mental component. Motor development in a child with Down syndrome typically involves a delay in the attainment of the gross motor milestones achieved during the first year in nonimpaired children, such as standing, sitting, crawling, reaching, rolling and walking. Furthermore, alterations may appear in fine motor development, visual motor control, speed, muscle strength, and static and dynamic balance.

Motor development is hindered to a large extent by hypotonia and ligament laxity and by constitutional problems such as shortness of the upper and lower limbs in relation to the trunk. Another reason for delayed acquisition of motor items can be DS-related medical problems, such as heart, stomach, intestine and respiratory problems, and ear canal infections.

Frequently, people with Down syndrome show alterations in their locomotor system due to an association of more or less pronounced muscle hypotonia and joint laxity. Joint instability increases because joint soft tissues are less functional. As a result, joints which undergo a more continuous load (hips, knees, feet) or are subject to great mobility (atlantoaxial joint) tend to be more affected.

Keywords:
Development
Down syndrome
Hypotonia
Joint instability
Psychomotor disorders
El Texto completo está disponible en PDF
References
[1.]
A. Escribá.
Síndrome de Down Propuestas de intervención.
Gimno, (2002),
[2.]
L. Macías.
Desarrollo motor, aprendizaje del movimiento Conceptos contemporáneos.
Fisioterapia en Pediatría.,
[3.]
K. Wisniewski, E. Kida, W.T. Brown.
Repercusión de las Anormalidades Genéticas del Síndrome de Down sobre la Estructura y Función Cerebral.
Síndrome de Down: perspectivas psicológica, psicobiológica y socio-educacional,
[4.]
J. Flórez, M.V. Troncoso.
Síndrome de Down y Educación.
Fundación Síndrome de Down de Cantabria;, (1991),
[5.]
R. Gassió.
Trastornos neurológicos y el niño con síndrome de Down.
Síndrome de Down. Aspectos médicos actuales.,
[6.]
Y. Burns, P. Gunn.
El síndrome de Down Estimulación y actividad motora.
Herder, (1995),
[7.]
I. Candel.
Atención Temprana, niños con síndrome de Down y otros problemas del desarrollo.
FEIDS, (2003),
[8.]
P. Winders.
Gross Motor Skills in children with Down Syndrome.
Woodbine House, (1997),
[9.]
S.M. Pueschel, J.K. Pueschel.
Síndrome de Down. Problemática biomédica.
Masson-Salvat Medicina, (1994),
[10.]
P. Póo, R. Gassió.
Desarrollo motor en niños con síndrome de Down.
SD-DS Revista Médica Internacional sobre el síndrome de Down, 4 (2000), pp. 34-40
[11.]
D.A. Ulrich, B.D. Ulrich, R. Angulo-Kinzler, J. Yun.
Treadmill training of infants with Down syndrome: evidence-based developmental outcomes.
Pediatrics, 108 (2001), pp. e84

Presented as an oral paper at the following meetings:

  • 6th International Symposium on Down Syndrome Specificity, Palma de Mallorca. February 2005.

  • I Congreso de Fisioterapia Pediátrica, Madrid. October 2005.

Copyright © 2006. Fundació Catalana Síndrome Down
Opciones de artículo