The European Higher Education Area involves major changes in the teaching/learning process for the acquisition of transversal competences, such as social and civic skills. A need for active learning methods is established in order to develop students’ ability to make decisions and learn independently, reflectively, and critically, thereby promoting these skills. Considering the importance of a program for the training of ethical and solidarity values within the university curriculum (Educational Innovation Program, PIE10-127), we carried out a comparative study on ethical values in college students before and after the program application and an evaluation of the effectiveness of different active methodologies to promote the acquisition of solidarity and its impact on performance. Participants in this study were 4,103 university students, aged 18 to 57, from the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Malaga. The results show an increase in the acquisition of solidarity skills following the implementation of the program and that active methods have a positive impact on academic performance. Hence, the conclusion is that there is a need to strengthen these values.
El Espacio Europeo de Educación Superior implica importantes cambios en el proceso de enseñanza-aprendizaje para la adquisición de competencias transversales como las sociales y las ciudadanas. Se establece la necesidad de utilizar metodologías activas de aprendizaje para desarrollar en los estudiantes la capacidad de tomar decisiones y aprender de forma autónoma, reflexiva y crítica fomentando estas competencias. Al considerar la importancia de un programa de formación en valores de solidaridad y ética profesional que se incorpore al currículum universitario (Proyecto de Innovación Educativa, PIE10-127) se realizó un estudio comparativo sobre valores éticos en estudiantes universitarios antes y después de la aplicación del programa así como una evaluación de la eficacia de distintas metodologías activas para fomentar la adquisición de competencias solidarias y su incidencia en el rendimiento. Los participantes en este estudio han sido 4.103 estudiantes universitarios, con edades comprendidas entre 18 y 57 años, de las facultades de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Los resultados demuestran un incremento en la adquisición de competencias solidarias tras la aplicación del programa y que las metodologías activas empleadas inciden positivamente en el rendimiento académico. La conclusión apunta hacia la necesidad de fortalecer dichos valores.