metricas
covid
Buscar en
Cirugía Española (English Edition)
Toda la web
Inicio Cirugía Española (English Edition) Low cost simulator for acquiring basic laparoscopic skills
Información de la revista
Vol. 87. Núm. 1.
Páginas 26-32 (enero 2009)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 87. Núm. 1.
Páginas 26-32 (enero 2009)
Acceso a texto completo
Low cost simulator for acquiring basic laparoscopic skills
Simulador de bajo coste para el entrenamiento de habilidades laparoscópicas básicas
Visitas
1634
Antonio Morandeira Rivas, Arancha Cabrera Vilanova, Fátima Sabench Pereferrer, Mercè Hernández González, Daniel del Castillo Déjardin
Autor para correspondencia
ddelcastillo@grupsagessa.com

Corresponding author.
Unidad de Cirugía, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Instituto de Investigación Sanitaria Pere Virgili “IISPV”, Hospital Universitario de Sant Joan, Universitat “Rovira i Virgili,” Reus, Tarragona, Spain
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Abstract
Introduction

Laparoscopic surgery requires a different set of skills than conventional surgery. The aim of this study was to evaluate the usefulness of a low-cost simulator and camera for the acquisition of basic laparoscopic skills.

Material and methods

This randomised trial involved 48 subjects (32 students and 16 surgeons). Two exercises were used, object transfer and cutting. Students were divided into 2 groups (n=8). One group performed the exercises in the operating theatre with the conventional laparoscopic camera. The second group performed the exercises in a classroom with a low cost micro-camera. Both groups were evaluated before and after 5 training sessions. Two groups of students were used as controls (n=8), and were evaluated 2 times without training. The surgeons were divided in 2 groups (n=8), one was evaluated in the theatre and the other one in the classroom.

Results

The trained groups showed significant improvements in the first exercise (P<.001) compared with non-trained groups. There were no differences in scores between the groups with different cameras. The surgeons had better scores than students (P<.001).

Conclusions

The improvements in laparoscopic skills on this simulator with a low-cost camera were not significantly different from those gained using the simulator with the conventional laparoscopic camera. This simulator was able to differentiate between experienced and inexperienced subjects.

Keywords:
Laparoscopic surgery
Simulator
Surgical training
Resumen
Introducción

La cirugía laparoscópica requiere el conocimiento y tratamiento de un equipo e instrumental diferente al de la cirugía abierta. El objetivo de este estudio es observar si el entrenamiento con un simulador de bajo coste es de utilidad para adquirir habilidades en técnicas laparoscópicas básicas.

Material y métodos

Estudio aleatorizado en el que participaron 48 sujetos (32 estudiantes y 16 cirujanos). Se diseñaron 2 ejercicios, uno de prensión y otro de corte. Los estudiantes se dividieron en 2 grupos (n=8), el primer grupo realizó los ejercicios en quirófano con la cámara de laparoscopia habitual y el segundo en un aula con una microcámara de bajo coste. Ambos grupos realizaron una primera evaluación, varias sesiones de entrenamiento y una segunda evaluación. Se utilizaron 2 grupos control con estudiantes (n=8) que realizaron las 2 evaluaciones sin entrenamiento. Los cirujanos se dividieron en 2 grupos y realizaron una evaluación, un grupo en quirófano y otro en el aula.

Resultados

En los grupos con entrenamiento, la mejoría entre la primera evaluación y la segunda para el primer ejercicio fue significativamente mayor que en los grupos sin entrenamiento (p<0,001). Los cirujanos presentaron una puntuación significativamente mejor que los estudiantes en su primera evaluación (p<0,001).

Conclusiones

El entrenamiento con este simulador de bajo coste ha demostrado ser de utilidad, de forma similar al entrenamiento en el simulador con un sistema de laparoscopia convencional, para adquirir habilidades laparoscópicas básicas. Este sistema de entrenamiento fue capaz de discriminar entre los sujetos con y sin experiencia en cirugía laparoscópica.

Palabras clave:
Cirugía laparoscópica
Simulador
Educación en cirugía
El Texto completo está disponible en PDF
References
[1.]
X. Feliu, E.M. Targarona, A. García, A. Pey, A. Carrillo, A.M. Lacy, et al.
La cirugía laparoscópica en España. Resultados de la encuesta nacional de la Sección de Cirugía Endoscópica de la Asociación Española de Cirujanos.
Cir Esp, 74 (2003), pp. 164-170
[2.]
J. Hofmeister, T.G. Frank, A. Cuschieri, N.J. Wade.
Perceptual aspects of two-dimensional and stereoscopic display techniques in endoscopic surgery: Review and current problems.
Semin Laparosc Surg, 8 (2001), pp. 12-24
[3.]
R. Berguer, D.L. Forkey, W.D. Smith.
Ergonomic problems associated with laparoscopic surgery.
Surg Endosc, 13 (1999), pp. 466-468
[4.]
A.G. Gallagher, N. McClure, J. McGuigan, K. Ritchie, N.P. Sheehy.
An ergonomic analysis of the fulcrum effect in the acquisition of endoscopic skills.
Endoscopy, 30 (1998), pp. 617-620
[5.]
J. Cohen, L. Nuckolls, R.R. Mourant.
Endoscopy simulators: Lessons from the aviation and automobile industries.
Gastrointest Endosc Clin N Am, 16 (2006), pp. 407-423
[6.]
M.R. Pokorny, S.T. Mclaren.
Inexpensive home-made laparoscopic trainer camera.
Anz J Surg, 74 (2004), pp. 691-693
[7.]
S.Y. Chung, D. Landsittel, C.H. Chon, C.S. Ng, G.J. Fuchs.
Laparoscopic skills training using a webcam trainer.
[8.]
E.J. Keyser, A.M. Derossis, M. Antoniuk, H.H. Sigman, G.M. Fried.
A simplified simulator for the training and evaluation of laparoscopic skills.
Surg Endosc, 14 (2000), pp. 149-153
[9.]
A.M. Derossis, J. Bothwell, H.H. Sigman, G.M. Fried.
The effect of practice on performance in a laparoscopic simulator.
Surg Endosc, 12 (1998), pp. 1117-1120
[10.]
F. Delgado, S. Gómez, E. Montalvá, T. Torres, E. Martí, R. Trullenque, et al.
Formació¿n del residente en cirugía laparoscópica:un reto actual.
Cir Esp, 74 (2003), pp. 134-138
[11.]
M. Gómez-Fleitas.
La necesidad de cambios en la formacion y la capacitación quirúrgica: un problema pendiente de resolver en la cirugía endoscópica.
Cir Esp, 77 (2005), pp. 3-5
[12.]
J.I. Rodríguez-García, E. Turienzo-Santos, G. Vigal-Brey, A. Brea-Pastor.
Formación quirúrgica con simuladores en centros de entrenamiento.
Cir Esp, 79 (2006), pp. 342-348
[13.]
J.C. Manuel-Palazuelos, J. Alonso-Martín, J.C. Rodríguez-Sanjuan, M.J. Fernández-Díaz, J.M. Gutiérrez-Cabezas, S. Revuelta-Álvarez, et al.
Programa de formación del residente de cirugía en un laboratorio experimental de cirugía mínimamente invasiva (CENDOS).
[14.]
A. Fichera, V. Prachand, S. Kives, R. Levine, H. Hasson.
Physical reality simulation for training of laparoscopists in the 21st century. A multispeciality, multi-institutional study.
J Soc Laparoscopic Surg, 9 (2005), pp. 125-129
[15.]
Y. Munz, B.D. Kumar, K. Moorthy, S. Bann, A. Darzi.
Laparoscopic virtual reality and box trainers. Is one superior to the other?.
Surg Endosc, 18 (2004), pp. 485-494
[16.]
K. Gurusamy, R. Aggrawal, L. Palanivelu, B.R. Davidson.
Systematic review of randomized controlled trials on the effectiveness of virtual reality training for laparoscopic surgery.
Br J Surg., 95 (2008), pp. 1088-1097
[17.]
P. Lamata, E.J. Gómez, F.M. Sánchez-Margallo, O. López, C. Monserrat, V. García, et al.
SINERGIA laparoscopic virtual reality simulator: Didactic design and technical development.
Comput Methods Programs Biomed, 85 (2007), pp. 73-83
[18.]
A.K. Madan, C.T. Frantzides.
Prospective randomized controlled trial of laparoscopic trainers for basic laparoscopic skills acquisition.
Surg Endosc, 21 (2007), pp. 209-213
[19.]
J.I. Rodríguez-García, E. Turienzo Santos, J.J. González-González.
¿Mejora la incorporación de un simulador virtual las capacidades en cirugía endoscópica adquiridas con simuladores inanimados?.
[20.]
G.M. Fried, L.S. Feldman, M.C. Vassiliou, S.A. Fraser, D. Stanbridge, G. Ghitulescu, et al.
Proving the value of simulation in laparoscopic surgery.
Ann Surg, 240 (2004), pp. 518-528
[21.]
R. Aggarwal, K. Moorthy, A. Darzi.
Laparoscopic skills training assessment.
Br J Surg, 91 (2004), pp. 1549-1558
[22.]
D.J. Scott, P.C. Bergen, R.V. Rege, R. Laycock, S.T. Tesfay, R.J. Valentine, et al.
Laparoscopic training on bench models: Better and more cost effective than operating room experience?.
J Am Coll Surg, 191 (2000), pp. 272-283
[23.]
M.A. García-Ureña, L.M. Marín-Gómez, V. Vega-Ruiz, A. Díaz-Godoy.
Aplicación de las nuevas tecnologías en la enseñanza de la cirugía en la licenciatura de medicina.
[24.]
N. Fernando, T. McAdam, G. Youngson, H. Mckenzie, J. Cleland, S. Yule.
Undergraduate medical students’ perceptions and expectations of theatre-based learning: How can we improve the student learning experience?.
Surgeon, 5 (2007), pp. 271-274
[25.]
G. Vázquez, J. Ruiz.
Simulación, utilidad en la formación médica y quirúrgica.
Copyright © 2010. Asociación Española de Cirujanos
Descargar PDF
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos