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Por asignación aleatoria se constituye un grupo intervención al que se ofrece información sensorial preparatoria, y un grupo control al que se proporciona información escrita</p> <span class="elsevierStyleSectionTitle">Resultados</span><p id="spar0020" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Los resultados evidencian mayores niveles de satisfacción y disminución del grado de temor en los pacientes a los que se les realiza la intervención, confirmando la importancia de ofrecer información basada en una intervención enfermera planificada y personalizada</p>" ] "en" => array:1 [ "resumen" => "<p id="spar0025" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">Nowadays, the process of providing information is considered an integral part of nursing care</p> <span class="elsevierStyleSectionTitle">Objective</span><p id="spar0030" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">To determine the effect of a nursing intervention (sensorial preparatory information) on patients' satisfaction and degree of fear when undergoing intravenous urology in the Center for Radiodiagnostics of the Escuela Graduada of the Son Dureta University Hospital in Palma de Mallorca (Spain)</p> <span class="elsevierStyleSectionTitle">Method</span><p id="spar0035" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">An experimental study was performed through a survey of 116 patients. The patients were randomly assigned to two intervention groups: one group received sensorial preparatory information, and the other group was given written information</p> <span class="elsevierStyleSectionTitle">Results</span><p id="spar0040" class="elsevierStyleSimplePara elsevierViewall">The results show that satisfaction was higher and the degree of fear was lower in patients given sensorial preparatory information than in those given written information, confirming the importance of providing information based on a personalized and properly planned nursing care intervention</p>" ] ] "bibliografia" => array:2 [ "titulo" => "Bibliografía" "seccion" => array:1 [ 0 => array:2 [ "identificador" => "bibs0005" "bibliografiaReferencia" => array:5 [ 0 => array:3 [ "identificador" => "bib0005" "etiqueta" => "1." 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Eficacia de la información sensorial preparatoria en la satisfacción y la percepción de temor de los pacientes sometidos a urografía intravenosa
Efficacy of sensorial preparatory information on satisfaction and fear in patients undergoing intravenous urography
a Enfermera. Supervisora. Unidad de Radiodiagnóstico de la Escuela Graduada. Profesora asociada Fundamentos Enfermería UIB. Hospital Universitario Son Dureta. Palma de Mallorca
b Enfermera. Unidad de Radiodiagnóstico de la Escuela Graduada. Hospital Universitario Son Dureta. Palma de Mallorca. España