covid
Buscar en
Estudios Gerenciales
Toda la web
Inicio Estudios Gerenciales Concentración de la producción de las industrias culturales en cali1
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 99-121 (abril - junio 2011)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 119.
Páginas 99-121 (abril - junio 2011)
Open Access
Concentración de la producción de las industrias culturales en cali1
Concentration of production in the cultural industries in Cali
Concentração da produção das indústrias culturais em Cali
Visitas
1865
Julio César Alonso Cifuentes
Autor para correspondencia
jcalonso@icesi.edu.co

Autor para correspondencia. Dirigir correspondencia a: Universidad Icesi, Calle 18 No. 122-135, Pance, Cali, Colombia.
Director, Centro de Investigación en Economía y Finanzas (CIENFI), Departamento de Economía, Universidad Icesi, Colombia
Ana María Ríos Millán
Joven Investigadora, del programa de Jóvenes Investigadores e Innovadores “Virginia Gutiérrez de Pineda”. Centro de Investigación en Economía y Finanzas (CIENFI), Universidad Icesi, Colombia
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Resumen

El objetivo principal de este trabajo es estudiar las estructuras de mercado dentro de las industrias culturales en Cali, Colombia. Para tales efectos, se hará uso de dos de las medidas de concentración más utilizadas en este tipo de análisis: el índice de Hirschman-Herfindhal y el de Rosenbluth. El análisis es novedoso en dos sentidos. Primero, brinda información de las estructuras de mercado de los subsectores de las industrias culturales al nivel de una municipalidad; y segundo, presenta la dinámica de la concentración de la producción al interior del año. Hasta donde llega el conocimiento de los autores, ninguno de estos dos análisis se ha encontrado en la literatura de las industrias culturales hasta el momento.

Palabras clave:
Industrias culturales
concentración
producción
oligopolio
monopolio
Abstract

The main objective of this article is to examine the market structures within cultural industries based in Cali, Colombia, using the descriptive capacity of two of the most commonly used measures of concentration in this type of analysis, namely, the Hirschman-Herfindahl index and the Rosenbluth index. The kind of microeconomic analysis presented in this article is novel in two ways. First, it provides information on market structures of the subsectors of cultural industries at a municipal level. Secondly, it discusses the dynamic behavior of the concentration of production in a given year. Evidence available in literature at the time of writing suggests that this is the first such analysis of cultural industries.

Keywords:
Cultural industries
concentration
production
oligopoly
monopoly
Resumo

O objetivo principal deste trabalho é estudar as estruturas de mercado dentro das indústrias culturais em Cali, Colômbia. Para esse efeito, serão utilizadas duas das medidas de concentração mais usadas nesse tipo de análise: o índice de Hirschman-Herfindhal e o de Rosenbluth. A análise é nova em dois sentidos. Primeiro, fornece informações sobre as estruturas de mercado dos subsetores das indústrias culturais ao nível de um município; e segundo, apresenta a dinâmica da concentração da produção durante o ano. Tanto quanto sabem os autores, nenhuma dessas duas análises foi encontrada na literatura das indústrias culturais até ao momento.

Palavras-chave:
Indústrias culturais
concentração
produção
oligopólio
monopólio
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias Bibliográficas
[1.]
J.C. Alonso, A.I. Gallego.
Análisis del PIB del sector cultura de Santiago de Cali.
Industrias culturales de Santiago de Cali: caracterización y cuentas económicas, pp. 109-120
[2.]
J.C. Alonso, A.I. Gallego.
Definición del concepto industrias culturales.
Industrias culturales de Santiago de Cali: caracterización y cuentas económicas, pp. 3-9
[3.]
British Council Instituto Distrital de Cultura Turismo Centro de Estudios para el Desarrollo Económico de la Universidad de los Andes Cámara de Comercio de Bogotá.
Mapeo de industrias creativas de Bogotá y Soacha.
Autores, (2002),
[4.]
S. Calkins.
The new merger guidelines and the Herfmdahl- Hirschman Index.
California Law Review, 71 (1983), pp. 402-429
[5.]
I.L. Ceapraz.
The concepts of specialization and spatial concentration and the process of economic integration: Theoretical relevance and statistical measures. The case of Romania's regions.
The Journal ofthe Romanian Regional Science Association, 2 (2008), pp. 68-93
[6.]
Convenio Andrés Bello.
Cuenta satélite de cultura: Manual metodológico para su implementación en Latinoamérica.
Nomos S.A, (2009),
[7.]
B. Curry, K.D. George.
Industrial concentration: A survey.
The Journal of Industrial Economics, 31 (1983), pp. 202-255
[8.]
I.M. Grossack.
The concept and measurement of permanent industrial concentration.
The Journal of Political Economy, 80 (1972), pp. 745-760
[9.]
M. Hall, N. Tideman.
Measures of concentration.
California Law Review, 62 (1967), pp. 162-168
[10.]
M. Horkheimer, T. Adorno.
Dialektik der Aufklarung - Philosophische Fragmente.
Querido, (1944),
[11.]
K. Hou, D.T. Robinson.
Industry Concentration and Average Stock Returns.
The Journal of Finance, 61 (2006), pp. 1927-1956
[12.]
R. Hullot-Kentor.
The exact sense in which the culture industry no longer exists.
Cultural Critique, 70 (2008), pp. 137-157
[13.]
P.P. Jeffcutt, A.C. Pratt.
Managing Creativity in the Cultural Industries.
Creativity & Innovation Management, 11 (2002), pp. 225-233
[14.]
J. Lampel, T. Lant, J. Shamsie.
Balancing Act: Learning from Organizational Practices in Cultural Industries.
Organization Science, 11 (2000), pp. 263-269
[15.]
D. Mato.
All industries are cultural - A critique of the idea of “cultural industries” and new possibilities for research.
Cultural Studies, 23 (2009), pp. 70-87
[16.]
C. Michelini, M. Pickford.
Estimating the herfindahl index from concentration ratio data.
Journal ofthe American Statistical Association, 80 (1985), pp. 301-305
[17.]
J. Potts, S.D. Cunningham.
Four models ofthe creative industries.
Revue d’Économie Politique, 120 (2010), pp. 163-180
[18.]
UNESCO. (2007). Statistics on cultural industries: Framework for the Elaboration of National Data Capacity Building Projects. Recuperado el 3 de agosto de 2010, de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001549/154956e.pdf
[19.]
U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission -FTC. (2010). Horizontal Merger Guidelines. Recuperado de http://www.justice.gov/atr/public/guidelines/hmg-2010.html
[20.]
L.A. Zuleta, L. Jaramillo.
Impacto del patrimonio del centro histórico de Bogotá.
Unidad Editorial, Edición del Convenio Andrés Bello, (2003),

Este articulo fue realizado dentro del marco del proyecto “Industrias Culturales como motor del desarrollo de la ciudad de Santiago de Cali”, producto de la unión de iniciativas de Comfandi, el fondo Multilateral de Inversiones (F0MIN), del Banco Interamericano de Desarrollo (BID), el Ministerio de Cultura, la Alcaldía de Santiago de Cali a través de su Secretaría de Cultura y Turismo, la Asociación Metrópoli Colombia, la Universidad Icesi y la Cámara de Comercio de Cali.

Copyright © 2011. Universidad ICESI
Descargar PDF
Opciones de artículo