Our goal is to analyze the surgical and clinicopathological results of our first 30 laparoscopic partial nephrectomies (LPN) performed consecutively and correlate the results with the literature.
Material and methodsThis is a case series, with 30 patients (20 men and 10 women) operated between 2006 and 2008. We assessed the clinicopathological factors and complications. The mean and median follow-up was 25 and 5 months.
ResultsResected tumors had an average size of 2.4cm. 60% of the tumors were malignant. The pathological stage was pT1 in 100% of cases (47% grade I, 53% Fuhrman grade II).
Surgical margins were positive in 3 cases, switching to open surgery. Intraoperative bleeding was 74.66cc (35.7±SD) and 70 cc of mean and median. The mean operative time was 214.4min (±69) and ischemia time of 31.3min (±13.8).
ConclusionsOur results are similar to those reported in the literature, except for positive margins and conversion attributable to the learning curve.
Nuestro objetivo es analizar los resultados quirúrgicos y clinicopatológicos de nuestra serie de 30 Nefrectomías Parciales Laparoscópicas (NPL) realizadas de forma consecutiva y correlacionar los resultados con la literatura.
Material y métodosSe trata de una serie de casos, con 30 pacientes (20 varones y 10 mujeres) operados entre 2006 y 2008. Hemos valorado los factores clínico-patológicos y las complicaciones. La media y mediana de seguimiento fue de 25 y 5 meses.
ResultadosLos tumores resecados tenían un tamaño medio de 2,4cm. El 60% de los tumores fueron malignos. El estadio patológico fue pT1 en el 100% de los casos (47% grado I, 53% grado II de Furhman).Obtuvimos márgenes quirúrgicos positivos en 3 casos, reconvirtiéndolos a cirugía abierta. El sangrado intraoperatorio fue de 74,66cc (±35,7 DE) y 70 cc de media y mediana. La media de tiempo quirúrgico fue de 214,4min (±69 DE) y tiempo de isquemia de 31,3min (±13,8 DE).
ConclusionesNuestros resultados son superponibles a los reflejados en la literatura, exceptuando los márgenes positivos y reconversiones, atribuibles a la curva de aprendizaje.