In this work we evaluated the difficulties in understanding rapid speech (normal, fast and very fast rates) in elderly listeners with and without hearing loss (presbycusis and moderate hearing loss). Rapid speech is common in daily communication, yet few studies have been conducted to assess this problem in Spanish-speaking listeners, as has been done for English speakers.
Material and methodWe compared the recognition of sentences presented at normal, fast, and very fast speech rates in 3 groups of listeners. Recognition scores were correlated to their audiological measures and the score obtained on a Communication Difficulties Questionnaire.
ResultsCompressed sentences were more poorly perceived in the 2 groups of listeners with hearing loss, compared to the normal group. Moreover, we obtained significant correlations among the 3 measures recognition of rapid speech, the audiological measures, and the score in the Questionnaire.
ConclusionsOur results suggest that rapid-speech recognition skills deteriorate in the presence of hearing loss, whether due to presbycusis or other moderate hearing loss in all frequency ranges.
En este trabajo se evalúan las dificultades de los adultos mayores, sin y con pérdidas auditivas (presbiacusia y pérdidas moderadas), en la comprensión del habla rápida. El habla rápida es habitual en la comunicación diaria. Sin embargo, no contamos con suficientes estudios que evalúen este problema en oyentes castellanoparlantes, tal como existen para oyentes angloparlantes.
Material y métodoSe comparó el reconocimiento de frases presentadas a 3 tasas de aceleración normal, rápida y muy rápida, en los 3 grupos de oyentes. Estas medidas se correlacionaron con medidas audiológicas y con la puntuación obtenida en un cuestionario de problemas de comunicación.
ResultadosLa ejecución en la comprensión del habla rápida fue peor en los dos grupos de oyentes con pérdidas auditivas que en el grupo de audición normal. Además, las correlaciones entre la comprensión del habla rápida, la audiometría tonal y el cuestionario fueron significativas.
ConclusionesLos resultados de este trabajo indican que las habilidades en el reconocimiento del habla rápida se deterioran cuando el sujeto tiene pérdidas auditivas, sean las típicas de la presbiacusia u otro tipo de pérdidas moderadas en toda la gama de frecuencias.
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