metricas
covid
Buscar en
Revista Colombiana de Psiquiatría
Toda la web
Inicio Revista Colombiana de Psiquiatría Evaluación en educación médica
Journal Information
Vol. 41. Issue S.
Psiquiatría y educación
Pages 79S-86S (January 2012)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 41. Issue S.
Psiquiatría y educación
Pages 79S-86S (January 2012)
Artículos
Full text access
Evaluación en educación médica
Assessment in Medical Education
Visits
1050
Martha Delgado Ramírez1,
Corresponding author
mdelgadoramirez@gmail.com

Correspondencia: Martha B. Delgado Ramírez, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Javeriana, Carrera 7a No. 40-62 Piso 8, Bogotá, Colombia
, Carlos Gómez-Restrepo2
1 Médica anestesióloga, epidemióloga clínica, profesora asociada y directora de carrera, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia
2 Médico psiquiatra, psicoanalista, psiquiatra de enlace, epidemiólogo clínico y profesor titular, Departamento de Psiquiatría y Salud Mental, y director, Departamento de Epidemiología Clínica y Bioestadística, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia
This item has received
Article information
Resumen
Introducción

La evaluación en educación médica es parte fundamental para la adecuada retroalimentación y valoración de los estudiantes que formamos.

Desarrollo

Se revisan los propósitos generales de la evaluación en su vertiente sumativa y formativa. Se describen los procesos de evaluación sugeridos, teniendo en cuenta la pirámide de competencia de Miller; se presenta una herramienta para el diseño de evaluaciones y se postulan los conceptos de validez y reproducibilidad dentro de las evaluaciones. Se plantea la utilidad de la evaluación para el alumno y el docente.

Conclusiones

El tema de evaluación debe salir de los parámetros de conocimiento que habitualmente hemos medido.

Palabras clave:
Evaluación educacional
educación médica
psiquiatría
instituciones de enseñanza superior
Abstract
Introduction

The assessment of medical education is fundamental for proper feedback and evaulation of students.

Development

The overall purpose of the evaluation is numerically and formatively revised. The suggested evaluation processes is described taking into account the Miller competence pyramid as a tool for designing evaluations and concepts of validity and reproducibility in assessments. The utility of student and the teacher is also raised.

Conclusions

The issue of assessment should leave the knowledge parameters that are usually used.

Key words:
Educational measurement
educaction, medical
psychiatry
higher education institutions
Full text is only aviable in PDF
Referencias
[1]
RM Epstein, EM Hundert.
Defining and assessing professional competence.
JAMA, 287 (2002), pp. 226-235
[2]
ACGME Program Requirements for Graduate Medical Education in Psychiatry [internet]. 2007 [citado: 10 de mayo de 2012].
[3]
RM Epstein.
Assessment in medical education.
N Engl J Med, 356 (2007), pp. 387-396
[4]
CB Kromann, ML Jensen, C Ringsted.
The effect of testing on skills learning.
Medical Education, 43 (2009), pp. 21-27
[5]
F Flores, N Contreras, A Martínez.
Evaluación del aprendizaje en la educación médica.
Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 55 (2012), pp. 42-48
[6]
B Bloom, D Krathwohl.
Major categories in the taxonomy of educational objectives [internet]. 2012 [citado: 10 de mayo de 2012].
[7]
G Miller.
The assesment of clinical skills/competence/performance.
Acad Med, 65 (1990), pp. S63-S67
[8]
L Schuwirth, C van der Vleuten.
Merging views on assessment.
Med Educ, 38 (2004), pp. 1208-1210
[9]
V Wass, C Van der Vleuten, J Shatzer, et al.
Assessment of clinical competence.
[10]
SM Downing.
Validity: on meaningful interpretation of assessment data.
Med Educ, 37 (2003), pp. 830-837
[11]
SM Downing, TM Haladyna.
Validity threats: overcoming interference with proposed interpretations of assessment data.
Med Educ, 38 (2004), pp. 327-333
[12]
SM Downing.
Reliability: on the reproducibility of assessment data.
Med Educ, 38 (2004), pp. 1006-1012
[13]
S Banu, TV Chacko.
Blueprinting: a framework for health education programme evaluation.
[14]
H Hamdy.
Blueprinting for the assessment of health care professionals.
Clin Teach, 3 (2006), pp. 175-179
[15]
D Wiliam, C Lee, C Harrison, et al.
Teachers developing assessment for learning: impact on student achievement.
Assess Educ, 11 (2004), pp. 49-65
[16]
DJ Murphy, D Bruce, KW Eva.
Workplace-based assessment for general practitioners: using stakeholder perception to aid blueprinting of an assessment battery.
[17]
C Van der Vleuten.
Validity of final examinations in undergraduate medical training.
BMJ, 321 (2000), pp. 1217-1219

Conflictos de interés: Los autores manifiestan que no tienen conflictos de interés en este artículo.

Copyright © 2012. Asociación Colombiana de Psiquiatría
Download PDF
Article options