The acquisition and improvement of surgical skills constitute a fundamental element in the training of any practitioner. At present, however, the assessment of these skills is a scarcely developed area of research. The aim of this study was to analyze the peculiarities of the various assessment systems and establish the minimum criteria that a skills and knowledge assessment system should meet as a method for assessing surgical skills in urological surgery.
Acquisition of evidenceScientific literature review aimed at the various currently available assessment systems for skills and competencies (technical and nontechnical), with a special focus on the systematic reviews and prospective studies.
Summary of the evidenceAfter conducting the review, we found that the various assessment systems for surgical competence have, in our opinion, a number of shortcomings. There is a certain degree of subjectivity in the assessment of surgeons by the evaluators. The assessment of nontechnical competencies is not formally recorded. There is no description of a follow-up assessment or any basic parameters associated with healthcare quality. There is no registration of associated competencies associated with the various surgical techniques. There is also no ranking of these competencies and the specific peculiarities for their application.
ConclusionsWe believe that the development of a new assessment system for surgical competencies (technical and nontechnical) aimed at assessing urologists in the various surgical techniques is necessary. To this end, our team has worked on developing the Evaluation System for Surgical Competencies on Laparoscopy, which is based on the definition, ranking and assessment of competencies demonstrated by surgeons.
La adquisición y mejora de las habilidades quirúrgicas son un elemento fundamental en la formación de cualquier profesional. Si bien, la propia evaluación de estas constituye, por ahora, un campo con escaso desarrollado. El objetivo de este trabajo es analizar las particularidades de los diferentes sistemas de evaluación y establecer los criterios mínimos que debe reunir un sistema de evaluación de habilidades y conocimientos, como método de evaluación de competencias quirúrgicas en cirugía urológica.
Adquisición de evidenciasRevisión de la literatura científica orientada a los diferentes sistemas de evaluación de habilidades y competencias, técnicas y no técnicas, disponibles en la actualidad, con especial atención a las revisiones sistemáticas realizadas y a los estudios prospectivos.
Síntesis de evidenciasTras la revisión efectuada, encontramos que los diferentes sistemas de evaluación de competencias quirúrgicas presentan, a nuestro juicio, una serie de carencias: existe cierto grado de subjetividad en la evaluación de un cirujano por parte del evaluador; no se recoge formalmente la evaluación de competencias no técnicas.; no se describe un seguimiento de la evaluación ni unos parámetros básicos asociados a calidad sanitaria y no existe un registro de competencias asociadas a las diferentes técnicas quirúrgicas, como tampoco se describe la graduación de las mismas y las particularidades específicas para su aplicación.
ConclusionesEntendemos necesario el desarrollo de un nuevo sistema de evaluación de competencias quirúrgicas, técnicas y no técnicas, orientado a la evaluación de urólogos en diferentes técnicas quirúrgicas. Para ello, nuestro equipo ha trabajado en el desarrollo del sistema Evaluation System for Surgical Competencies on Laparoscopy, fundamentado en la definición, graduación y evaluación de aquellas competencias que demuestra un cirujano.
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