covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Multilocalización: Una Estrategia Para Competir Globalmente
Journal Information
Vol. 25. Issue 110.
Pages 85-110 (January - March 2009)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 110.
Pages 85-110 (January - March 2009)
Open Access
Multilocalización: Una Estrategia Para Competir Globalmente
Multilocation: a strategy for global competition
Visits
2789
Mónica María Sinisterra Rodríguez
Corresponding author
msinisterra@unicauca.edu.co

Dirigir correspondencia a Mónica Sinisterra, Claustro de Santo Domingo, Universidad del Cauca, Calle 5 # 4-70, Popayán, Colombia
Magíster en Administración con énfasis en Negocios Internacionales, Universidad Icesi, Colombia.
Profesora asistente, Departamento de Ciencias Económicas, Universidad del Cauca, Colombia.
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Resumen

Este artículo busca mostrar, a través de una revisión bibliográfica analítica, la pertinencia de la hipótesis que plantea la multilocalización como una de las mejores estrategias empresariales para competir globalmente, específicamente, cuando las empresas tienen ventajas competitivas y son capaces de identificar y aprovechar las ventajas comparativas de las regiones. La principal implicación de esta hipótesis es que reclama una mayor atención sobre las nuevas necesidades de habilidades empresariales para ligar la ruptura de la cadena de valor que la integración comercial produce.

Palabras clave:
Multilocalización
Cadena de Valor
Ventajas Competitivas
Producción en el Exterior
Abstract

This article, through an analytical bibliographical review, aims to show the relevance of the hypothesis that outlines multilocation as one of the best managerial strategies to compete globally, especially when the firms enclose competitive advantages and they are capable to identify and to take advantage of the comparative advantages of the regions. The main implication of this hypothesis is that it claims a bigger attention over the new necessities of managerial abilities with the purpose of tying the rupture of the chain value that the commercial integration generates.

Key words:
Multilocation
Chain Value
Competitive Advantages
Offshoring
Full text is only aviable in PDF
Bibliografía
[1.]
Alberdi, A. (2005, noviembre). Innovación y Multilocalización Claves de la Estrategia Vasca frente a la Competencia Global. Documento presentado en Foro sobre la Deslocalización de Empresas y sus Consecuencias Económicas, Bilbao, España.
[2.]
Baldwin, J., Beckstead, D. y Caves, R. (2001). Change in the Diversification of Canadian Manufacturing Firms (1973-1997): A Move to Specialization (SSRB Working paper 316841). Recuperado en marzo 22, 2008 de: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID316841_code020807670.pdf?abs tractid=316841&mirid=5
[3.]
Belso, J.A. (2005). Internacionalización de Pymes y Desarrollo de Actividades Basadas en Conocimiento en los Sectores Manufactureros Tradicionales Valencianos. Recuperado en marzo 07, 2008 de: http://www.asepelt.org/ficheros/File/Anales/2005%20-%20Badajoz/comunicaciones/internacionalizaci%F3n%20de%20PYMEs%20y.pdf
[4.]
J.R. Bermeo, E.A. Bermeo.
Las Directrices del Costo como Fuentes de Ventajas Competitivas.
Estudios Gerenciales, 94 (2005), pp. 81-103
[5.]
A.B. Bernard, J.B. Jensen.
Firm Structure, Multinationals, and Manufacturing Plant Deaths.
The Review of Economics and Statistics, 89 (2007), pp. 193-204
[6.]
A.B. Bernard, J.B. Jensen, P. Schott.
Trade Costs, Firms, and Productivity.
Journal of Monetary Economics, 53 (2006), pp. 917-937
[7.]
W.J. Bilkey.
The Export Behavior of Smaller-Sized Wisconsin Manufacturing Firms.
Journal of International Business Studies, 8 (1977), pp. 92-109
[8.]
A.S. Blinder.
Offshoring: The Next Industrial Revolution?.
Foreign Affairs, 2 (2006), pp. 113-128
[9.]
J. Cantwell.
The Relationship between International Trade and International Production.
Survey in International Trade, pp. 303-3128
[10.]
R.E. Caves.
International Corporations: The Industrial Economics of Foreign Investment.
Economica, New Series, 149 (1971), pp. 1-27
[11.]
S.T. Cavusgil.
On The International Process of the Firm.
European Research, 8 (1980), pp. 273-281
[12.]
J. Comeche, A. Debón, F. Puig.
La Localización Industrial como Elemento de Cooperación en los Emprendedores: El Caso Particular del Emprendedor Internacional.
Universidad de Valencia, (2006),
[13.]
A.V. Deardorff.
Financial Crisis, Trade, and Fragmentation.
Global Production and Trade in East Asia, pp. 9-31
[14.]
N. Duch.
Competencia Espacial y Aglomeración: Evidencia de las Regiones Europeas.
Universidad de Barcelona, (2004),
[15.]
P. Egger, M. Pfaffermayr.
The Determinants of Intra-firm Trade: in Search for Export-Import Magnification Effects.
Review of World Economics, 141 (2005), pp. 648-669
[16.]
L. Franko.
Global corporate competition: Who's winning, who's losing.
Strategic Management Journal, 10 (1989), pp. 449-474
[17.]
R. Friedland, D. Palmer, M. Stenbeck.
The Geography of Corporate production: Urban, Industrial, and Organizational Systems.
Sociological Forum, 3 (1990), pp. 335-359
[18.]
M. Fujita, P. Krugman, A.J. Venables.
Economía Espacial: Las Ciudades, las Regiones y el Comercio Internacional.
Editorial Ariel Economía, (2000),
[19.]
Hausmann, R., Hwang, J. y Rodrik, D. (2005). What You Export Matters. (Harvard University, CID, Working Paper No. 123).
[20.]
R. Hausmann, D. Rodrik.
Economic Development as Self-Discovery.
Journal of Development Economics, 72 (2003), pp. 603-633
[21.]
E. Helpman, P. Krugman.
Market Structure and Foreign Trade.
MIT Press, (1985),
[22.]
E. Helpman, M.J. Melitz, S.R. Yeaple.
Export versus FDI with Heterogeneous Firms.
American Economic Review, 94 (2004), pp. 300-316
[23.]
Hoffman, A.N. y Markusen, J. (2006). Investment Liberalization and the Geography of Firm Location. (NBER, CEPR y CEBR Working paper). Recuperado en marzo 25, 2008, de: http://spot.colorado.edu/~markusen/hoffmanmarkusen.pdf
[24.]
Jensen, B. y Kletzer, L. G. (2008). “Fear” and Offshoring: The Scope and Potential Impact of Imports and Exports of Services. Recuperado en julio 08, 2008, de la página Web de Peterson Institute for International Economics: http://www.petersoninstitute.org/publications/pb/pb08-1.pdf
[25.]
J. Johanson, J. Vahlne.
A Model of the Internationalization Process of the Firm.
University of Uppsala, Center for International Business Research, (1975),
[26.]
R.W. Jones.
Globalization and the Theory of Input Trade.
MIT Press, (2000),
[27.]
N. Kaldor.
Market Imperfection and Excess Capacity.
Economica, 2 (1935), pp. 33-50
[28.]
B. Kogut.
A study of the life cycle of joint ventures.
Cooperative strategies in International Business, pp. 169-186
[29.]
P. Krugman.
Scale Economies, Product Differentiation and the Pattern of Trade.
American Economic Review, 5 (1980), pp. 950-959
[30.]
P. Krugman.
The Hub Effect or Threeness in International Trade.
Theory, Policy and Dynamics in International Trade, pp. 29-35
[31.]
P. Krugman, M. Obstfeld.
Economía Internacional: Teorías y Políticas.
4ta edición, McGraw-Hill, (1998),
[32.]
J. Lotero.
Desarrollo y Organización especial de la industria manufacturera colombiana: Algunas Implicaciones para la Competitividad Regional.
Industria y Región en Colombia, Universidad de Antioquia, (2007), pp. 19-101
[33.]
Lovely, M.E. (2004). Information, Agglomeration, and the Headquarters of U.S. Exporters (Documento de trabajo disponible en Syracuse University).
[34.]
C. Markides.
En la Estrategia Está el éxito: Guía para formular estrategias revolucionarias.
Editorial Norma, (2000),
[35.]
J. Markusen, W. Kaempfer, K.E. Maskus.
International Trade: Theory and Applications. Handbook of Regional and Urban Economics.
McGraw-Hill, (1995),
[36.]
Markusen, J. y Venables, A. (1995). Multinational Firms and the New Trade Theory (NBER Working paper Series # 5036). Recuperado en marzo 25, 2008, de: http://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/5036.html
[37.]
Markusen, J. y Venables, A.J. (2007). Interacting factor endowments and trade costs: a multicountry, multi-good approach to trade theory. Documento de trabajo. University of Colorado y University of Oxford. 27 p. Recuperado en mayo 15, 2008, de: http://spot.colorado.edu/~markusen/markusen-venables.pdf
[38.]
J.E. McConnell.
The Export Decision: An Empirical Study of Firm Behavior.
Economic Geography, 55 (1979), pp. 171-183
[39.]
R. Méndez.
Geografía Económica: La Lógica Espacial del Capitalismo Global.
Ariel, (1997),
[40.]
E. Moncayo.
Nuevos Enfoques del desarrollo Territorial: Colombia en una perspectiva latinoamericana.
Universidad Nacional de Colombia y Naciones Unidas, (2004),
[41.]
A.I. Moreno.
Comportamiento de las Exportaciones Industriales de los Principales Departamentos Colombianos: Aplicación de un Modelo Gravitacional.
Industria y Región en Colombia, Universidad de Antioquia, (2007), pp. 147-200
[42.]
A. Olivares.
La Globalización y la Internacionalización de la Empresa: ¿Es Necesario un Nuevo Paradigma?.
Estudios Gerenciales, 96 (2005), pp. 127-137
[43.]
J.P. Pontes, J.B. Parr.
A Note on Agglomeration and the Location of Multinational Firms.
Papers in Regional Science, 84 (2005), pp. 509-518
[44.]
M. Porter.
Competition in global industries.
Harvard Business School Press, (1986),
[45.]
M. Porter.
Ventaja Competitiva: Creación y sostenimiento de un desempeño Superior.
2da reimpresión, Compañía Editorial Continental, (2003),
[46.]
Prema-Chandra, A. (2003). Product Fragmentation and Trade Patterns in East Asia (Documento de trabajo # 2003/21). Recuperado en marzo 22, 2008, en http://ideas.repec.org/p/pas/papers/2003-21.html
[47.]
C.E. Ramírez.
Internacionalización de Leonisa: Una Empresa Colombiana de Ropa Interior.
Estudios Gerenciales, 98 (2006), pp. 25-55
[48.]
N. Rudi, S. Kapur, D. Pike.
Transshipment and Local Decision Making.
Management Science, 47 (2001), pp. 1668-1680
[49.]
D.A. Tirado, J. Pons, E. Paluzie.
Los cambios en la localización de la actividad industrial en España, 1850-1936.
Un análisis desde la Nueva Geografía Económica, (2005),
[50.]
A.J. Venables.
Fragmentation and Multinational Production.
European Economic Review, 43 (1999), pp. 935-945
[51.]
Wagner, H. (2001): Towards a contingency theory on the internationalization-performance relationship: four complementary essays (Working Papers of the Research Institute for International Management, University of Saint Gallen).
[52.]
O. Williamson.
Markets and hierarchies and antitrust implications. Edición en español: Mercados y jerarquías: su análisis y sus implicaciones antitrust.
Fondo de Cultura Económica, (1975),

Este documento es el resultado del proyecto de investigación “Análisis del Impacto de la Mayor Integración Comercial en las Decisiones de Localización de las Empresas Exportadoras en Colombia: Implicaciones para el Desarrollo Regional”, realizado para optar al título de Maestría en Administración. Agradezco los comentarios a los miembros del Seminario Permanente de Economía de la Universidad del Cauca.

Copyright © 2009. Universidad ICESI
Article options