metricas
covid
Buscar en
Enfermería Clínica
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica Formación para la práctica de investigación cualitativa: algo más que retoca...
Journal Information
Vol. 14. Issue 2.
Pages 111-116 (January 2004)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 14. Issue 2.
Pages 111-116 (January 2004)
Formación para la práctica de investigación cualitativa: algo más que retocar programas
Education in qualitative research: more than just improving programs
Visits
191
Carmen De La Cuesta Benjumea
Corresponding author
ccuesta@tone.udea.edu.co

Correspondencia: Facultad de Enfermería. AA 1226. Universidad de Antioquia. Medellín. Colombia
Profesora Titular. Facultad de Enfermería. Universidad de Antioquia. Medellín. Colombia
This item has received
Article information
Resumen

La investigación no es una tecnología, un lugar donde se aplican procedimientos, sino que implica actos creativos y, en el caso de la investigación cualitativa, también actos intuitivos y de compromiso. La formación de investigadores en el caso de los métodos cualitativos es un tema de crucial importancia, pues el investigador es un bricoleur que selecciona materiales, crea su estudio y, de hecho, se convierte en instrumento de la investigación, pero es un instrumento de reflexión que no de precisión. Este artículo explora el concepto de reflexividad en la investigación cualitativa para luego examinar algunas de las dificultades a las que se enfrentan los estudiantesinvestigadores y sugiere asuntos que se han de considerar en la formación de los investigadores cualitativos. Éstos indican un cambio paradigmático, profundo y de largo alcance, que va más allá de acciones aisladas en los respectivos programas, obliga a los docentes a pensar críticamente en la formación de pregrado y posgrado en enfermería y en el tipo de profesionales que requiere la sociedad

Palabras clave:
Formación en investigación
Investigación cualitativa
Reflexividad

Research is not a technology, it is not just about applying procedures. It implies creative acts and in qualitative research, also intuitive acts and involvement. The education of qualitative researchers is of crucial importance as the researcher is a bricoleur who selects materials, creates the study, in fact becomes a research instrument but not of precision but of refection. The paper explores the concept of reflexivity, examines some of the difficulties that researchers-students encounter and suggests issues that ought to be considered in the education of qualitative researchers. Issues suggest the need for a paradigm shift, a change that goes further than isolated actions in different programs, a change that force educators to think critically in under and post graduate education and in the kind of professional that society requires

Key words:
Research education
Qualitative research
Reflexivity

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos