In recent months we have witnessed an update of the residents training program and the regulation of important training aspects. Teaching units are an important aspect of the training process, which should be required to comply with the prerequisites adapted to changing times as a guarantee of quality.
AimTo identify areas for improvement in training, and the baseline resources of the units to deal with the implementation of the new training program.
Material and methodsThe study was carried out in all units with accredited educational programs in the Valencian Community with questionnaires answered by tutors and residents, and meetings held with them.
ResultsThe participation rate was high (100% of tutors and 92% of residents). Some deficiencies in the requirements of the surgical units and in the quality of the training felt by the residents are detected, mainly in the research and educational activity fields. Huge differences between hospitals are found.
ConclusionsMore attention must be paid to fulfilling all the requirements needed for the accreditation of the teaching units, with an emphasis on educational and research activities.
The implementation of the new training program requires monitoring to minimise the differences found between the units.
En los últimos meses se ha asistido a una actualización del programa formativo de los residentes y a una regulación de los aspectos importantes de su formación. Un elemento fundamental del proceso de formación son las unidades docentes, a las que se debe exigir que cumplan con los requisitos indispensables adaptados a los nuevos tiempos, como garantía de calidad.
ObjetivoIdentificar los aspectos mejorables en la formación y conocer con qué recursos parten las unidades docentes para afrontar el cumplimiento del nuevo programa de formación.
Material y métodoEl estudio se ha realizado en todas las unidades docentes acreditadas para la formación de residentes en la Comunidad Valenciana mediante formularios enviados tanto a los tutores como a los residentes y reuniones mantenidas con los residentes.
ResultadosLa tasa de participación fue elevada (el 100% de tutores y el 92% de residentes). Se han detectado deficiencias en los requisitos de las unidades docentes y en la calidad de la formación percibida por los residentes, sobre todo en los campos de la investigación y en la actividad docente. Se constatan importantes diferencias entre hospitales.
ConclusionesSe debe incidir en el cumplimiento de todos los requisitos necesarios para la acreditación de las unidades docentes y hacer hincapié en la actividad docente e investigadora. La implementación de los nuevos planes de formación requiere de una supervisión que corrija las diferencias encontradas entre los distintos servicios.