covid
Buscar en
Revista Española de Investigación de Marketing ESIC
Toda la web
Inicio Revista Española de Investigación de Marketing ESIC MODELO EXPLICATIVO DEL COMPORTAMIENTO DE LOS JÓVENES ANTE EL BOTELLÓN Y EL CAN...
Journal Information
Vol. 16. Issue 1.
Pages 87-111 (March 2012)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 16. Issue 1.
Pages 87-111 (March 2012)
Open Access
MODELO EXPLICATIVO DEL COMPORTAMIENTO DE LOS JÓVENES ANTE EL BOTELLÓN Y EL CANNABIS DESDE LA PERSPECTIVA DEL MARKETING SOCIAL
EXPLANATORY MODEL OF THE BEHAVIOR OF YOUNG PEOPLE TOWARDS ALCOHOL AND CANNABIS CONSUMPTION FROM A SOCIAL MARKETING PERSPECTIVE
Visits
1268
Asunción Beerli Palacio, Josefa D. Martín Santana, Margarita Fernández Monroy, Inmaculada Galván Sánchez, Gonzalo Díaz Meneses
UNIVERSIDAD DE LAS PALMAS DE GRAN CANARIA
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
RESUMEN

El objetivo del presente trabajo de investigación consiste en el desarrollo y estimación de un modelo de adopción de la conducta de consumo de alcohol y cannabis entre los jóvenes. Dicho modelo plantea la importancia fundamental de los valores, así como estima la influencia que éstos ejercen sobre las actitudes, creencias y emociones. Los resultados ponen de manifiesto no sólo el papel antecedente de los valores sino el papel antecedente que establecen las actitudes sobre las creencias, así como las emociones sobre las conductas irresponsables de consumo de sustancias psicoactivas. Finalmente, se sugieren implicaciones prácticas con base en la gestión adecuada de dos valores (responsabilidad y hedonismo), así como de tres creencias (percepción de normalidad, perjuicio sobre la salud y reprobación social).

Palabras clave:
Marketing Social
Valores
Actitud
Creencias
ABSTRACT

The objective of this research is to develop and estimate a model of the adoption of alcohol and cannabis related behaviors among young people. This model raises the importance of values, and estimates the influence they exert on attitudes, beliefs and emotions. The results show not only the antecedent role of values, but also the antecedent role of attitudes on beliefs, as well as the emotions regarding the irresponsible behavior of psychoactive substance consumption. Finally, practical implications are suggested based on the proper management of two values (responsibility and hedonism) and three beliefs (perception of normality, damages to health and social disapproval).

Keywords:
Social Marketing
Values
Attitude
Beliefs
Full text is only aviable in PDF
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
[Abelson et al., 1982]
R.P. Abelson, D.R. Kinder, M.D. Peters, S.T. Fiske.
“Affective and semantic components in political person perception”.
Journal of Personality and Social Psychology, 42 (1982), pp. 619-630
[Aguilera, 2002]
R. Aguilera.
Generación botellón, Madrid, (2002),
[Allen et al., 1992]
C.T. Allen, K.A. Machleit, S.S. Kleine.
“A comparison of attitudes and emotions as predictors of behavior at diverse levels of behavioral experience”.
Journal of Consumer Research, 18 (1992), pp. 493-504
[Andreasen, 2006]
A. Andreasen.
Marketing in the 21st century, pp. 11
[Bagozzi et al., 1998]
R.P. Bagozzi, H. Baumgartner, R. Pieters.
“Goal directed emotions”.
Cognition and Emotion, 12 (1998), pp. 1-26
[Ballester et al., 2000]
R. Ballester, M.D. Gil, M.D. Guirado.
“Behaviours and attitudes related to alcohol consumption in adolescents between 15 and 17 years old”.
Annual Modification Conductual, 26 (2000), pp. 855-895
[Barkin et al., 2002]
S.L. Barkin, K.S. Smith, R.H. DuRant.
“Social skills and attitudes associated associated with substances use behaviors among young adolescents”.
Journal of Adolescent Health, 30 (2002), pp. 448-454
[Bayona et al., 2005]
J. Bayona, C. Hurtado, I. Ruiz, A. Hoyos, C. Gantiva.
Actitudes frente a la venta y el Consumo de Sustancias Psicoactivas al interior de la Universidad Nacional de Colombia.
Revista Interamericana de Psicología, 39 (2005), pp. 159-168
[Bellis y Hughes, 2003]
M.A. Bellis, K. Hughes.
“Consumo recreativo de drogas y reducción de daños en la vida nocturna global”.
Adicciones, 15 (2003), pp. 289-309
[BOBES et al., 2000]
J. BOBES, M.T. Bascarán, M.P. González, P.A. Sáiz.
“Epidemiología del uso/abuso del cannabis”.
Adicciones, 12 (2000), pp. 31-40
[Bobes y Calafat, 2000]
J. Bobes, A. Calafat.
“De la neurobiología a la psicosociología del uso/abuso del cannabis”.
Adicciones, 12 (2000), pp. 7-18
[Bolzendahl y Myers, 2004]
C. Bolzendahl, D. Myers.
“Feminist attitudes and support for gender quality: opinion change in women and men 1974-1988”.
Social Forces, 83 (2004), pp. 759-790
[Botvin y Botvin, 1992]
G.J. Botvin, E.M. Botvin.
“Adolescent Tobacco, Alcohol and Drug Abuse: Prevention Strategies, Empirical Findings, and Assessment Issues”.
Developmental and Behavioral Pediatrics, 13 (1992), pp. 290-301
[Breckler y Wiggins, 1989]
S.J. Breckler, E.C. Wiggins.
“Affect versus evaluations in the structure of attitudes”.
Journal of Experimental Social Psychology, 25 (1989), pp. 253-271
[Brown et al., 1980]
S.A. Brown, M.S. Goldman, A. Inn.
“Expectations of reinforcement from alcohol: their domain and relation to drinking patterns”.
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48 (1980), pp. 419-426
[Caballero y Macià, 1993]
M. Caballero, D. Macià.
“Prevención de drogodependencias: intervención educativa versus comportamental”.
Anales de Psicología, 9 (1993), pp. 31-42
[Calafat et al., 2000]
A. Calafat, M. Juan, E. Becoña, C. Fernández, E. Gil, A. Palmer, P. Sureda, MA. Torres.
Salir de marcha y consumo de drogas, Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, (2000),
[Calafat et al., 2005]
A. Calafat, M. Juan, E. Becoña, A. Castillo, C. Fernández, M. Franco, C. Pereiro, M. Ros.
“El consumo de alcohol en la lógica del botellón”.
Adicciones, 17 (2005), pp. 193-202
[Carballo et al., 2004]
J.L. Carballo, O. García, R. Secades, J.R. Fernández, E. García, J.M. Errasti, S. Al-Halabi.
“Construcción y validación de un cuestionario de factores de riesgo interpersonales para el consumo de drogas en la adolescencia”.
Psicothema, 16 (2004), pp. 674-679
[Carver et al., 1989]
C.S. Carver, M.F. Scheier, J.K. Weintraub.
“Assessing coping strategies: a theoretically based approach”.
Journal of Personality and Social Psychology, 56 (1989), pp. 267-283
[Castellana y Lladó, 1999]
M. Castellana, M. Lladó.
“Adolescencia y juventud: Prevención y percepción del riesgo al consumo”.
Revista Española de Drogodependencias, 24 (1999), pp. 118-130
[Chabrol et al., 2004]
H. Chabrol, E. Massot, E. Mullet.
“Factor structure of cannabis related beliefs in adolescents”.
Addictive Behaviors, 29 (2004), pp. 929-933
[Chassing et al., 1988]
L. Chassing, C.C. Presson, S.L. Sherman, S. Margolis.
“The social image on smokeless tobacco use in three different types of teenagers”.
Addictive Behaviours, 13 (1988), pp. 107-112
[Comeau et al., 2001]
N. Comeau, S. Stewart, P. Loba.
“The relations of trait anxiety, anxiety sensitivity, and sensation seeking to adolescents’ motivations for alcohol, cigarette, and marijuana use”.
Addictive Behaviors, 26 (2001), pp. 803-825
[Crawshaw y Bunton, 2009]
P. Crawshaw, R. Bunton.
Logics of practice in the ‘risk environment’.
Health, Risk & Society, 11 (2009), pp. 269-282
[Curtin et al., 2001]
J. Curtin, C. Patrick, A. Lang, J. Cacioppo, N. Birbaunerner.
“Alcohol affects emotions through cognition”.
Psychological Science, 12 (2001), pp. 527-531
[Dorius et al., 2004]
C. Dorius, S. Bahr, J. Hoffman, E. Love-lady.
“Parenting practices as moderators of the relationship between peers and marijuana use”.
Journal of Marriage and Family, 66 (2004), pp. 163
[Eagly y Chairen, 1993]
A.H. Eagly, S. Chairen.
The psychology of attitudes, Harcourt Brace Jovanovich, (1993),
[Ellickson et al., 2001]
P.L. Ellickson, J.S. Tucker, D.J. Klein, K.A. McGuigan.
“Prospective Risk Factors for Alcohol Misuse in Late Adolescence”.
Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 62 (2001), pp. 773-782
[Elzo et al., 2000]
J. Elzo dir., D. Comas, N. García, M.T. Laespada, I. Vielva.
Las culturas de las drogas en los jóvenes: ritos y fiestas, Editorial Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco, (2000),
[Espada et al., 2003]
J.P. Espada, F.X. Méndez, K. Griffin, G.J. Botvin.
“Adolescencia: consumo de alcohol y otras drogas”.
Papeles del Psicólogo, 84 (2003), pp. 9-17
[Espada et al., 2000]
J.P. Espada, F.X. Méndez, M.D. Hidalgo.
“Consumo de alcohol en escolares: descenso de la edad de inicio y cambios en los patrones de ingesta”.
Adicciones, 12 (2000), pp. 57-64
[Fernández et al., 2003a]
J. Fernández, E. Álvarez, R. Secades, J.M. Jiménez, A. Cañada, I. Donate, J.R. Fernández, G. Vallejo.
“Consumo de drogas de síntesis en estudiantes de secundaria del principado de Asturias (España)”.
Adicciones, 15 (2003), pp. 31-37
[Fernández et al., 2003b]
E. Fernández, M. Jiménez, D. Martín.
Emoción y Motivación, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, (2003),
[Fishbein y Alzen, 1975]
M. Fishbein, I. Alzen.
Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research, Addison Wesley, (1975),
[Fromme y Rivet, 1994]
K. Fromme, K. Rivet.
“Young adults’ coping style as a predictor of their alcohol use and response to daily events”.
Journal of Youth and Adolescence, 23 (1994), pp. 85-97
[Gantiva et al., 2007]
C.A. Gantiva, A. Trujillo, W. Gómez, A. Martínez.
“Actitudes hacia el consumo de cocaína y marihuana en estudiantes universitarios”.
Psychologia: Avances en la disciplina, 1 (2007), pp. 61-84
[García-Portilla et al., 2003]
M.P. García-Portilla, P. Sáiz, B. Paredes, S. Martínez, J. Bobes.
“Personalidad y uso-abuso de éxtasis (MDMA)”.
Adicciones, 15 (2003), pp. 199-205
[Gordon et al., 2008]
R. Gordon, D. Heim, S. MacAskill, K. Angus, J. Dooley, R. Merlot, S. Thomson.
Snapshots of drinking: A rapid review of drinking cultures and influencing factors: Australia, Canada, France, Germany, Spain, Sweden and the United Kingdom and Scotland, NHS Health Scotland y la Universidad de Stirling, (2008),
[Graña y Muñoz, 2000]
J.L. Graña, M.J. Muñoz.
“Factores psicológicos de riesgo y de protección para el consumo de drogas en adolescentes”.
Psicología Conductual, 8 (2000), pp. 249-269
[Hansberg, 1996]
Hansberg, O.E. (1996). De las emociones morales, Revista de filosofía, 16:151-170.
[Hombrados y Domínguez, 2004]
M.I. Hombrados, J.M. Domínguez.
“El consumo de drogas en adolescentes: factores de riesgo y protección”.
Encuentros en Psicología Social, 2 (2004), pp. 95-101
[Kahle, 1996]
L.R. Kahle.
“Social values and consumer behaviour: research from the list of values”.
The Psychology of Values: The Ontario Symposium, 8 (1996), pp. 135-150
[Kahle et al., 1986]
L.R. Kahle, S.E. Beatty, P. Homer.
“Alternative measurement approaches to consumer values: the List of Values (LOV) and Values and Life Style (VALS)”.
Journal of Consumer Research, 13 (1986), pp. 405-409
[Kahle y Kennedy, 1989]
L.R. Kahle, P. Kennedy.
“Using the List of Values (LOV) to Understand Consumers”.
Journal of Consumer Marketing, 6 (1989), pp. 5-12
[Klerman, 1970]
G. Klerman.
“Drugs and Social Values”.
Substance Use & Misuse, 5 (1970), pp. 313-319
[Kloep et al., 2001]
M. Kloep, L.B. Hendry, J.E. Ingebrigtsen, A. Glendinning, G.A. Espness.
“Young people in ‘drinking’ societies? Norwegian, Scottish and Swesich adolescents’ perception of alcohol use”.
Health Education Research, 16 (2001), pp. 279-291
[Kotler y Roberto, 1992]
P. Kotler, R. Roberto.
Marketing social, Editorial Santos, (1992),
[Laespada y Salazar, 1999]
M.T. Laespada, L. Salazar.
“Las actividades no formalizadas de los jóvenes”.
Jóvenes españoles'99, pp. 355-400
[Lazarus, 1991]
R.S. Lazarus.
Emotion and adaptation, Oxford University Press, (1991),
[López-Frías et al., 2001]
M. López-Frías, M.F. Fernández, E. Planells, M.T. Miranda, J. Mataix, J. Llopis.
“Alcohol consumption and school efficiency in Spanish secondary school students”.
Journal of Studies on Alcohol, 62 (2001), pp. 741-744
[Luce et al., 2003]
M. Luce, J. Bettman, J. Payne.
Minimizing negative emotion as a decision goal: investigating emotional trade-off difficulty.
The why of consumption: contemporary perspectives on consumer motives, goals and desires, pp. 59-80
[Marsh et al., 2005]
Marsh, K.L. y Wallace, H.M. (2005). “The influence of attitudes on beliefs: formation and change”. En D. Albarracín, B.T. Johnson y M.P. Zanna (Ed.), The Handbook of Attitudes: 369-395.
[Martín Santana y Beerli Palacio, 2008]
J.D. Martín Santana, A. Beerli Palacio.
El comportamiento del donante de sangre desde la perspectiva del marketing social: Factores determinantes de la predisposición a donar.
Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 12 (2008), pp. 27-41
[McCambridge y Strang, 2004]
J. McCambridge, J. Strang.
“The efficacy of single-session motivational interviewing in reducing drug consumption and perception of drug-related risk and harm among young people: results from a multi-site cluster randomized trial”.
Addiction, 99 (2004), pp. 39-52
[Megías Valenzuela et al., 2000]
E. Megías Valenzuela dir., D. Comas Arnau, Javier Elzo Imaz, I. Megías Quirós, F.J. Navarro Botella, E. Rodríguez San Julián, Oriol Romani Alfonso.
Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas, Fundación “la Caixa”, (2000),
[Moral Jiménez y Ovejero Bernal, 2003]
M.V. Moral Jiménez, A. Ovejero Bernal.
“Actitudes ante el consumo de sustancias psicoactivas y mentalidades del usuario en adolescentes de Secundaria”.
Entemu, 15 (2003), pp. 151-175
[Moral Jiménez et al., 2009]
M.V. Moral Jiménez, A. Ovejero Bernal, C. SIRVENT Ruiz, F.J. Rodríguez Díaz, J. Pastor Martín.
“Efectos diferenciales sobre las actitudes ante la experimentación con alcohol y la percepción de riesgo en adolescentes españoles consumidores de cannabis y alcohol”.
Salud Mental, 32 (2009), pp. 125-138
[Moral Jiménez et al., 2005]
M.V. Moral Jiménez, F.J. Rodríguez Díaz, C. Sirvent Ruiz.
“Motivadores de consumo y alcohol en adolescentes: análisis de las diferencias inter-género y propuesta de un continuum etiológico”.
Adicciones, 17 (2005), pp. 106-120
[Moral Jiménez et al., 2006]
M.V. Moral Jiménez, F.J. Rodríguez Díaz, C. Sirvent Ruiz.
“Factores relacionados con las actitudes juveniles hacia el consumo de alcohol y otras sustancias psicoactivas”.
Psicothema, 18 (2006), pp. 52-58
[Moral Jiménez et al., 2004]
M.V. Moral Jiménez, C. Sirvent Ruiz, F.J. Rodríguez Díaz.
“Comparación de la eficacia preventiva de cuatro programas de intervención psicosocial sobre las actitudes hacia el consumo de sustancias psicoactivas”.
Trastornos Adictivos, 6 (2004), pp. 248-261
[Novacek et al., 1991]
J. Novacek, R. Raskin, R. Hogan.
“Why do adolescent use drugs? Age, sex and user differences”.
Journal of Youth and Adolescence, 20 (1991), pp. 475-492
[Oatley y Johnson-Laird, 1987]
K. Oatley, P.N. Johnson-Laird.
“Towards a cognitive theory of emotions”.
Cognition and Emotion, 1 (1987), pp. 29-50
[Ochsner y Gross, 2008]
Ochsner, Gross.
Cognitive emotion regulation: insights from social cognitive and affective neuroscience.
Current directions in psychological science, 17 (2008), pp. 153-158
[Parra, 1994]
J. Parra.
“Los adolescentes y su cultura del alcohol y de la noche”.
Alcohol y adolescencia: hacia una educación preventiva, pp. 39-66
[Patock-Peckham et al., 1998]
J.A. Patock-Peckham, G.T. Hutchinson, J. Cheong, C.T. Nagoshi.
“Effect of religion and religiosity on alcohol use in a college student sample”.
Drug and Alcohol Dependence, 49 (1998), pp. 81-88
[Predrag et al., 2005]
P. Predrag, T. Dietrich, P. Fransson.
Placebo in Emotional Processing: Induced Expectations of Anxiety Relief Activate a Generalized Modulatory Network.
[Pérez et al., 2005]
M.V. Pérez, A. Díaz, E. Vinet.
“Características psicológicas de adolescentes pertenecientes a comunidades educativas vulnerables”.
Psicothema, 17 (2005), pp. 37-42
[Ray et al., 2009]
A. Ray, R. Turrisi, B. Abar, K.E. Peters.
“Social–cognitive correlates of protective drinking behaviors and alcohol-related consequences in college students”.
Addictive Behaviors, 34 (2009), pp. 911-917
[Richard et al., 1996]
R. Richard, J. van der Pligt, N. de Vries.
“Anticipated affect and behavioral choice”.
Basic and Applied Social Psychology, 18 (1996), pp. 111-129
[Robbins, 1999]
S. Robbins.
Comportamiento organizacional: teoría y práctica. Prentice-Hall Hispanoamericana, 8a edición, San Diego State University, (1999),
[Rodríguez et al., 2006]
A. Rodríguez, A. Goñi, S. Ruiz de Azúa.
“Autoconcepto físico y estilos de vida en la adolescencia”.
Intervención Psicosocial, 15 (2006), pp. 81-94
[ROHSENOW et al., 2005]
D.J. ROHSENOW, S.M. Colby, R.A. Martin, P.M. Monti.
“Nicotine and other substance interaction expectancies questionnaire: relationship of expectancies to substance use”.
Addictive Behaviors, 30 (2005), pp. 629-641
[Rokeach, 1973]
M. Rokeach.
The nature of human values, Free Press, (1973),
[Romo, 2001]
N. Romo.
Mujeres y drogas de diseño: género y riesgo en la cultura del baile, Tercera Prensa, (2001),
[Rooney, 1990]
J.F. Rooney.
“Funciones sociales de los bares para la juventud en España”.
Adicciones, 2 (1990), pp. 209-220
[Russell y Bond, 1979]
J.A. Russell, C.R. Bond.
“Beliefs among College Students on Settings and Emotions Conducive to Alcohol and Marijuana Use”.
Substance Use & Misuse, 14 (1979), pp. 977-986
[Sadler y Tesser, 1973]
O. Sadler, A. Tesser.
“Some effects of salience and time upon interpersonal hostility and attraction during social isolation”.
Sociometry, 36 (1973), pp. 99-112
[Salazar Torres et al., 2006]
I.C. Salazar Torres, M.T. Varela Arévalo, J.R. Tovar Cuevas, D.E. Cáceres de Rodríguez.
“Construcción y validación de un cuestionario de factores de riesgo y de protección para el consumo de drogas en jóvenes universitarios”.
Acta Colombiana de Psicología, 9 (2006), pp. 19-30
[Sayette, 1999]
M.A. Sayette.
“Does Drinking Reduce Stress?”.
Alcohol Research & Health, 23 (1999), pp. 250-255
[Schwartz, 1994]
S.H. Schwartz.
“Are there universal aspects in the structure and contents of human values?”.
Journal of Social Issues, 50 (1994), pp. 19-45
[Sixto García y Salgueiro Santiso, 2009]
J. Sixto García, M. Salgueiro Santiso.
“Cómo cambia el marketing la imagen social de la cocaína”.
Revista Latina de Comunicación Social, 64 (2009), pp. 65-70
[Solomon, 1977]
R.L. Solomon.
“An opponent-process theory of acquired motivation: the affective dynamics of addiction”.
Psychopathology: Experimental models, pp. 66-103
[Spada y Wells, 2005]
M.M. Spada, A. Wells.
“Metacognitions, Emotion and Alcohol Use”.
Clinical Psychology and Psychotherapy, 12 (2005), pp. 150-155
[Tesser, 1976]
A. Tesser.
“Attitude polarization as a function of thought and reality constraints”.
Journal of Research in Personality, 10 (1976), pp. 183-194
[Vinson et al., 1977]
D.E. Vinson, J.E. Scott, L.M. Lamont.
“The Role of Personal Values in Marketing and Consumer Behaviour”.
Journal of Marketing, April (1977), pp. 44-50
[Weinstein, 1976]
R. Weinstein.
“The Imputation of Motives for Marijuana Behavior”.
Substance Use & Misuse, 11 (1976), pp. 571-595
[Wersch y Walker, 2009]
A. Wersch, W. Walker.
“Binge-drinking in Britain as a Social and Cultural Phenomenon. The Development of a Grounded Theoretical Model”.
Journal of Health Psychology, 14 (2009), pp. 124-134
[Westbrook y Oliver, 1991]
R. Westbrook, R. Oliver.
“The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction”.
Journal of Consumer Research, 18 (1991), pp. 84-91
[Wilson et al., 1989]
T.D. Wilson, D.J. Lisle, D. Kraft, C.G. Wetzel.
“Preferences as expectation-driven inferences: effects of affective expectations on affective experience”.
Journal of Personality and Social Psychology, 56 (1989), pp. 519-530
[Zembylas y Kaloyirou, 2007]
M. Zembylas, C. Kaloyirou.
Emociones y violencia contra las mujeres y otros grupos. Implicaciones pedagógicas.
Revista de Educación, Enero-abril (2007), pp. 37-59
Copyright © 2012. ESIC and AEMARK
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos