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Vol. 58. Issue 4.
Pages 123-128 (January 2007)
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Vol. 58. Issue 4.
Pages 123-128 (January 2007)
Original articles
Difficulties Understanding Compressed Speech in Elderly Listeners With Mild-to-Moderate Hearing Loss
Dificultades en la comprensión del habla rápida en oyentes mayores con pérdidas auditivas leves o moderadas
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656
Teresa Cerveraa,
Corresponding author
Teresa.Cervera@uv.es

Correspondence: Departamento de Psicología Básica. Universitat de València. Blasco Ibáñez, 21. 46010 Valencia. España.
, María José Solera, Carmen Dasía, Juan Carlos Ruiza, Amparo Marcob
a Universitat de València, Valencia, Spain
b Hospital de Sagunto, Valencia, Spain
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Objective

In this work we evaluated the difficulties in understanding rapid speech (normal, fast and very fast rates) in elderly listeners with and without hearing loss (presbycusis and moderate hearing loss). Rapid speech is common in daily communication, yet few studies have been conducted to assess this problem in Spanish-speaking listeners, as has been done for English speakers.

Material and method

We compared the recognition of sentences presented at normal, fast, and very fast speech rates in 3 groups of listeners. Recognition scores were correlated to their audiological measures and the score obtained on a Communication Difficulties Questionnaire.

Results

Compressed sentences were more poorly perceived in the 2 groups of listeners with hearing loss, compared to the normal group. Moreover, we obtained significant correlations among the 3 measures recognition of rapid speech, the audiological measures, and the score in the Questionnaire.

Conclusions

Our results suggest that rapid-speech recognition skills deteriorate in the presence of hearing loss, whether due to presbycusis or other moderate hearing loss in all frequency ranges.

Key words:
Presbycusis
Compressed speech recognition
Recognition of sentences
Objetivo

En este trabajo se evalúan las dificultades de los adultos mayores, sin y con pérdidas auditivas (presbiacusia y pérdidas moderadas), en la comprensión del habla rápida. El habla rápida es habitual en la comunicación diaria. Sin embargo, no contamos con suficientes estudios que evalúen este problema en oyentes castellanoparlantes, tal como existen para oyentes angloparlantes.

Material y método

Se comparó el reconocimiento de frases presentadas a 3 tasas de aceleración normal, rápida y muy rápida, en los 3 grupos de oyentes. Estas medidas se correlacionaron con medidas audiológicas y con la puntuación obtenida en un cuestionario de problemas de comunicación.

Resultados

La ejecución en la comprensión del habla rápida fue peor en los dos grupos de oyentes con pérdidas auditivas que en el grupo de audición normal. Además, las correlaciones entre la comprensión del habla rápida, la audiometría tonal y el cuestionario fueron significativas.

Conclusiones

Los resultados de este trabajo indican que las habilidades en el reconocimiento del habla rápida se deterioran cuando el sujeto tiene pérdidas auditivas, sean las típicas de la presbiacusia u otro tipo de pérdidas moderadas en toda la gama de frecuencias.

Palabras clave:
Presbiacusia
Reconocimiento del habla rápida
Comprensión de frases

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