covid
Buscar en
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa
Toda la web
Inicio Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa FACTORES DE ÉXITO DEL PROCESO DE PUESTA EN MARCHA DE LA EMPRESA: VALORES CULTUR...
Journal Information
Vol. 15. Issue 3.
Pages 101-117 (January 2009)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 15. Issue 3.
Pages 101-117 (January 2009)
Open Access
FACTORES DE ÉXITO DEL PROCESO DE PUESTA EN MARCHA DE LA EMPRESA: VALORES CULTURALES, REDES SOCIALES Y AYUDAS PÚBLICAS
SUCCESS FACTORS OF THE PROCESS OF ENTERPRISE CREATION: CULTURAL VALUES, SOCIAL NETWORKS AND PROGRAMS OF PUBLIC HELP
Visits
3347
P.M. García Villaverde, P. Valencia de Lara
Universidad de Castilla-La Mancha
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN

En este trabajo analizamos el efecto de los valores culturales, las redes sociales y los programas de apoyo de organismos públicos en la puesta en marcha de proyectos empresariales. Los resultados muestran que los individuos con valores culturales de seguridad y universalismo –mixtostienden a finalizar con éxito la creación de su empresa. Por el contrario, determinados valores colectivistas, como la benevolencia, la conformidad o la tradición, inciden negativamente en el nacimiento de la empresa. También comprobamos que son las redes que aportan conocimientos directivos y los programas de ayuda pública no financiera provenientes de la Ventanilla Única Empresarial (en adelante VUE) los que más favorecen la creación de la empresa.

PALABRAS CLAVE:
Creación de Empresas
Valores Culturales
Redes Sociales
Programas de Ayuda Pública
Proyectos Empresariales
ABSTRACT

In this paper we analyze the effect of the cultural values, the social networks and the public programs of support of entrepreneurship. The results show that it individuals with cultural values of security and universalism -mixed-tend to successfully complete the creation of business. By contrast, we found that certain collectivist values such as benevolence, conformity or tradition, negatively affect the company's birth. We also demonstrate that networks that contribute directive knowledge and the programs of public help not financial coming from the Unique Managerial Window (from now on VUE) favour the creation of the enterprise.

KEY WORDS:
Entrepreneurship
Cultural Values
Social Networks
Public Programs
Entrepreneurial Projects
Full text is only aviable in PDF
BIBLIOGRAFÍA
[ALDRICH, 1979]
H. ALDRICH.
Organizations and environment, Prentice-Hall, (1979),
[ALDRICH et al., 2002]
H.E. ALDRICH, N.M. CARTER, M. RUEF.
“With very little help from their friends: Gender and relational composition of nascent entrepreneurs’ start-up teams”, Frontiers of Entrepreneurship Research.
[ALDRICH and MARTÍNEZ, 2001]
H.E. ALDRICH, M.A. MARTÍNEZ.
“Many are called, but few are chosen: an evolutionary perspective for the study of entrepreneurship”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 25 (2001), pp. 4-44
[ANDRÉS et al., 1999]
A. ANDRÉS, T. GARCÍA, J.M. FUENTE.
“Análisis de algunos determinantes de la CE en España ante el reto de la Unión Económica Europea”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 53-68
[APONTE, 2002]
APONTE, M. (2002): Factores condicionantes de la CE en Puerto Rico. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona
[BAUCUS and HUMAN, 1994]
D.A. BAUCUS, S.E. HUMAN.
“Second-career entrepreneurs: a multiple case study analysis of entrepreneurial processes and antecedent variables”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 19 (1994), pp. 41-71
[BEGLEY and BOYD, 1987]
T.M. BEGLEY, D.P. BOYD.
“Psychological characteristics associated with performance in entrepreneurial firm and smaller businesses”.
Journal of Business Venturing, 2 (1987), pp. 79-93
[BIRD, 1989]
B.J. BIRD.
Entrepreneurial behaviour, Foresman and co., (1989),
[BOLIVAR and SÁNCHEZ, 2002]
C. BOLIVAR, E. SÁNCHEZ.
“Dirección por valores: Caso practico”.
Harvard-Deusto Business Review, (2002), pp. 84-91
[BOYD and VOZIKIN, 1994]
N.G. BOYD, G.S. VOZIKIN.
“The influence of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 18 (1994), pp. 63-77
[BROCHKAUS, 1980]
R.H. BROCHKAUS.
“Risk taking propensity of entrepreneurs”.
Academy of Management Journal, 23 (1980), pp. 509-520
[BROCHKAUS, 1982]
R.H. BROCHKAUS.
“The psychology of the entrepreneur”.
Encyclopedia of Entrepreneurship,
[BRUSH, 2001]
C.G. BRUSH.
“From initial idea to unique advantage: the entrepreneurial challenge of constructing a resource base”.
Academy of Management Executive, 15 (2001), pp. 64-80
[BUSENITZ and LAU, 1996]
L.W. BUSENITZ, C. LAU.
“A cross-cultural cognitive model of new venture creation”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 20 (1996), pp. 25-39
[CARTER et al., 1996]
N.M. CARTER, W.B. GARTNER, P.D. REYNOLDS.
“Exploring start-up event sequences”.
Journal of Business Venturing, 11 (1996), pp. 151-166
[CHANDLER et al., 2001]
CHANDLER, G.N.; LYON, D.W. (2001): “Entrepreneurial teams in new ventures: Composition, turnover and performance”, Academy of Management Proceedings, AN 6132988, pp. A1-A6.
[CHEN et al., 1998]
C.C. CHEN, X.-P. CHEN, J.R. MEINDL.
“Cooperation be fostered? The cultural effects of individualism-collectivism”.
Academy of Management Review, 23 (1998), pp. 285-304
[CHRISMAN et al., 1998]
J.J. CHRISMAN, A. BAUERSCHMIDT, C.W. HOFER.
“The determinants of new venture performance: An extended model”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 23 (1998), pp. 5-29
[CHRISMAN and MCMULLAN, 2000]
J.J. CHRISMAN, W. MCMULLAN.
“A preliminary assessment of outsider assistance as a knowledge resource: the longer-term impact of new venture counselling”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 24 (2000), pp. 37-53
[COOPER and DUNKELBERG, 1987]
A.C. COOPER, W.C. DUNKELBERG.
“Entrepreneurial Research: Old question, new answers, and methodological issues”.
American Journal of Small Business, 11 (1987), pp. 11-23
[CRAIG and LINDSAY, 2001]
J. CRAIG, N. LINDSAY.
“Quantifying ‘gut feeling’ in the opportunity recognition process”, Frontiers of Entrepreneurship Research.
[DAS and BING-SHENG, 1997]
T.K. DAS, T. BING-SHENG.
“Time and entrepreneurial risk behaviour”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 22 (1997), pp. 69-88
[DÍAZ et al., 2005]
J.C. DÍAZ, D. URBANO, R. HERNÁNDEZ.
“Teoría Económica Institucional y creación de empresas”.
Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 11 (2005), pp. 209-230
[ENTRIALGO et al., 1999]
M. ENTRIALGO, E. FERNÁNDEZ, C.J. VÁZQUEZ.
“El perfil empresarial y la participación en el capital: Un estudio para el empresario español”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 81-92
[GARCÍA and MARCO, 1999]
GARCÍA, F; MARCO, B. (1999): “La creación de nuevas empresas como motor generador de riqueza y bienestar económico: Factores de éxito y fracaso”, IX Congreso Nacional de ACEDE “Empresa y Mercado: Nuevas Tendencias”, Burgos, pp. 1-12.
[GARCÍA et al., 1999]
P.M. GARCÍA, F. SAEZ, V. BARBA.
“Análisis del resultado de las empresas de nueva creación: Influencia de la estrategia y el sector de actividad”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 109-123
[GATEWOOD et al., 1995]
E.J. GATEWOOD, K.G. SHAVER, W.B. GARTNER.
“A longitudinal study of cognitive factors influencing start-up behaviours and success at venture creation”.
Journal of Business Venturing, 10 (1995), pp. 371-391
[GENESCÀ and VECIANA, 1984]
E. GENESCÀ, J.M. VECIANA.
“Actitudes hacia la CE”.
Información Comercial Española, (1984), pp. 147-155
[GELDEREN et al., 2001]
M. GELDEREN, N. BOSMA, R. THURIK.
“Setting up a business in the Netherland: Who starts, who gives up, who is still trying”, Frontiers of Entrepreurship Research.
[GNYAWALI, and FOGEL, 1994]
D.R. GNYAWALI, D.S. FOGEL.
“Environments for entrepreneurship development: Key dimensions and research implications”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 18 (1994), pp. 43-62
[GONZÁLEZ; and RODRÍGUEZ, 2001]
M.J. GONZÁLEZ, J. RODRÍGUEZ.
“Evaluación de la Ley de Incentivos (Ley 50/85) para estimular la creación de empleo en las Comunidades Autónomas de Andalucía y Cantabria (1988-1995)”.
Revista de Estudios Regionales, (2001), pp. 129-143
[GOUVEIA et al., 1998]
V. GOUVEIA, M. CLEMENTE, M.A. VIDAL.
“El cuestionario de valores de Schwartz (CVS): propuesta de adaptación en el formato de respuesta”.
Revista de Psicología Social, 13 (1998), pp. 463-469
[GUZMÁN, 1994]
J. GUZMÁN.
“Aspectos estructurales de las PMES. Las microempresas y los empresarios en España”.
Economía Industrial, (1994), pp. 197-204
[HOFSTEDE, 1980]
G. HOFSTEDE.
Culture's consequences: International differences in work-related values, Sage Publications, (1980),
[HOFSTEDE, 1991]
G. HOFSTEDE.
Culture and Organizations. Software of the mind, McGraw-Hill Book Company Limited, (1991),
[JIMÉNEZ and VILLASALERO, 1999]
J.J. JIMÉNEZ, M. VILLASALERO.
“Un enfoque contractual de la aplicación de ideas de negocio: Implicaciones para la política de apoyo a la creación de pequeñas y medianas empresas”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 139-162
[KAMM and NURICK, 1992]
J.B. KAMM, A.J. NURICK.
“The stages of team venture formation: a decision-making model”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 17 (1992), pp. 17-27
[KORUNKA et al., 2003]
C. KORUNKA, H. FRANK, M. LUEGER, J. MUGLER.
“The entrepreneurial personality in the context of resources, environment, and the start-up process a configuration approach”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 28 (2003), pp. 23-42
[KRUEGER, 2000]
N.F. KRUEGER.
“The cognitive infrastructure of opportunity emergence”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 24 (2000), pp. 5-23
[LARSON and STARR, 1993]
A. LARSON, J. STARR.
“A network model of organization formation”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 17 (1993), pp. 5-15
[LAVOIE and CULBERT, 1978]
D. LAVOIE, S.A. CULBERT.
“Stages of organization and development”.
Human Relation, 31 (1978), pp. 417-438
[LEE and TSANG, 2001]
D.Y. LEE, E.W. TSANG.
“The effects of entrepreneurial personality, background and network activities on ventures growth”.
Journal of Management Studies, 38 (2001), pp. 584-602
[LEITÃO, 2004]
A. LEITÃO.
Empresarialidade em meios rurais e periféricos, Universidade da Beira Interior, (2004),
[LOW and McMILLAN, 1988]
M. LOW, I.C. McMILLAN.
“Entrepreneurship: Past research and future challenger”.
Journal of Management, 14 (1988), pp. 139-161
[LLOPIS, 2004]
F. LLOPIS.
“Incidencia del origen de la pequeña empresa de nueva creación sobre la situación financiera”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 12 (2004), pp. 141-154
[McCLELLAND, 1968]
D.C. McCLELLAND.
La sociedad ambiciosa, Guadarrama, (1968),
[MAQUEDA and RODRIGUEZ, 1999]
J. MAQUEDA, A. RODRIGUEZ.
“Los procesos de CE”.
Boletín de Estudios Económicos, LIV (1999), pp. 481-496
[MCGRATH and MACMILLAN, 1992]
R.G. MCGRATH, I.C. MACMILLAN.
“More like each other than anyone else? A cross-cultural study of entrepreneurial perceptions”.
Journal of Business Venturing, 7 (1992), pp. 419-429
[MCGRATH et al., 1992]
R.G. MCGRATH, I.C. MACMILLAN, S. SCHEINBERG.
“Elitists, risk-takers, and rugged individuals? An exploratory analysis of cultural differences between entrepreneurs and non-entrepreneurs.
Journal of Business Venturing, 7 (1992), pp. 115-135
[MITCHELL et al., 2000]
R.K. MITCHELL, B. SMITH, K.W. SEAWRIGHT, E.A. MORSE.
“Cross-cultural cognitions and the venture creation decision”.
Academy of Management Journal, 43 (2000), pp. 974-993
[MORIANO et al., 2001]
J. MORIANO, E. TREJO, F.J. PALACÍ.
“El perfil psicosocial del emprendedor: un estudio desde la perspectiva de los valores”.
Revista de Psicología Social, 16 (2001), pp. 229-242
[O'CONNOR and RICE-HAO HO, 2001]
G.C. O'CONNOR, M.P. RICE-HAO HO.
“Opportunity recognition and breakthrough innovation in large established firms”.
California Management Review, 43 (2001), pp. 95-116
[PINILLOS, 2001]
M.J. PINILLOS.
“Factores coadyuvantes para la CE en la Comunidad de Madrid”.
Papeles de Economía Española, (2001), pp. 343-361
[PLANELLAS, 2003]
M. PLANELLAS.
De la idea a la empresa, Ediciones Gestión 2000 S.A., (2003),
[REYNOLDS, 1997]
P.D. REYNOLDS.
“Who starts new firms? Preliminary explorations of firms-in-gestation”.
Small Business Economics, 9 (1997), pp. 449-462
[REYNOLDS, and MILLER, 1992]
P.D. REYNOLDS, B. MILLER.
“New firm gestation: Conception, birth, and implications for research”.
Journal of Business Venturing, 7 (1992), pp. 405-417
[ROSA, 1998]
P. ROSA.
“Entrepreneurial processes of business cluster formation and growth by ‘habitual’ entrepreneurs”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 22 (1998), pp. 43-61
[RUBIO et al., 1999]
E.A. RUBIO, E. CORDÓN, A.L. AGOTE.
“Actitudes hacia la creación de empresas: Un modelo explicativo”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 37-52
[SANDBERG and HOFER, 1987]
W.R. SANDBERG, C.W. HOFER.
“Improving new venture performance: The role of strategy, industry structure, and the entrepreneur”.
Journal of Business Venturing, 2 (1987), pp. 5-28
[SCHUMPETER, 1963]
J.A. SCHUMPETER.
Teoría del desenvolvimiento económico. Una investigación sobre ganancia, capital, crédito, interés y ciclo económico, 3 edic., Fondo de Cultura Económica, (1963),
[SCHWARTZ, 1990]
S.H. SCHWARTZ.
“Individualism-collectivism: Critique and proposed refinements”.
Journal of Cross-Cultural Psychology, 21 (1990), pp. 139-157
[SCHWARTZ, 1992]
S.H. SCHWARTZ.
“Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries”.
pp. 1-65
[SHANE, 1994]
S. SHANE.
“Cultural values and the championing process”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 18 (1994), pp. 25-41
[SHAPERO, 1982]
A. SHAPERO.
“Some Social dimensions of entrepreneurship”.
Encyclopedia of entrepreneurship, pp. 288-307
[STEWART, 1991]
A. STEWART.
“A prospectus on the antropology of entrepreneurship”.
Entrepreneurship: Theory and Practice, 16 (1991), pp. 71-91
[SUMMERS, 2004]
L.H. SUMMERS.
“La autoridad de las ideas”.
Harvard-Deusto Business Review, (2004), pp. 4
[TRIANDIS et al., 1985]
H.C. TRIANDIS, K. LEUNG, M.J. VILLAREAL, F.L. CLARK.
“Allocentric versus idiocentric tendencies: Convergent and discriminant validation”.
Journal of Research in Personality, 19 (1985), pp. 395-415
[URBANO, 2003]
URBANO, D. (2003): “Marco institucional formal de la creación de empresas en Cataluña: Oferta y demanda de servicios de apoyo”, en Creación de Empresas Entrepreneurship: Homenaje al Profesor José María Veciana Vergés. Coordinadores: Enric Genescà, David Urbano, Joan Lluís Capelleras, Carlos Guallarte y Joaquim Vergés, Manuals Economía, Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona.
[VAN DE VEN et al., 1984]
A.H. VAN DE VEN, R. HUDSON, D.M. SCHROEDER.
“Designing new business startups: entrepreneurial, organizational, and ecological considerations”.
Journal of Management, 10 (1984), pp. 87-107
[VECIANA, 1989]
J.M. VECIANA.
“Características del empresario en España”.
Papeles de Economía Española, (1989), pp. 19-36
[VECIANA, 1999]
J.M. VECIANA.
“Creación de empresas como programa de investigación cientifica”.
Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8 (1999), pp. 11-36
[VELASCO, 2003]
R. VELASCO.
“Políticas para la creación de nuevas empresas”.
CE: Los mejores textos, 1a edic., Ariel, (2003),
Copyright © 2009. Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos