metricas
covid
Buscar en
Atención Primaria
Toda la web
Inicio Atención Primaria Programa de formación en salud mental para residentes de medicina de familia y ...
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 9.
Páginas 667-672 (enero 2001)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 9.
Páginas 667-672 (enero 2001)
Acceso a texto completo
Programa de formación en salud mental para residentes de medicina de familia y comunitaria: el modelo Zaragoza
Visitas
6427
J. García-Campayoa,b,1,*, L.M. Claracob,2,***, F. Orozcoa,2,*, S. Louc,2, F. Borrelld,2,**, E. Arévalob,2, A. Seva-Fernándeze,3, A. Pérez-Pozab,1, A. Monrealf,4, R. Epsteing,5
a Universidad de Zaragoza
b Hospital Universitario Miguel Servet
c Centro de Salud Utebo (Zaragoza)
d ABS Gabarra. Cornellà (Barcelona)
e Centro de Salud Valdefierro. Zaragoza
f Unidad Docente de Medicina Familiar y Comunitaria de Zaragoza
g Universidad de Rochester. Estados Unidos
Este artículo ha recibido
Información del artículo
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
M. Shepherd, B. Cooper, A.C. Brown, G.W. Kalton.
Psychiatric illness in general practice.
[2.]
N. Sartorius, D. Goldberg, G. Girolamo, Costa, J.A. Silva, Y. Lecrubier, et al.
Psychological disorders in general medical settings.
[3.]
N. Sartorius, T.B. Ustun, S. Costa, D. Goldberg, Y. Lecrubier.
An international study of psychological problems in primary care. Preliminary report from the World Health Organization Collaborative Project on «Psychological problems in General Health Care ».
Arch Gen Psychiat, 50 (1993), pp. 819-824
[4.]
L.F. Agüera, B. Reneses, P.E. Muñoz.
Enfermedad mental en atención primaria.
[5.]
J.E. Mezzich, A. Kleinman, H. Fabrega, D.L. Parron.
Culture & psychiatric diagnosis.
[6.]
D.J. Knesper, M.B. Riba, T.L. Schwenk.
Primary care psychiatry.
[7.]
Psychiatry and general practice today,
[8.]
J.L. Vázquez Barquero.
Psiquiatría en atención primaria.
[9.]
Organización Mundial de la Salud.
Clasificación internacional de enfermedades (10.a ed.). Trastornos mentales y del comportamiento. Pautas diagnósticas y de actuación en atención primaria.
[10.]
Asociación Psiquiátrica Americana.
DSM-IV Atención Primaria.
[11.]
D. Goldberg, L. Jemkins, T. Millar, B. Faragher.
The ability of general practitioners to identify emotional distress among their patients.
Psychol Med, 23 (1993), pp. 185-193
[12.]
D. Goldberg, L. Gask.
Primary care and psychiatric epidemiology: the psychiatrist's perspective.
Primary health care and psychiatric epidemiology, pp. 44-58
[13.]
D. Goldberg, P. Huxley.
Common mental disorders. A biosocial model.
[14.]
G. Andrews, H. Brodaty.
General practitioner as psychotherapist.
Med J Australia, 50 (1980), pp. 655-659
[15.]
L. Gask, D. Goldberg, A. Lesser, T. Millar.
Improving the psychiatric skills of the general practice trainee: an evaluation of a group training course.
Med Educ, 22 (1988), pp. 132-138
[16.]
J.M. Bensing, E.M. Sluijs.
Evaluation of an interview training course for general practitioners.
Soc Sci Med, 20 (1985), pp. 737-744
[17.]
L. Gask, D. Goldberg, R. Porter, F. Creed.
The treatment of somatization: evaluation of a teaching package with general practice trainees.
J Psychosom Res, 33 (1989), pp. 697-703
[18.]
R.H. Corney, G.P. Strathdee, R. Higg.
Managing the difficult patient: practical suggestions from a study day.
J Roy Col Gen Pract, 38 (1988), pp. 349-352
[19.]
L. Gask, T. Usherwood, H. Thompson, B. Williams.
Evaluation of a training package in the assessment and management of depression in primary care.
Med Educ, 32 (1998), pp. 190-198
[20.]
Health Educational Board for Scotland.
DRAMS Skills for helping problem drinkers. Instructional videotapes and patient booklets.
[21.]
L. Appleby, R. Morris, L. Gask, M. Roland, B. Perry, A. Lewis, et al.
An educational intervention for front-line health professionals in the assessment and management of suicidal patients.
Psychol Med, 30 (2000), pp. 805-812
[22.]
A.L. Lesser.
Problem-based interview in general practice: a model.
Med Educ, 19 (1985), pp. 299-304
[23.]
D. Gath, L. Mynor-Wallis.
Brief psychological treatments for emotional disorders in primary care.
editor. Horizons in Medicine 3,
[24.]
J. García-Campayo, L.M. Claraco, L. Aseguinolaza.
Tazón P. Terapia de resolución de problemas. Psicoterapia de elección en atención primaria.
Aten Primaria, 24 (1999), pp. 594-601
[25.]
M. Real Pérez, J.L. Rodríguez Arias, J. Cagigas, M.M. Aparicio Sanz, M.A. Real Pérez.
Terapia familiar breve: una opción para el tratamiento de los trastornos somatomorfos en atención primaria.
Aten Primaria, 17 (1996), pp. 241-246
[26.]
T.H. Loew, R. Sohn, P. Martus, K. Tritt, T. Rechlin.
Functional relaxation as a somatopsychotherapeutic intervention: a prospective controlled study.
Altern Ther Health Med, 6 (2000), pp. 70-75
[27.]
A. Bernal, R. Fuste, R. Urbieta, I. Montesinos.
Técnicas de relajación en pacientes con trastornos de ansiedad y somatomorfos en atención primaria.
Aten Primaria, 15 (1995), pp. 499-504
[28.]
F. Bowman, D. Goldberg, T. Millar, L. Gask, G. McGrath.
Improving the psychiatric skills of general practitioners: is the effect of training maintained?.
Med Educ, 26 (1992), pp. 63-68
[29.]
C. Thompson, A.L. Kinmonth, L. Stevens, R.C. Peveler, A. Stevens, K.J. Ostler, et al.
Effects of a clinical-practice guideline and practice-based education on detection and outcome of depression in primary care: Hampshire Depression Project randomised controlled trial.
Lancet, 355 (2000), pp. 185-191
[30.]
W. Rutz, L. Von Knorring, J. Walinder.
Long term effects of an educational program for general practitioners given by the Swedish Comittee for the Prevention and Treatment of Depression.
Acta Psych Scand, 85 (1992), pp. 83-88
[31.]
W. Rutz, P. Carlsson, L. Von Knorring, J. Walinder.
Cost-benefit analysis of an educational program for general practitioners given by the Swedish Comittee for the Prevention and Treatment of Depression.
Acta Psych Scand, 85 (1992), pp. 457-464
[32.]
L. Zabarenko, R. Pittenger, R. Zabarenko.
Primary medical practice: a psychiatric evaluation.
[33.]
L. Gask, G. McGrath, D. Goldberg, T. Millar.
Improving the psychiatric skills of stablished general practitioners: evaluation of a group teaching.
Med Educ, 21 (1987), pp. 362-368
[34.]
J. García-Campayo, L. Aseguinolaza, P. Tazón, G. Lasa.
Docencia en técnicas de comunicación y entrevista: necesidad de un modelo integrador.
Aten Primaria, 14 (1994), pp. 1088-1091
[35.]
A. Van dem Brink-Muinen, P.F. Verhaak, J.M. Bensing, O. Bahrs, M. Deveugele, L. Gask, et al.
Doctor-patient communication in different European health care systems: relevance and performance from the patient's perspective.
Patient Educ Couns, 39 (2000), pp. 115-127
[36.]
F. Borrell i Carrió.
La entrevista clínica.
[37.]
R. Epstein, F. Borrell.
Psychiatry and primary care.
New Oxford textbook of psychiatry,
[38.]
L. Gask.
Small group interactive techniques utilizing videofeedback.
Int'l J Psychiatry Med, 28 (1998), pp. 97-113
[39.]
K.M. Yardley-Matwiejczuk.
Role play.Theory and practice.
[40.]
P. Kinnersley.
Potential of using simulated patients to study the performance of general practitioners.
Br J Gen Pract, 43 (1993), pp. 297-300
[41.]
J.L. Tizón.
Los grupos de reflexión en atención primaria. I: su origen.
Aten Primaria, 11 (1993), pp. 309-312
[42.]
J.L. Tizón.
Grupos de reflexión en atención primaria. II: algunos elementos teóricos y técnicos.
Aten Primaria, 11 (1993), pp. 361-366
[43.]
L. Gask, D. Goldberg, J. Boardman, T. Craig, C. Goddard, C. Jones, et al.
Teaching general practitioners to teach psychiatric interviewing skills: an evaluation group training.
Med Educ, 25 (1991), pp. 444-451
[44.]
L. Gask, T. Usherwood, S. Standart.
Training teachers how to teach communication skills: a problem-based approach.
Postgrad Educ Gen Pract, 3 (1992), pp. 89-166
[45.]
C.G. Helman.
Culture, health and illness (3.a ed.).
[46.]
A. Lobo, R. Campos, M.J. Pérez-Echeverría, J. Izuzquiza, J. García-Campayo, P. Saz, et al.
A new interview for the multiaxial assessment of psychiatric morbidity in medical settings.
Psychol Med, 23 (1993), pp. 505-510
[47.]
R.A. Perlmutter.
A family approach to psychiatric disorders.
[48.]
S. Vinogradov, I.D. Yalom.
Guía breve de psicoterapia de grupo.
[49.]
R. France, M. Robson.
Cognitive behavioural therapy in primary care. A practical guide.
[50.]
C. Freeman, P. Tyrer.
Research methods in psychiatry. A beginner's guide (2.a ed.).
[51.]
F. Buitrago, R. Ciurana, L. Chocrón, C. Fernández, J. García-Campayo, C. Montón, et al.
Prevención de los trastornos de salud mental desde la atención primaria de salud.
Aten Primaria, 24 (1999), pp. 133-192

Psiquiatra.

Médico de Familia.

MIR de Medicina Familiar y Comunitaria.

Coordinador Unidad Docente de Medicina Familiar y Comunitaria.

Catedrático de Medicina de Familia.

Profesor Asociado Universidad de Zaragoza.

Universidad de Barcelona.

Responsable del fellowship.

Copyright © 2001. Elsevier España, S.L.. Todos los derechos reservados
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos