To confirm the existence of acoustic trauma in classical musicians.
Material and methodSixty-five volunteers from the Castilla y León Symphony Orchestra were studied. The hearing thresholds of each musician were age-corrected using the ELI and ISO 7029:2000 scales. Furthermore the sound levels of the instruments in this symphony orchestra were studied.
ResultsWe observed that the sound level of the Symphony Orchestra instruments is higher than the level permitted by law, ie, it constitutes a risk for hearing loss. We also found that 4 kHz hearing loss in the 5th percentile among musicians was double the rate that would be expected for age, and that violinists and viola players showed poorer hearing in the left ear.
ConclusionsClassical music causes acoustic trauma in musicians and should be recognized as a professional illness. Musicians are obliged to protect their hearing and to undergo regular check-ups.
Comprobar si se produce traumatismo acústico en los músicos de música clásica.
Material y métodoSe estudió a 65 músicos voluntarios de la Orquesta Sinfónica de Castilla y León empleando las escalas de corrección para la presbiacusia ISO 7029:2000 y ELI. También se estudió las intensidades que emiten los distintos instrumentos que componen una orquesta.
ResultadosComprobamos que las intensidades que los músicos soportan se encuentran por encima de lo que la ley establece como riesgo para la audición, que el porcentaje de músicos con pérdida auditiva en 4.000 Hz supone más del doble de lo esperado para la edad en el percentil 5, y que el oído izquierdo es el más afectado en los instrumentistas de violín y viola.
ConclusionesLa música clásica produce un traumatismo acústico que se debería reconocer como enfermedad profesional. Los músicos están obligados a protegerse los oídos y a realizarse revisiones periódicas.
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